קשר בין ניתוח קיסרי לצליאק

מה הקשר בין אופן ביצוע הלידה לבין התפתחות של מחלות בילד? כיצד לידה בניתוח קיסרי קשורה להתפתחות מחלת צליאק? ניתוח קיסרי הוא הליך כירורגי שבו תינוק מיולד באמצעות ביצוע חתך שנעשה בבטן וברחמה של האם. ניתוח זה מבוצע בדרך כלל כאשר לידה נרתיקית אינה אפשרית או מהווה סיכונים לבריאות האם או התינוק. במצב זה או במצב חירום הרופאים המיילדים יתכננו ויבצעו חתכים של ניתוח קיסרי.

האם ניתוח קיסרי גורם לצליאק?

ממצאי מחקר חדש שנערך בגרמניה, ואשר פורסם בכתב העת “רפואת ילדים”  Pediatrics שמטרתו לבחון את הקשר בין לידה באמצעות ניתוח קיסרי למחלות מעיים ובהן מחלות קוליטיס, קרוהן וצליאק, מצביע על קשר בין לידה בניתוח קיסרי לסיכון מוגבר של ילדים לחלות במחלת הצליאק.

הריון. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2 by sa. צילום: Melimama
הריון. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2 by sa. צילום: Melimama

ממצאי המחקר שבחן קרוב ל2,000 ילדים, מעידים כי שיטת הלידה ושינויים הומואיסטטיים במהלך החודש שלאחריה, עשוים להיות הגורם המשפיע על  הגברת הסיכוי של ילדים ללקות במחלת הצליאק. בהשוואה לילדים שנולדו בלידה וגינלית רגילה, לילדים שנולדו בניתוח קיסרי היה סיכוי גדול יותר ב- 80% לחלות במחלת הצליאק. זאת בעוד שלידה בניתוח קיסרי אינה מגבירה את הסיכון למחלות המעיים קוליטיס ומחלת הקרוהן.

מחלת הצליאק

מחלת צליאק מהווה הפרעה אוטואימונית הפוגעת במעי הדק. היא נובעת מגורמים גנטיים, סביבתיים ואימונולוגיים. נטייה גנטית היא מרכיב קריטי להתפתחות צליאק אך היא לבדה אינה מבטיחה את התפתחות המחלה. סמנים גנטיים ספציפיים, בעיקר גנים HLA-DQ2 ו-HLA-DQ8, מגבירים את הרגישות. ואולם לא כל הנשאים יסבלו ממחלת צליאק.

הטריגר הסביבתי הוא צריכת גלוטן. גלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה, שעורה, שיפון ומוצרים המכילים דגנים מסוימים. כאשר אנשים רגישים גנטית צורכים גלוטן, המערכת החיסונית שלהם מגיבה תגובה חריגה. תגובה חיסונית זו גורמת לדלקת ומשפיעה על  ספיגת חומרי הזנה.

מלבד גורמים גנטיים וסביבתיים, מחקרים חדשים מצביע על כך שהרכב המיקרוביום – אוכלוסיית חיידקי המעי עשוי להשפיע גם על התפתחות מחלת הצליאק. חוסר איזון בחיידקי המעי עשוי לתרום לתגובה האוטואימונית הנצפית בחולי צליאק.