קשר בין בעיות קשב ADHD לבעיות ראייה

מה הקשר בין בעיות קשב וריכוז ADHD לסיכון מוגבר לבעיות ראייה ?

האם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, סובלים יותר מבעיות עיניים? כיצד קשורות בעיות ראייה לבעיות קשב וריכוז ? מה הסבירות של ילדכם הסובל מבעיות קשב וריכוז ADHD ללקות גם בעיות ראיה ? ממצאי מחקר חדש מעלה כי מעל 83% מהילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז, נמצאו כסובלים גם מבעיות ראייה משמעותיות המצריכות משקפיים. 

קוצר ראייה. מיופיה. מקור: ויקיפדיה. באדיבות :American-National-eye-institute
קוצר ראייה. מיופיה. מקור: ויקיפדיה. באדיבות :American-National-eye-institute

המחקר נערך על ידי החוקרים הדוקטור עידי מצר, רופא בכיר במחלקת עיניים, ומרכז תחום רפואת העיניים בילדים מבית החולים רמב”ם בחיפה והדוקטור תמרה ויגננסקי-יפה מבית החולים שיבא תל השומר. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת לרפואת עיניים- אופתלמולוגיה European Journal of Ophthalmology

ממצאי המחקר התבססו על בחינת ראייתם של 51 ילדים, בגיל 10 בממוצע, שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות –ADHD.

ממצאי המחקר העלו כי מבין כל הילדים שנמצאו מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז 83% סבלו מבעיות ראייה משמעותיות כלשהן:
1. החוקרים מצאו כי 43% מהילדים במחקר סבלו מקוצר ראיה של 0.5- דיופטר (יחידת מדידה של כוח התשבורת של העין) או יותר, בעיית ראיה שהביאה את הילדים לראות מטושטש כבר ממרחק שני מטרים ויותר
2. החוקרים מצאו כי ל 20% מהילדים הייתה בעיית רוחק ראיה של 3.5 דיופטר או יותר,
3. החוקרים מצאו כי ל- 20% נוספים מהילדים שהשתתפו במחקר אובחנה אסטיגמציה (“צילינדר” המוגדרת כהפרעה בתשבורת העין) של 1- דיופטר או גבוה יותר. הסובלים מהפרעה זו רואים מטושטש מרחוק ומקרוב.
4. החוקרים מצאו כי 18% מהנבדקים, מתאפיינים ב”עין עצלה” הנובע מהתפתחות מעוכבת של מערכת הראיה באחת או שתי העיניים.
5. החוקרים מצאו כי 10% מהילדים סבלו מפזילה
6. החוקרים מצאו כי -6% מהילדים סבלו מבעיה של ראיית עומק.
7. החוקרים מצאו כי ל-4% הייתה בעיה חמורה במיקוד במרחק קרוב.

המחקר הישראלי שפורסם בחודש שעבר, דן בנושא המושך תשומת לב בקהילה המדעית והוא המחקר השני שנעשה בעולם, והגדול מבין שניהם. במחקר הקודם שראה אור לפני חמש שנים בכתב העת המדעי Eye נבדקו 42 ילדים עם הפרעות קשב וריכוז וממצאיו עולים בקנה אחד עם ממצאים אלה המראים סבירות הגבוהה של בעיות עיניים בקרב ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז.

לדברי הד”ר מצר “בקשר שבין הפרעות הראייה להפרעות הקשב והריכוז, עדיין לא ברור מה קודם למה: האם הפרעה בראייה יוצרת החמרה בהפרעת הקשב, או שהפרעות הראיה הן חלק ממכלול הפרעות הקשב והריכוז.” אולם נהירה חשיבות המחקר. הדוקטור מצר מציין כי “תוצאות המחקר חשובות לאור עלייה במספר הילדים המאובחנים עם ADHD. החשיבות גוברת נוכח האפשרות לטפל בבעיות הראיה בנוסף לטיפול הכולל ב-ADHD ממצאי המחקר עולה כי הסבירות לבעיות ראייה בילדים הסובלים מADHD היא פי 3 עד פי 4 באוכלוסיה הכללית, ולכן לדברי הדוקטור מצר “מחקר זה מעלה שאלה לגבי הצורך לשלוח כל ילד עם הפרעת קשב וריכוז או עם חשד לבעיה, לבדיקת מיקוד ראייה.