קרינת CT מגבירה סיכון לסרטן בילדים

ממצאי מחקר חדש מעלים כי סריקות CT מגבירות סיכון ללוקמיה וסרטן המוח בילדים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבריאות הילד
סריקת CT מוח של חולה. מקור: ויקיפדיה ברשיון -cc3-by-sa. צילום: Lucien Monfils

חוקרים: סריקות CT לילדים מגבירות סיכון לסרטן המוח וללוקמיה

סריקות CT – טומוגרפיה ממוחשבת נערכות כעניין שבשגרה ברחבי העולם גם בילדים. מה השלכותיהם של סריקות אלה על בריאות הילד? ממצאי מחקר חדש מעלים כי הקרינה המייננת מבדיקות אלה טומנת בחובה סכנה קטלנית לילדים ומעמידה אותם בסיכון מוגבר ללקות בסוגי סרטן שונים כמו לוקמיה וסרטן המוח בשיעורי סיכון מוגברים של כ-300%.  

לדברי החוקרים למרות שלסריקות CT תועלת קלינית אבחונית רבה, קימת חשיבות רבה לבחינת השפעתם משום שלצילומים אלה יש השפעה פוטנציאלית מזיקה להתהוות מחלת סרטן במיוחד בקרב ילדים הסובלים מרגישות גבוהה יותר ממבוגרים לקרינה מייננת מצילומים אלה.

לכן בחנו החוקרים את שיעור התחלואה במחלות סרטן בקרב ילדים וצעירים מגיל 22 ומטה במדגם של מעל 175,000 נבדקים. מתוך כלל הנבדקים מצאו החוקרים 74 חולי לויקמיה ו135 מקרי סרטן המוח. החוקרים מצאו כי קיים קשר מתאמי חיובי ישיר בין המינון שאותו ספגו צעירים בעקבות סריקותCT לבין הסיכון ללקות במחלת הלוקמיה– סיכון מוגבר פי 3.18 כלומר סיכון של 318% !
עוד מצאו החוקרים כי לצעירים שעברו סריקות CT היה סיכון מוגבר ללקות בסרטן המוח פי 2.82 !
הממצאים התייחסו לחשיפה של הצעירים לכשלוש סריקות CT לעומת חשיפה לפחות מ5MGY

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי Lancet. המחקר נערך על ידי חוקרים מהמכון לבריאות וחברה באונירסיטת ניו-קסל באנגליה מהמכון לחקר הסרטן באונ' ניו קסל, מהמכון הלאומי לחקר הסרטן בארה"ב, מבית החולים לילדים NHS בלונדון, מאוניברסיטת קיונג הי בדרום קוריאה וכן על ידי חוקרים מקנדה ומהולנד.

דילוג לתוכן