קשר בין בריאות העיניים לנזק במוח

ממצאי מחקר חדש מרמזים על קשר ניבוי מדעי בין בעיית עיניים לבין ליקויים במוח ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבוררפואת עיניים
מבנה העין האנושי. מקור: ויקיפדיה. איור באדיבות NIH National Eye Institute

מחקר חדש מעלה: קיים קשר בין בריאות העין לבין בריאותו של המוח 


מה בין בריאות העיניים לבין בריאות המוח? כיצד יכולה מחלת עיניים לנבא הסתברות לבעיות במוח ? מה הקשר בין מחלת הרשתית רטינופתיה retinopathy לבין נזק מוחי ? ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה מעלה כי אנשים עם בעיות עיניים כמו רטינותופיה מצויים בהסתברות גבוה לסבול גם מליקוי וסקולרי של זרימת דם במוח ומבעיות תפקוד מוחי שונות.

על פי החוקרים, הסובלים מבעיה לא חמורה בזרימת הדם בכלי הדם היוצרת בעיות ברשתית העין, מצויים בהסתברות גבוהה יותר ללקות בבעיות בחשיבה ובזיכרון מכיוון שהם עלולים לסבול באותה עת בהסתברות גבוה גם מליקוי וסקולרי פתולוגי במוח. לדברי החוקרים בעיות בנימי דם בעין כלולים להוות סימן מנבא שעלולות להיות לאותו אדם גם בעיות בכלי הדם במוח וכך עשויות מחלות כמו רטינופתיה לסייע באבחון ובמתן טיפול מקדים או מונע כנגד מחלות ונזק מוחי.
במחקר השתתפו מעל 500 נשים בגילאים ממוצעים של 69 שנים שנדרשו להשיב על מבחני תפקוד מוחיים שבוחנים כישורי חשיבה וזיכרון מידי שנה במהלך 10 שנים. בנוסף החוקרים בחנו את מצב הרשתית של הנבדקות וערכו להן סריקות מוח.

ממצאי המחקר העלו כי מבין הנבדקות 7.6% – 39 נשים סבלו מרטינותופיה. נשים אלה קיבלו במבחנים הקוגניטיבים ציונים נמוכים יותר בממוצע בהשוואה לשאר הנשים ללא רטינופתיה . עוד עלה מן הממצאים כי במוחן של נשים אלה נמצאו יותר איזורים במוח עם נזק של כלי דם זעירים וכי במוחן היות 47% יותר איזורים עם נזקים מוחיים של כלי הדם הזעירים בהשוואה לנשים ללא רטינופתיה.

עוד ציינו החוקרים כי באונה הפריאטלית, נשים עם רטינופתיה סבלו מנזק בשיעור מוגבר יותר של 68%.
ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת הרפואי של האקדמיה הרפואית האמריקאית לנוירולוגיה נוירולוגיה Neurology בתמיכת המכון הלאומי לבריאות הלב של משרד הבריאות האמריקאי, חברת Wyeth והמכון הלואמי האמריקאי להזדקנות.

דילוג לתוכן