קפאין כנגד פרקינסון

ממצאי מחקר חדש: כמוסות קפאין עזרו לצמצום תסמינים מוטוריים של פרקינסון

קפה ידוע כצמח מרפא בעל תכונות אנטי אוקסיד נטיות מועילות המשפיע על מגוון מצבים רפואיים. ממצאי מחקרים קודמים הראו קשר בין קפאין לבין הפחתת הסיכון לחלות בפרקינסון, אך יחד עם זאת טרם הוברר לאשורו הקשר בין צריכת קפאין לבין תסמינים של מחלת פרקינסון.

שתיית קפה. טוב לבריאות ? מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa צילום: Julius Schorzman
שתיית קפה. טוב לבריאות ? מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa צילום: Julius Schorzman

לפיכך, ביקשו החוקרים לבחון קשר זה, באמצעות בדיקה רנדומלית של שתי קבוצות משתתפים- האחת בת 31 משתתפים והשנייה – קבוצת ניסוי בת 30 משתתפים את השפעת הקפאין שנצרך בכמוסות, על תסמיני המחלה. החוקרים ערכו מחקר בן שישה שבועות בו נבדקה מידת העירנות של חולי הפרקינסון שהשתתפו במחקר, את יכולות התנועה שלהם ופרמטרים אחרים של איכות חיים ומצב רוח.
במהלך שלושת השבועות הראשונים קיבלו חברי קבוצת הניסוי 100 מיליגרם קפאין לכמוסה, פעמיים ביום למשך 3 שבועות בעוד שנבדקי קבוצת הביקורת קיבלו תרופת דמה ללא חומר פעיל. לאחר מכן עברו החוקרים לשתי כמוסות ביום המכילות 200 מיליגרם קפאין כל אחד לשלושה שבועות נוספים.

מן הממצאים עולה כי החוקרים לא מצאו הבדל בין המטופלים בשתי הקבוצות בגורמים כמו מצב רוח, דיכאון, איכות השינה ואיכות החיים בכלל אך יחד עם זאת החוקרים כן מצאו כי ניכר שינוי בקרב קבוצת הניסוי, באופן שהיה משמעותי ומובהק בפרמטרים אחרים : כך, מצאו החוקרים כי חל שיפור ברמת העירנות של החולים, ברמת התנועה המוטורית שלהם וכן שיפור של מכלול הסימפטומים של המחלה כפי שנמדדו בסולם המאוחד לדירוג מחלת פרקינסון.

הממצאים פורסמו בכתב העת הרפואי Neurology. המחקר נערך על ידי חוקרים מהמחלקה לנוירולוגיה ומהמחלקה לנוירו-אפדמיולוגיה מבאוניברסיטת מק’גיל בבית החולים הכללי בעיר מונטריאול, תוכנית שולמן-ספרא למחלות תנועה בבית החולים טורנטו בקנדה וכן מן האוניברסיטה הקתולית בפאראנה, ברזיל.