ראיון – מהות שאלות וסוגי ראיונות

ראיון – מה מהותו, אילו סוגי ראיונות יש ומה שואלים בראיון. בהגדרתו ראיון הוא תהליך שאילת שאלות של אדם אחד את האדם האחר באופן חד צדדי. ראיון מוגדר כמפגש עם אדם שבו שואלים את אותו אדם שאלות כדי להתוודע אליו, לדעותיו, כישוריו לעומק. קיימים סוגים שונים של ראיונות. להלן סוגי הראיונות השונים. לאחריהם מפורטת רשימה של שאלות שיכולות להשאל בראיונות לסוגיהם.

ראיון הוא מפגש בין גורמים שונים המיועד לדון בנושא כלשהו כשצד אחד שואל שאלון וצד שני משיב עליהן. ראיון נהגה רֵאָיוֹן ומקורו בשורש ראה. ריאיון באנגלית נכתב interview. המילה ראיון נובעת מהשורש ר.א.ה. כלומר ראיון הוא מפגש שמטרתו “לראות את האחר” במובן של ראייתו והתרשמות ממנו, מתפיסותיו, הבנתו, ייחודו, השקפותיו וכו. יש המאייתים ראיון ויש הכותבים ריאיון. כאשר איננו מנקדים את המילה, ניתן לכתוב ריאיון ולא רק ראיון. זאת להבדיל מרעיון.

משמעות המונח ראיון היא גם התוצר של מפגש היכרות ושאילת שאלון אשר רואה אור בפני ציבור כלשהו. כלומר ריאיון בהגדרתו מתייחס גם לתוצאה של אותו מפגש, כשמדובר למשל בראיון עיתונאי או ריאיון מוקלט. לדוגמה כאשר עיתונאי פוגש את ראש שירותי הבריאות או מנכ”ל קופת חולים ומראיין אותו לכתבה בעיתון או בטלוויזיה או אפילו לפרסום באתר האינטרנט של העיתונאי או בכתבה בעלון, הוא מבצע ריאיון אך גם התוצאה של פעולת הריאיון מכונה ראיון. למשל ראיון מצולם עם מנכ”ל משרד הבריאות. או לדוגמה ריאיון שמתפרסם בכתב עת בנושא בריאות עם רופא בתחום מסוים הוא גם ראיון.

ראיון : מהות, סוגי ריאיונות ושאלות ששואלים בראיון. צילום: Pixabay-Anastasia-Gepp
ראיון : מהות, סוגי ריאיונות ושאלות ששואלים בראיון. צילום: Pixabay-Anastasia-Gepp

סוגי ראיון

  1. ישנם סוגים שונים של ריאיון. כל ההגדרה הבסיסית של ראיונות לסוגיהם היא אחידה. עם זאת סוג הראיון נקבע לפי המהות של מי ששואל ומשיב לראיון. למשל ראיון עיתונאי או תקשורתי שהוא בין איש תקשורת לבין אדם שרוצים לפרסם את ידיעותיו ולתאר אותו. או לדוגמה ראיון עם עובד בתחום במסגרת ראיון עבודה בהיי-טק. או אז הראיון הוא ראיון עבודה בין מנהל כוח האדם למשל לבין המתכנת המעוניין להתקבל לתפקיד.להלן סוגי ראיון שונים:
    1. ראיון עבודה. בו אדם מטעם מקום העבודה שואל את המועמד לתפקיד שאלות מיון לראיון עבודה. זאת על מנת שיוכל לבדוק את התאמתו למשרה מסוימת.
    2. ראיון קבלה ללימודים או קבלה למסגרת אחרת. למשל ראיון ביוגרפי אישי לקראת קבלה לימודי רפואה. או ראיון בוועדת קבלה ליישוב מסוים או לחברות בארגון מסוים.
    3. ריאיון לתקשורת. ראיון בו עיתונאי, כתב, איש תקשורת או גורם אחר מראיין – שואל שאלות אדם אחר כאשר המטרה היא לתעד או להביא לפומבי את התוצר של תהליך הריאיון ככתבה – ראיון כתוב, מצולם או מוקלט.
    4. ראיון במסגרת היכרות ביניאישית. תהליך בו אדם שואל אדם אחר שאלות לשם היכרות או יצירת קשר ביניהם, שהינו בעל גוון חד צדדי. כלומר שלא מדובר בהיכרות דו צדדית סימטרית בשיחה בה שני הצדדים שואלים אחד את השני. אלא התוודעות חד צדדית יותר.

