קניות וקורונה: האם קיימת סכנת הדבקה בסופרמרקט?

בשבועיים האחרונים, עקב החשש מהתפשטות מגפת הקורונה מחד, וההגבלות בדבר יציאה מהבית מנגד, הסופרמרקטים בישראל הפכו לדחוסים ועמוסים וקניות המזון האמירו. עקב העובדה שכולנו צריכים לרכוש מזון, נשאלת השאלה האם יש להגן על עצמנו כשאנחנו קונים מזון ומצרכים אחרים? לפניכם מאמר קצר בנושא וגם טיפים בסיום. שטרות או אשראי – מה יותר בטוח? נתחיל בתשובה ...

שי לביא

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
צילום: jarmoluk , Pixabay. שטרות כאמצעי להידבקות בווירוס

בשבועיים האחרונים, עקב החשש מהתפשטות מגפת הקורונה מחד, וההגבלות בדבר יציאה מהבית מנגד, הסופרמרקטים בישראל הפכו לדחוסים ועמוסים וקניות המזון האמירו. עקב העובדה שכולנו צריכים לרכוש מזון, נשאלת השאלה האם יש להגן על עצמנו כשאנחנו קונים מזון ומצרכים אחרים? לפניכם מאמר קצר בנושא וגם טיפים בסיום.

שטרות או אשראי – מה יותר בטוח?

נתחיל בתשובה הקצרה, אשראי.

שטרות כסף - אמצעי לזיהום. צילום: jarmoluk , Pixabay.
שטרות כסף – אמצעי לזיהום. צילום: jarmoluk , Pixabay.

תוחלת השימוש של שטרות נייר היא לרוב למעלה מארבע שנים. בזמן זה, השטרות יעברו בין הרבה ידיים, ויוחזקו בסביבות שונות. מסיבה זאת, שטרות נייר הם כר פורה לחיידקים ווירוסים, גם ללא קשר לווירוס הקורונה. בתחילת מרץ 2020 ארגון הבריאות העולמי המליץ על שטיפת ידיים לאחר נגיעה בשטרות כסף, אם כי הוא לא אסר על השימוש בשטרות או מטבעות.

באופן כללי, הדרך הבטוחה ביותר לתשלום היא דרך שירותים שלא מצריכים כל מגע בין אנשים, כמו תשלום באתרי אינטרנט, או העברת כסף באפליקציות דוגמת ביט או פייבוקס.

ירקות ופירות

בעוד שרוב המצרכים והמוצרים שאנו קונים מגיעים עטופים, ירקות ופירות אלה מוצרים שבאופן כללי עוברים ממקום למקום לא ארוזים ולכן עולה השאלה האם הם חשופים לנגיף הקורונה.
הירקות והפירות כשלעצמם אינם מסוכנים, אך במידה ומישהו זיהם אותם בווירוס או חיידק ע"י שיעול, התעטשות או מגע, הווירוס עלול להעביר את זה אליכם במגע.

פירות וירקות בסופרמרקט. צילום: John Lambeth, Pexels
פירות וירקות בסופרמרקט. צילום: John Lambeth, Pexels

מה עושים? לפני השימוש מומלץ לשטוף את הירקות והפירות במים עם סבון ולא במים בלבד. דבר זה יבטיח שאתם מסירים וירוסים פוטנציאליים (כמו גם חיידקים או שאריות ריסוס מהירקות שלכם).

בשר ודגים

למרות שכמו במקרה של הירקות והפירות גם כאן המוצרים מגיעים ומוצגים כלא ארוזים ולכן יכולים לשמש כמשטח לקורונה, בשר ודגים נחשבים בטוחים יותר משתי סיבות עיקריות:

  1. אנשים לא נוטים "לממש" את הבשר והדגים לפי הקנייה, בניגוד לירקות.
  2. חום גבוה הורג את נגיף הקורונה. כך שבשעת הבישול או הצלייה של בשר ודגים, במידה ויש עליהם נגיפים, הם ימותו. שימו לב שאם אתם נוהגים לאכול את הבשר או הדגים נאים, יש לנקוט באמצעי זהירות ככל הניתן.

לחם ומאפים

לטעמנו, כאן הבעיה היא הגדולה ביותר. שכן לחם ומאפים הם לא מוצרים שאנחנו נוטים לבשל מחד, או לשטוף עם סבון מנגד. לכן, במידה ומישהו מתעטש או משתעל על מאפים, יש

לחמים ומאפים. צילום: Romanov, Pixabay
לחמים ומאפים. צילום: Romanov, Pixabay

סיכוי שהנגיף יישאר על המזון. לכן, אנחנו ממליצים לקנות לחמים ומאפים ארוזים, שכן במאפיות ובמפעלים שמייצרים מזון יש הקפדה מקסימלית על היגיינה כך שסביר שהלחם או המאפים הם אכן נקיים מהווירוס. אפשרות נוספת היא לאפות בבית.

לאחר שסקרנו כמה מהסכנות שאורבות לנו ביציאה לקניות במכולת או המרכול המקומי, נסיים עם כמה טיפים שיסייעו לכם להישאר מוגנים מנגיף הקורונה.

טיפים לסיכום

  • רצוי ללבוש כפפות בזמן היציאה לסופר.
  • שלמו דרך האינטרנט, אם אין אפשרות נסו לשלם באשראי, מזומן היא האפשרות הפחות בטוחה.
  • שטפו ירקות ופירות היטב.
  • אם אפשרי, מומלץ לבשל מוצרים טריים.
  • נסו לקנות לחם או מוצרי מאפה שמגיעים לחנות סגורים.
  • נסו להימנע ממגע של היד עם האף, הפה או העיניים.

מאחלים לכולם רק בריאות!

דילוג לתוכן