קנאביס נגד פיברומיאלגיה

כיצד שימוש בקנאביס משפיע על חולי פיברומיאלגיה? ממצאי מחקר חדש שופכים אור על ההשפעה של קנאביס רפואי על תסמיני המחלה

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואה משלימהצמחי מרפא
השפעה רפואית של קנאביס על חולי פיברומיאלגיה. צילום: bulkbuddy1 PIXBAY

כיצד שימוש בקנאביס משפיע על חולי פיברומיאלגיה? ממצאי מחקר חדש שופכים אור על הקשר בין צריכת קנאביס רפואי לבין הפחתת תסמינים בקרב חולי פיברומיאלגיה.

דאבת או פיברומיאלגיה FMS הינה תסמונת ראמוטית המובילה לכאב מפושט בכלל הגוף, המתבטאת בכאבים ברקמות חיבור. המחלה באה לידי ביטוי בתסמינים כמו עייפות, קשיי שינה ומצוקות רגשיות ונפשיות הקשורות לכך. זאת כאמור מעבר לכאבים בגוף שהם התסמין המרכזי של פיברומיאלגיה.

השימוש בקנאביס לטיפול בכאבים שונים, מחלות ובעיות רפואיות החל לצבור תאוצה בעשורים האחרונים. זאת לנוכח השפעותיהם המועילות של הקנבואידים THC וכן CBD הקיימים בצמח זה בעלי ההשפעות האנטי פסיכואקטיביות(CBD) והפסיכואקטיביות (THC).

השפעה מועילה של קנאביס על תסמיני פיברומיאלגיה

במחקר זה שממצאיו ראו אור בכתב העת Journal of Clinical Medicne בחנו חוקרים מבית החולים סורוקה ומהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגד את השפעתו של קנאביס על הטיפול בפיברומיאלגיה. במחקר בחנו המדענים מידע של כ-370 חולי פיברומיאלגיה שטופלו באמצעות קנאביס רפואי. זאת במסגרת "תיקון עולם" בין שנת 2015 לשנת 2017.

ניתוח ממצאי המחקר העלה כי כבר לאחר שישה חודשים מתחילת הטיפול מעל 81 אחוזים מהמטופלים תארו שיפור רב בסימפטומי המחלה. המטופלים דיווחו על ירידה ברמת הכאב מדרגה של 9 מתוך סולם של 11 לרמה של 5. ירידה זו נחשבת דרמטית במיוחד. עוד דיווחו המדענים כי גם סימפטומים של פיברומיאלגיה כמו חל שיפור בהפרעות דיכאון, חולשה וקשיי שינה של המטופלים בתוך שישה חודשים מתחילת הטיפול. על פי הנתונים המטופלים 'דיווחו על שיפור בתפקודם בחיי היומיום ובאיכות חייהם.

המדענים מציינים את הקנאביס כטיפול רפואי נוסף להפרעות כאב בפיברומיאלגיה. הם מציינים כי תופעות הלוואי ניכרו בשיעור לא משמעותי. רק 7.9 אחוזים סבלו מסחרחורת, 6.7. אחוז דיווחו על יובש בפה ורק 5.4 אחוזים סבלו מהקאות או בחילות.

דילוג לתוכן