קרניטין לטיפול בתופעות לוואי של תשישות ונימול בעקבות כימותרפיה

קרניטין לטיפול בתופעות לוואי של תשישות ונימול בעקבות כימותרפיה

 

מחקר מעניין שפורסם בירחון לרפואה המטולוגית של ילדים Journal of Pediatric Hematology/ Oncology שופך אור על הקשר בין תשישות שלאחר טיפולי כימותרפיה בילדים, לרמות נמוכות של הקרניטין- מעין חומצת אמינו והתוסף שיוצר אותה בגוף- אצטיל ל.קרניטין.

תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute
תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute

מחקרים אחרונים הצביעו על תפקיד הקרניטין, בסיוע לתפקוד מערכת העצבים, ועל כך שצריכה של תוסף אצטיל ל.קרניטין עשויה לסייע בהפחתת נאורופתיה- תופעות נימול ובעיות במערכת העצבים ההיקפית הפוקדות מטופלים בתרופות כימותרפיות כנגד סרטן (לדוגמה כימותרפיה בעזרת החומר אוקסליפלטין).

מחקר זה  כאמור מצביע על אפקטיביות החומר בסיוע להפחתת תופעות לוואי של טיפולים כימותרפיים כנגד סרטן בילדים.

עייפות ותשישות נחשבת כתופעה נפוצה בקרב חולים צעירים ומבוגרים בסרטן, במהלך ולאחר טיפולים כימותרפיים. אחד המנגנונים שאליו מתייחסים החוקרים הקשור לתשישות הקשורה לטיפולים נגד סרטן, קשורים באבנורמליות של סינטזת אדנוזין זרחתי, אשר נגרם ממחסור בקרניטין.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין תשישות לרמות הקרניטין בעקבות שימוש בתרופות כימותרפיות בילדים ובמתבגרים וביניהם  תרופות מסוג  Ifosfamide, Cisplatin, Doxorubicin.

המחקר שנערך בקרב 67 ילדים, העלה כי רמות הקרניטין בקרב ילדים שרק אובחנו כחולים בסרטן, וטרם טופלו בכימותרפיה, היו גבוהות יותר באופן מובהק בהשוואה לרמות הקרניטין שנמצאו בדמם של ילדים שעברו טיפולי כימותרפיה. רמות הקרניטין בטיפול בתרופה הכימותרפית doxorubicin  היו גבוהות יותר בהשוואה לרמתו בדם של ילדים שקיבלו תרופות כימותרפיות מסוגCisplatin    או  Ifosfamide.

עוד עלה מן הממצאים כי נמאה קשר ישיר בין תשישות מוגברת לרמות נמוכות של קרניטין, לאחר שבוע של טיפולים כימותרפיים בילדים שקיבלו קודם לכן כימותרפיה.

החוקרים הסיקו כי רמות מוגברות של הקרניטין בילדים שרק אובחנו כלוקים בסרטן, קשורות ככל הנראה, לשחרור רקמתי מהיר למחזור הדם. עוד נמצא כי רמות נמוכות של קרניטין ורמות עייפות מוגברת הופיעו לאחר שבוע או שבועיים של טיפולים כימותרפיים.

לטענת החוקרים, ממצאי המחקר מצביעים באופן מובהק על הקשר שבין קרניטין לתשישות בקרב ילדים ומתבגרים עם סרטן.

 

הקישור לתמצית המחקר אודות הקשר בין קרניטין לבין עייפות וטיפולים כימותרפיים בקרב צעירים חולי סרטן