להלן שאלות שונות שנשאלות על מנת להתוודע לאדם, להכירו לעומק, לחקור ולעמוד על תפיסותיו, מקצועיותו, הבנתו, השקפותיו וכישוריו. שאלון זה כולל שאלות כלליות. השאלות אינן ספציפיות לסוג ראיון מסוים ויכולות להיות מועלות בכל סוגי הראיונות. למשל ניתן לשאול אדם על הרקע האישי שלו, פעילותו המקצועית, ההכשרות שלו, מטרותיו, תפיסותיו במסגרת ראיון עבודה, ראיון לקבלה ללימודי רפואה, ראיון לקבלה לעמותה או בראיון עיתונאי.

ראיון – שאלות שונות מראיונות על מנת להעמיק היכרות

ברשימה זו חלק מהשאלות לראיון יותר כלליות, מקצועיות ולא אישיות. ואילו חלק מהשאלות הן יותר אישיות למשל כאלה הנוגעות לחוויות ילדות או תחושת סיפוק ומיועדות לראיונות מסוגים ביוגרפיים אישיים יותר. למשל ראיון במסגרת קבלה ללימודי פסיכולוגיה המיועד לאמוד היבטים רגשיים של התלמיד. או ראיון לקבלה ללימודי רפואה הבוחן את הרקע הרגשי, החברתי והמוסרי של המועמד לרפואה.

  1. פרטו על הרקע האישי שלכם.
  2. תארו את פעילותכם המקצועית בשנים האחרונות.
  3. מה בעיניכם צריכה להיות המטרה של כל אדם בחייו ? מה הדבר הכי חשוב להשגה בחיים של הפרט בעיניכם?
  4. תארו את נסיונכם הרלוונטי.
  5. מהם שלושת הדברים שהכי גורמים לכם להרגיש גאווה בעצמי ?
  6. תארו את הרקע המקצועי שלכם.
  7. אילו יכולתם בלחיצת כפתור לשנות משהו- מה הייתם משנים בכם בהיבט הרגשי, פסיכולוגי, אופי, אמונות ?
  8. תארו את ההכשרות והלימודים שעברתם בחייכם הרלוונטיים לנושא.
  9. מה הדברים שמעוררים בכם חשש, דאגה או פחד ?
  10. פרטו כיצד עברה עליכם הילדות וההתבגרות.
  11. מהם דפוסי ההתנהגות שמתארים אתכם הכי מדויק כשאתם בסטרס, לחץ, או כעס ?
  12. תארו מה הדבר הראשון שהייתם עושים או משנים בתפקיד/ארגון/פעילות אילו הייתם יכולים לפעול בחופשיות?
  13. האם אתם מרגישים סיפוק מהעבודה שלכם ?
  14. מה הדברים שפוגעים בשביעות הרצון והשמחה שלכם ביומיום?
  15. עד כמה אתם מרגישים תחושת מיצוי עצמי ומימוש ? מדוע?
  16. איך אתם מגדירים את עצמכם ברמת הזהות האישית והקבוצתית, חברתית ?
  17. כיצד אתם מאזנים את ההיבטים השונים בחיים שלכם ?
  18. מהן הפעילויות שאתם עושים על מנת להגשים את החלומות, המטרות או היעדים שלכם ?
  19. מה הייתם רוצים ללמוד, לדעת, לרכוש מיומנות, ידע, ניסיון?
  20. עד כמה אתם מגדירים את עצמכם כחברותיים? באיזו מידה אתם נהנים מבילויים בחברת אחרים ועד כמה מעדיפים מנוחה ושלווה לבד?