בדיקה: קשר בין אופטלגין לפגיעה במוח העצם ?

משרד הבריאות פתח בבדיקה לנוכח שלושה מקרי סיבוכים חריגים בפעילות מוח העצם לאחר שימוש בתרופת אופטלגין


לפני מספר ימים אושפזו בבית החולים “מאיר, בכפר סבא שלושה אנשים לאחר שהשתמשו במשכך כאבים מסוג אופטלגין. בדיקה זריזה שנערכה על ידי משרד הבריאות העלתה כי לפני שלושה שבועות הופיע מקרה דומה של אישה שטופלה ושוחררה לביתה בבית החולים סורוקה. 

תרופות. צילום: הדוקטור- פורטל בריאות ורפואה.
תרופות. צילום: הדוקטור- פורטל בריאות ורפואה.

לנוכח זאת הודיע משרד הבריאות שהוא פותח בחקירה לבחון האם השימוש במשכך הכאבים אופטלגין הוא הגורם לסיבוך נדיר זה של ירידה בספירת כדוריות הדם הלבנות ומאפייני זיהום שהוביל לפגיעה במוח העצם של החולים. על פי הודעת משרד הבריאות מדובר בשני חולים מתוך השלושה מאותו יישוב, שהשתמשו באופטלגין.

מדינות שונות בעולם הוציאו את השימוש באופטלגין משימוש בכלל והיא אסורה לשיווק בגלל תופעות לוואי חמורות שעלולות להגרם בשל צריכתה הכוללות דיכוי חריף של פעילות מוח העצם והפקת תאי דם לבנים. תופעת לוואי זו היא שהובילה לשלושת המקרים של האשפוז לפני מספר ימים. בישראל הוחמרו תיאורי תופעות הלוואי של התרופה בשינוי בעלון השימוש של התרופה.

על פי דיווחים בתקשורת ,נבחנת אפשרות לאפשר את השימוש בתרופת אופטלגין רק לאחר קבלת מרשם מרופא, כך שהיא לא תהא עוד תרופה הנרכשת באופן חופשי בבתי המרקחת ללא מרשם ופיקוח רפואי.

על פי הודעת המשרד כרגע מדובר רק ב”חשד לקשר לנטילת תרופת אופטלגין, אשר נבדק על-ידי גורמי המקצוע” ולכן ” תרופת האופטלגין מותרת לשימוש בארץ ובשלב זה אין מקום לשינוי בהנחיות. משרד הבריאות יעדכן את הציבור בהמשך תהליך הבדיקה”.