קפסיצין וטיפול בסוכרת נעורים

ממצאים מחקריים : השפעת קפסיצין על סוכרת נעורים - סוכרת מסוג 1

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

בריאות הציבוררפואה משלימה
משאבת אינסולין לחולה סוכרת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mbbradford

מחקרים על קפסיצין וסוכרת : סוכרת נעורים
מחקר שסוכם לאחרונה בבית-חולים לילדים בעיר טורונטו בקנדה ופורסם בז'ורנאל המקצועי Cell (ראו מראה מקום 1) גילה שכאשר הזריקו לעכברים חולי סוכרת מטיפוס 1 קפסיצין לתוך הוריד, הם נרפאו מהסוכרת. המחקר נערך ע"י דר' מיכאל דוסצ', אימונולוג, ודר' מיכאל סלטר, מומחה לכאב.

סוכרת מטיפוס 1 מתחילה במרבית המקרים בגיל ילדות. במחלה זו, כאשר הלבלב כושל מלייצר די אינסולין, מתפתחת בו דלקת שגורמת לתמותת תאים באיי לנגרהנס שבלבלב. הסברה הקיימת היא שזוהי מחלה אוטואימונית בה המערכת החיסונית תוקפת את הגוף עצמו. אבל, המחקר החדש סותר הנחת יסוד זו. כפי שניתן ללמוד ממחקר זה, סיבת המחלה היא כשל בפעולת הנאורונים בלבלב.

שני החוקרים מצאו במחקר מוקדם יותר שהתאים באיים שבלבלב אצל חולי סוכרת 1 היו מוקפים בכמות עצומה של עצבי כאב, שאותתו למוח שרקמת הלבלב נפגעה.
לשם בדיקת תיאוריה זו הזריקו החוקרים קפסיצין לגופם של עכברים חולי סוכרת מטיפוס 1 – סכרת נעורים, וזאת במטרה לחסל את עצבי הכאב שבלבלב. לתדהמתם, נמצא שתאי לנגרהנס החלו לייצר אינסולין בכמות נורמלית כמעט מיד. העכברים היו חולי סוכרת מטיפוס 1 ולפתע אין הם חולים יותר.

במחקר נוסף שהחוקרים האלו ערכו, הם גילו שתאי העצב בלבלב היו בעלי תפקיד חיוני בתיאום הפעולה של התאים מפרישי האינסולין, בהפרישם נוירופפטידים שנתנו הוראה לאיים לשחרר אינסולין. אצל חולי סוכרת 1 תאי העצבים לא הפרישו די נוירופפטידים, לאיי לנגרהנס נגרם סטרס והם הפסיקו לייצר אינסולין. לאחר מכן, החוקרים הזריקו את הנוירופפטיד המכונה סבסטנס P לתוך הלבלב של עכברים חולי סוכרת 1. אצל רבים מהעכברים הלבלב החל לפעול שוב ואצל חלקם, גם אחרי 4 חודשים מהזריקה הוא עדיין הפריש אינסולין. בנוסף נתנו החוקרים טיפול משולב עם קפסיצין וסבסטנס P ומצאו שטיפול זה עזר גם לחסל את העמידות לאינסולין שגורמת לסוכרת מטיפוס 2.

לדבריו של חוקר הבריאות מייק אדמס, מחבר הספר "איך להבריא מסוכרת ב-25 ימים", דוסצ' וסלטר הראו שסוכרת משני סוגיה נובעת מתקשורת בין תאית לקויה. סוכרת היא לא בהכרח מחלה כרונית שניתן רק לרסן אותה אבל לא לרפא אותה, כפי שמוסכם על-ידי הרפואה המקובלת – היא בהחלט ניתנת לריפוי וכך האדם שוב לא יזדקק לשלל תרופות כל החיים.

מקורות והעשרה:

www.naturalnews.com/021345_diabetes_capsaicin_Type_1_diabetes.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=capsaicin+diabetes
http://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן