קמפיין חדש ממשרד הבריאות והנחיות החייאה

כל אחד יכול להציל חיים: משרד הבריאות בשיתוף מועצת הבריאות החלו בקמפיין חדש המיועד להגביר את המודעות לאפשרות להצלת חיים באמצעות החיאה

בכל שנה כעשרת אלפים איש לוקים בדום לב מחוץ לכותלי בית החולים. לאחרונה העלה משרד הבריאות ומועצת הבריאות קמפיין לרבות סרטון הסברה בטלוויזיה בו מדריך של משרד הבריאות כל אדם לסייע בהצלת חיים באמצעות פעולות החייאה בסיסיות והסתייעות במכשיר דפיברילטור (מפעם).

בכל דקה שחולפת ללא טיפול, מרגע האירוע, פוחתים סיכויי ההישרדות של מי שקיבל דום לב ב-10%. ולכן, החייאה מוקדמת תשפר את סיכויי ההישרדות ואת ההחלמה הנוירולוגית של המטופל. הדקות הראשונות לאחר התמוטטות הן הדקות הקריטיות . אם לא תבוצע החייאה ברגעים אלה, עולה משמעותית הסיכון לנזק מוחי בלתי הפיך, וסיכויי ההישרדות צונחים דרמטית. זו הסיבה לחשיבות הניכרת בביצוע החייאה על ידי עוברי אורח, עוד לפני הגעת האמבולנס.

הנחיות משרד הבריאות מתארות את הפעולות החשובות והמיידיות לביצוע החייאה על ידי עוברי אורח:

  • זיהוי מצב החולה – בדיקה האם נדרשת החייאה: יש לבדוק האם המטופל בהכרה, על ידי קריאה אליו, וכן אם מגיב למגע פיזי , ואם הוא נושם נשימה רגילה.
  • יש לחייג למוקד 101 – החובש במוקד ינחה בביצוע החייאה.
  • להתחיל עיסויים במרכז בית החזה.
  • במקביל במידה וידוע על מכשיר דפיברילטור הנמצא בקרבת מקום לבקש להביאו ולהתחיל במתן שוק חשמלי בהקדם.
  • המשך עיסוי לב/שימוש בדפיברילטור עד להגעת צוות רפואי.

הוכח כבר בעולם ששימוש מיידי בדפיברילטור, מעלה את סיכויי האדם לוקה בדום לב, בעשרות אחוזים.

כפי שמדגישים במשרד הבריאות, במדינת ישראל פרוסים אלפי מכשירי דפיברילטור במרחב הציבורי הניתנים להפעלה על ידי כל אדם גם על ידי מי שאין לו ידע וניסיון קודם, בין היתר בקניונים, מגרשי ספורט, מקומות עבודה ובתחנות רכבת , המחויבים בהצבת המכשירים בהתאם לחוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים.

משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בהצבת מכשירים אלה גם במרחב הביתי ובכלל זה בבניינים משותפים, ובהצטיידות במכשיר זה ביציאה לפעילות ספורט בשטח כגון בקבוצות ריצה וקבוצות רכיבה.