קידוד שונה במוח לגירוי מודעים ולא מודעים

מחקר באוניברסיטת בן-גוריון: הבדלים בקידוד המוחי בין גירויים שנתפסו באופן מודע ולא מודע

גירויים מקודדים באופן שונה במוח כאשר הם נתפסים באופן מודע או לא מודע. גירויים שנתפסו באופן מודע מקודדים בצורה נרחבת יותר באזורי מוח מסוימים ומבטאים דינמיקה מורכבת יותר של קידוד

סריקת מוח PET. מקור: ויקיפדיה ברישיון. צילום: Jens Langner
סריקת מוח PET. מקור: ויקיפדיה ברישיון. צילום: Jens Langner

החושים של בני האדם מקבלים מידע מן העולם הסובב אותנו באופן רצוף, אך הם חווים באופן מודע רק חלק מהם. למרות זאת, גם גירויים שאינם נחווים באופן מודע נרשמים במוח ומשפיעים על התנהגותנו. זאת היא תפיסה בלתי מודעת. חוקרים חלוקים בדעתם לגבי הפעילות המוחית המאפיינת מודעות. חלקם טוענים כי תפיסה מודעת ולא מודעת מתאפיינות באותה פעילות מוחית, וההבדל נובע מתוספת פעילות מוחית גנרית במצב מודע, ללא שום קשר לתוכן הנתפס. אחרים טוענים כי תכנים הנתפסים באופן מודע מעובדים אחרת.

ד”ר מוטי סלטי מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ועמיתיו חקרו את הנושא. הם הקליטו את הפעילות המוחית של נבדקים תוך כדי שהם מציגים להם גירוי שיכל להופיע ב-8 מיקומים אפשריים. הגירוי הוצג להרף עין ומוסך כך שייתפס באופן מודע רק ב50% מהפעמים שהוצג. הנבדקים התבקשו לדווח על מיקום הקו והאם הם ראו או ניחשו את מיקומו. גם כאשר נבדקים ניחשו היכן הופיע הגירוי ולא ראו אותו הם מיקמו אותו באחוז גבוה ממקריות, דבר המצביע על תפיסה בלתי מודעת.

שלא כמו במחקרים קודמים, בהם השוו בין פעילות מוחית המאפיינת צעדים בהם נבדקים דיווחו שראו את הגירוי המוצג לבין פעילות מוחית המאפיינת צעדים בהם נבדקים לא ראו את הגירוי כדי לבדוק את ההבדל בפעילות המוחית בין מודע ללא מודע, סלטי ועמיתיו בחרו בדרך אחרת. הם לקחו חלק מהמידע המוחי שאספו והפעילו עליו אלגוריתם ממיין, כך שילמד לזהות היכן הופיע הגירוי על פי הפעילות המוחית. לאחר מכן בחנו את האלגוריתם על חלק אחר של המידע. הם מצאו כי תכנים שנתפסו באופן מודע ולא מודע חולקים את אותו קידוד מוחי למשך כ-300 אלפיות שניה. מהנקודה הזו תכנים מודעים מאופיינים בתהליכי קידוד נוספים שכל אחד מהם נוגבל בזמן, עבור תכנים לא מודעים השרשרת הזו נקטעת והקידוד אט אט נמוג.

לדברי סלטי ועמיתיו תכנים מודעים מקודדים באופן שונה מתכנים הנתפסים באופן לא מודע, הם מאופיינים בפעילות מוחית נרחבת יותר ומובנית. מחקר עתידי יתמקד בהבנת ההבדלים בין צורות הקידוד השונות ותפקידן ביחסי הגומלין בין תפיסה מודעת ללא מודעת.

״במחקר הזה אנו משנים את הגישה להבנה מהי מודעות ומהי הפעילות המוחית המאפיינת אותה. במקום להשוות פעילות מוח כללית המאפיינת תפיסה מודעת ולא מודעת אנחנו משתמשים בטכניקה של ״קריאת מחשבות״, בה אנו עוקבים אחר הקידוד המוחי של תכנים באופן ישיר ומשווים את הקידוד כאשר אנו מודעים וכאשר לא״ אומר ד”ר סלטי.

עמיתיו של סלטי למחקר הם פרופ׳ סטניסלס דהאן, פרופ׳ לורי פרקונן, ד״ר סימו מונטו, ד״ר ז׳אן-רמי קינג וד״ר לוסי שארל.

ד”ר סלטי חבר סגל במחלקה למדעי המוח והקוגניציה ומרכז זלוטובסקי למדעי המוח באוניברסיטת בן-גוריון והוא המנהל המדעי של המרכז לדימות מוח.