האם ניתן להידבק בקורונה מתרומת דם?

תרומות איברים ותרומות דם במגיפת הקורונה: הידבקות בנגיף עקב תרומת דם או השתלה

שי לביא

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
תרומות דם. צילום: Ahmad Ardity, Pixabay

בעוד שידוע כי נגיף הקורונה מועבר באמצעות נוזלי גוף כרוק, עולה השאלה האם ניתן להידבק בנגיף הקורונה גם באמצעות תרומות דם. הרי קל לדמיין מצב שבוא אדם שמרגיש טוב תורם דם ורק כעבור מספר ימים מתחיל לפתח תסמינים שמתבררים כקורונה. מאמרים וכתבות שונות עוסקות בקשר שבין תרומות איברים ותרומות דם בעת משבר הקורונה ובהם מאמר של ננסי וורטיק בניו יורק טיימס או מאמר של דאגלס מיין שפורסם בנשיונל ג'אוגרפיק שעסק בהשפעת נגיף הקורונה על תרומות דם והשתלת איברים .

הקורונה ותרומות דם

מחקרים שונים שעסקו בהפצת נגיפים אחרים מאותה המשפחה כגון סארס הוכח כי לא ניתן להידבק באמצעות תרומות דם. מעבר לכך מחקר שנערך בקוריאה הדרומית עסק באפשרות להידבק ספציפית בקורונה. בחודשים האחרונים היו מקרים בהם אנשים תרמו דם לאחר שהיו נגועים בנגיף הקורונה, אך היו מודעים לכך רק לאחר כמה ימים כאשר גילו תסמינים של המחלה. במקרים כאלה הם יצרו קשר עם הצוותים הרפואיים שבתורם יצרו קשר ובדקו אנשים שקיבלו עירויי דם מהתרומות הללו. באופן מדהים, למרות שבמחצית מהמקרים היו שרידים של הנגיף אצל האנשים שקיבלו את תרומות הדם, הנגיף היה לא פעיל, הוא לא יצר תרביות ולכן האנשים שקיבלו את הדם לא היו חולים במחלה. לכן, אנשי רפואה ובריאות גורסים שמגיפת הקורונה לא צריכה למנוע תרומות דם.

מעבר לכך, בשבועות האחרונים, במדינות רבות, יש הקפדה יתרה על שמירה על סטריליזציה ומגע מינימאלי בשעת תרומת הדם, וזאת כדי לשמור על בריאות התורמים והמתרימים כאחד. כך שאם מישהו מהקוראים חושב לתרום דם או זקוק לתרומה, אתם יכולים להיות רגועים שכן מדובר בהליך בטוח שלא מושפע מהתפרצות הקורונה.

הקורונה ותרומות איברים

בשבועות האחרונים, בתי חולים רבים ברחבי העולם בוחנים מחדש ניתוחי השתלות שהיו צריכים להתקיים לאחר תרומות איברים של נפטרים. הסיבה המרכזית היא שבמהלך ההחלמה לאחר ניתוח השתלה, ניתנות לחולים תרופות שנועדות לדכא את המערכת החיסונית כדי שההשתלה תצליח. בגלל החשש הגדול לזיהום ולהדבקה בנגיף, רופאים רבים ממליצים להמתין עם השתלות לא דחופות ולדחות אותן לאחר שההתפרצות תעבור. בנוסף, בתי חולים רבים חוששים מקריסה עקב טיפול במטופלים רבים בעקבות הקורונה ולכן הם מעדיפים לשמור על מיטות או אפילו מחלקות ריקות בגלל החשש מגל של חולים.

יצוין, שכיום כדי לנקוט במשנה זהירות, במקרה פטירה של מקורונה, איברי הנפטר לא נלקחים למטרות תרומה. כרגע לא ידוע אם הנגיף פוגע אך ורק בריאות ודרכי הנשימה או גם באיברים אחרים. אך בבתי החולים מעדיפים לנקוט במשנה זהירות ולא לתרום את איברי הנפטר מקורונה, גם אם הוא או משפחתו הביעו רצון לתרום איברים.

דילוג לתוכן