רגשות שליליים והתגברות כאב כרוני

סובלים מכאבים כרוניים ? ממצאי מחקר חדש אודות השפעת עייפות על כאבים ועל הקשר בין רגשות שליליים להתגברות כאב כרוני

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הנפש
קשר בין רגשות שליליים לכאבים כרוניים. צילום: Pexels-Engin-Akyurt

סובלים מכאבים כרוניים ? הרבו לנוח וטפלו ברגשות השליליים. ממצאי מחקר חדש אודות השפעת רגשות ועייפות על כאבים. ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין רגשות שליליים להתגברות כאב כרוני. עוד מצביעים המדענים על הקשר בין עייפות לכאב כרוני.

כאבים כרוניים פוקדים רבים מבני האדם במהלך חייהם. בכאבים כרוניים לעיתים קרובות הכאב מתריע לכאורה על תקלה בגוף אך בפועל ללא בסיס לנזק פיזי. זאת בשל גורמים אחרים אשר משפיעים על כאב כמו רגשות.

ד"ר פאבל גולדשטיין מעורכי המחקר המשתייך לבית הספר לבריאות הציבור באונ' חיפה מסביר זאת. הוא מציין שבמחקרי עבר מצאו מדענים שאיזורים בגוף מתואמים לרגשות שונים. כך, בושה קשורה לאזור העיניים. כעס קשור לאזור פלג הגוף העליון, חזה, ידיים וראש. פחד נמצא כקשור לאזור הלב והחזה.

במחקר הנוכחי מצאו החוקרים כי קשר זה בין רגשות שליליים ועייפות קשורים לכאב כרוני. זאת באופן שהמדענים הצליחו לנבא במודל ייחודי את הכאב. ניבוי הכאב התבסס על עייפות ורגשות שליליים.

רגשות שליליים וכאבים כרוניים

רשימת הרגשות הבסיסיים היא ארוכה וכוללת רגשות שליליים וחיוביים. הרגשות השליליים הם הנחווים כלא נעימים. ממצאים שונים מצביעים על השפעת הרגשות השליליים על בני האדם. במחקרים, מדענים מצאו קשר בין דיכאון וחרדה לכאב. מדענים מצאו שחרדה ודיכאון מנבאים עליה ברמות נכות וקשיים תפקודיים. זאת בהתבסס על השפעת מצוקה רגשית על תופעת כאבים כרונים.

עוד מצאו מדענים בעבר דמיון בין כאב רגשי לכאב פיזי.  בנוסף, ממצאים הראו שקיים קשר בין רגשות לבין כאבים. תוצאות מחקר נוירוביולוגי ממחישים שחלק משמעותי מהכאב קשור למצוקה רגשית. רגשות שליליים אלה לצד מודעות רגשית מוגבלת, מבע רגשי מצומצם ועיבוד רגשי קשורים לכאב כרוני מוגבר.

יחד עם זה, מדענים מצאו כי רגשות הם חלק חשוב בהמשגה, הערכה וטיפול של כאב כרוני. לכן מדענים סבורים כי יש להבחין מתי למתן רגשות ולצמצמם ומתי יש לבטאם ולחוות אותם. לכן, חשוב לצד מודעות לוויסות הרגשות השליליים לתת להם מקום. היבט משמעותי הוא להמנע מבריחה מרגשות שליליים. מטפלים רבים מדגישים את מנגוני ההתחמקות כאמצעי התמודדות. הם מציינים את התחמקות מכאב והדחקה כהתמודדות לא יעילה.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת  Neurotherapeutics. הממצאים עלו במחקר בינלאומי חדש של מדענים ישראלים ואמריקאים וחברת קליאקסה. המדענים אשר השתתפו במחקר הם פבל גולדשטיין, יוני אשר, ג'ונס טסרז, מחמט קגן, בורק סטין וטור ווגר. המדענים נמנים על צוות בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה לצד אונ' קולרדו בארה"ב.

דילוג לתוכן