קניות במחשב ולא בסלולרי מובילות להחלטות מדויקות יותר

בלאק פריידיי או סייבר מאנדיי : קנייה דרך המחשב השולחני מדויקת יותר מאשר במובייל

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

בלאק פריידיי או סייבר מאנדיי : קנייה דרך המחשב השולחני מדויקת יותר מאשר במובייל

ממצאי מחקר חדש מעלים כי רכישה באמצעות מחשב מובילה להחלטות רכישה מדויקות יותר בהשוואה לרכישה דרך הטלפון הסלולרי. שופינג איי אל הישראלי, יום הרווקים הסיני, סייבר מנדיי, בלאק פריידיי ולאחריהם סיילים של כריסמס חג המולד וסילבסטר הם כבר בלקסיקון הקניות של רבים מהישראלים. אך כיצד מומלץ לרכוש בימים אלו את הקניות שלנו ברשת האינטרנט ?  מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הראה כי צרכנים מקבלים החלטות מדויקות יותר כאשר הם עורכים את הקנייה דרך המחשב ולא דרך מכשיר הטלפון הנייד וזאת לא בגלל גודל המסך. הגודל, כך מסתבר שוב, לא קובע, אלא המידע. במובייל פחות מידע מוצג ולכן החלטת הקניה פחות מדויקות כי הן מתבססות על מידע חלקי.

מדובר במחקר ראשון שעורך אבחנה בין גודל המסך לצמצום מידע, שני גורמים שלרוב מעורבבים יחד. ממצאי המחקר יוצגו החודש בכנס הבינלאומי המוביל בעולם למערכות מידע, שיתקיים במינכן.וכפי שמסביר פרופ' ליאור פינק העומד בראש המעבדה לחקר התנהגות משתמשים במכשירים ניידים במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון, "לא גודל המסך קובע, אלא הפחתה של המידע בתצוגת המובייל. גודל המסך לא עושה את ההבדל אלא העובדה שבאתרים המותאמים לצפייה במובייל מוצג פחות מידע בעמוד של תוצאות חיפוש, מה שדורש מהמשתמש חיפוש ונבירה רבה יותר אחר המידע. אתרים המותאמים לצפייה במחשב השולחני מספקים למשתמש את כל המידע מלכתחילה", אומר פרופ' פינק, שחוקר אספקטים התנהגותיים וכלכליים של מערכות מידע.

בשנה שעברה היה המובייל- טלפונים ניידים המקור ל- 47% מהתנועה אל חנויות ברשת האינטרנט והמקור ל36% מהמכירות. זאת על פי אדובי אנליטיקס, חברה שמנתחת את העסקות ב-100 החברות הקמעונאיות הגדולות בארה"ב. במהלך מבצע הסייל Black Friday 'בלאק-פריידי' האחרון נערכו לראשונה קניות בסך יותר משני מיליארד דולר במכירות מקוונות בארה"ב באמצעות שימוש בטלפונים ניידים.

פרופ' פינק מסביר שמרבית המוכרים עושים שימוש "בעיצוב אתרים רספונסיבי על מנת להתאים את הצגת המידע למכשיר. בעוד שתצוגה ידידותית לנייד משפרת את הנראות, היא מקטינה את כמות המידע וגורמת לצרכנים לקבל החלטות התואמות פחות את העדפותיהם".

ממצאים שונים של מחקרים לגבי קבלת החלטות מדגישים היבטים שונים של התהליך. מנקודת מבט טהורה של קבלת החלטות, מחקר זה מראה שעדיף פשוט להציג את אותו מידע ללא קשר למכשיר שבו נעשה שימוש. צרכנים ימצאו שקשה יותר לקרוא את המידע במכשירים ניידים, אך ההחלטות שלהם יהיו מדויקות יותר.

​שני הניסויים שערכו הפרופסור פינק והמאסטרנטית דניאל פפיסמדוב במסגרת המחקר, נערכו לגבי בחירת חדר מלון פיקטיבי בלונדון מבין 11 אפשרויות של חדרים. המשתתפים במחקר צפו במידע על האפשרויות השונות במחשב או במכשיר נייד, ועמוד התוצאות הציג שמונה מאפיינים של כל חדר בתצוגת מחשב, ושלושה מאפיינים של כל חדר בתצוגת מובייל. כל המידע היה זמין בשתי התצוגות, כיוון שניתן היה להקליק על כל חדר להשגת המידע המלא, אך הוא היה זמין יותר בתצוגת המחשב. השמת המשתתפים למכשיר ספציפי ולתצוגה ספציפית היו בלתי-תלויים זה בזה, מה שאפשר לזהות אם הבדלים בהחלטות היו תוצאה של המכשיר או של התצוגה. כאשר אותו מידע הוצג בשני המסכים, לא היה הבדל ברמת הדיוק של ההחלטות.

לדעת המדענים המחקר מראה שהמשתתפים קיבלו החלטות פחות מדויקות ופחות תואמות את העדפותיהם כתוצאה מתצוגת המובייל אך לא כתוצאה מהמכשיר הנייד עצמו. גם אם מדובר בבחירת חדר מלון, בגד או טלוויזיה חדשה, המדענים מאמינים שלקונים תהיה חוויית קנייה מדויקת יותר מבחינת ההתאמה להעדפותיהם כאשר הם משתמשים במחשב מאשר בפורמט ידידותי למובייל. המחקר אודות החלטות צרכנים נתמך באמצעות מענק שניתן לחוקרים מהקרן הלאומית למדע.

דילוג לתוכן