קורס להגברת אמפתיה של סטודנטים לרפואה

חוקרים ממליצים: קורס טרום קליני באונקולוגיה, להגברת האמפתיה בקרב סטודנטים לרפואה.

סטודנטים אשר השתתפו בקורסים מדווחים שהם יותר סימפטיים, אמפתיים ומודאגים בנוגע לסוגיות אתיות לאחר השתתפות בקורס. 

בניין מדעי הרפואה. בית החולים רמב"ם חיפה. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.
בניין מדעי הרפואה. בית החולים רמב”ם חיפה. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בהובלת ד”ר ליאת גרנק פרסמו מאמר בכתב העת Academic Medicine אשר מסקנתו העיקרית היא שלמרות שרק מעטים הם הסטודנטים לרופאה אשר בוחרים בסופו של דבר בקריירה בתחום האונקולוגיה, על כל הסטודנטים להיות בלי הבנה בסיסית של הסוגיות הקשורות לסרטן ולטיפול בו.

כותבי המאמר, תכננו והעבירו קורס מבוא הנמשך שבוע ימים באונקולוגיה קלינית לסטודנטים שנה שנייה לרופאה באוניברסיטת בן-גוריון. במהלך הקורס נחשפים הסטודנטים לגישה הוליסטית לטיפול בחולי סרטן וטיפול בהם במובן רחב יותר מאשר היסודות הביולוגיים של המחלה.

במהלך שנת 2013 ביצעו החוקרים מספר ראיונות עם סטודנטים לשעבר ובהווה (לפני ואחרי הקורס) על מנת להעריך את קבלתו בקרבם ומידת היעלות שלו.

כ-90% מהסטודנטים שהשתתפו בקורס השלימו את הסקר ורבים מהם דיווחו בסקר שלאחר הקורס על עלייה בדאגתם לסוגיות אתיות, כמו גם היותם מעוררים רגשית על ידי הקורס. יחד עם זאת נראה כי אצל רובם עלתה היכולת ומידת הנוחות לדבר עם חולה סרטן על מוות וגסיסה, כל הנראה בעקבות סוגיות של מוות אובדן וכיצד לחיות עם סרטן שעלו בקורס.

בנוסף, סטודנטים רבים יותר דיווחו על חששם לגרום סבל לחולה סרטן בשל הטיפול ועם זאת ראו את הסרטן באופן אופטימי. לדעת החוקרים, למרות שהשינויים הללו בתגובות לסקרים שנערכו לפני ואחרי הקורס מרמזים שהסוגיות האתיות, המוסריות, הרגשיות והאינטלקטואליות המורכבות המתקשרות להיותך אונקולוג הועברו לסטודנטים ביעילות, הם מרמזים גם על צורך אפשרי לספק דיונים נוספים בסוגיות פופולריות אלו בעתיד על מנת למנוע היווצרות חרדה מוגזמת בקרב סטודנטים, העשויה להרתיע אותם מפני פניה להתמחות בתחום האונקולוגיה.

ולבסוף, סטודנטים רבים יותר שוקלים להתמחות באונקולוגיה. הסוגיות הללו רלוונטיות במיוחד בכל העולם של היום, כולל בצפון אמריקה ובישראל. כך לדוגמה, ישראל ניצבת היום מול מחסור הולך ומחמיר באונקולוגים וסגל אונקולוגי. ב-2010, שיעור החולים שאובחנו זה עתה כסובלים מסרטן ביחס לאונקולוגים היה 24,992 חולים ל-180 אונקולוגים בלבד. מספר זה אינו כולל את אלפי חולי הסרטן שטופלו בגין מחלתם באותו זמן או קיבלו טיפול להקלה על כאבים או טיפול המשך.

על פי ד”ר גרנק ושותפיה למחקר “זה שהסטודנטים הללו דיווחו על אמפתיה מוגברת לחולי סרטן למרות חרדתם לגרום להם סבל הוא דבר מעודד…קורסים כאלה עשויים להוות את אחת הדרכים לבלום את הירידה באמפתיה בקרב הסטודנטים ככל שהם מתקדמים בלימודיהם בבית הספר לרפואה. ועל כן על בתי הספר לרפואה לשקול הכללת תכנית לימודים מסוג זה בלימודי האונקולוגיה הטרום קליניים שלהם”.

רשימת חברי קבוצת המחקר כוללת את: ד”ר ליאת גרנק היא מרצה מן החוץ ופסיכולוגית בריאותית, מחלקה לבריאות הציבור, הפקולטה למדעי הבריאות; ד”ר אירנה לזרב ופרופ’ דוד גפן הם אונקולוגים מהמחלקה לאונקולוגיה במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה והפקולטה למדעי הבריאות; גב’ שירה בירנשטוק-כהן היא עובדת סוציאלית, השירות לעבודה סוציאלית, מחלקה לאונקולוגיה, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה; פרופ’ קלאריס ריזנברג היא ראש המכון מחלקות מדבקות במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה וסגנית הדיקן של בית הספר לרפואה ע”ש ג’ויס & אירווינג; פרופ’ שמואל אריעד הוא ראש המחלקה לאונקולוגיה במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, פקולטה למדעי הבריאות.