רוב הגולשים מחפשים באינטרנט מידע רפואי

מחקר חדש שופך אור על הרגלי הגולשים בישראל בנושאי חיפוש מידע רפואי והשפעותיו

אורי אלהב

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
רשת האינטרנט. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. אילוסטרציה: Sivserver

 

מחקר חדש מעלה כי 65% מהגולשים מחפשים ברשת מידע רפואי ונעזרים במידע במגוון פעילויות

ממצאי מחקרי חדש של חוקרים מאוניברסיטת חיפה בו נבדקו כ-2000 נחקרים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית מעלים מסקנות מעניינות לגבי שיעורי השימוש של הגולשים ברשת האינטרנט במידע, אופי השימוש בו, וקבלת החלטות בנושאים רפואיים.

האינטרנט אינו משמש רק לצרכים בידוריים, לפעילויות פנאי למטרות לימודים או עבודה, אלא גם לצרכים יישומיים של דליית מידע וביניהם למטרות רפואיות. המחקר שנערך באוניברסיטת חיפה על ידי פרופ' גוסטבו מש מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, על ידי ד"ר ריטה מנו מהחוג לשירותי אנוש ויהודית צמיר מהמחלקה הסטטיסטית של "מכבי שירותי בריאות", מצא כי כ-65%  מן הגולשים ברשת האינטרנט מהבית,  עושים זאת על מנת לחפש מידע רפואי עבור בן משפחה ואילו שיעור של כ-62% מהגולשים מחפשים מידע רפואי עבור עצמם.

עוד עולה מן המחקר שנשים מחפשות מידע רפואי ברשת יותר מגברים: כשני שליש מהנשים משתמשות ברשת לחיפוש מידע רפואי עבור עצמן ואילו רק 49% מהגברים עושים זאת. המחקר, מצביע על כך שמבין האנשים שמחפשים מידע רפואי ברשת האינטרנט 10% החליפו רופא בעקבות מידע רפואי מקוון שאליו הם נחשפו; עוד נמצא כי  14% פנו לרופא המטפל בהם וביקשו ממנו להחליף תרופות בעקבות מידע שקראו ברשת; המחקר מצביע על כך ש54% השיבו שהמידע שהם קראו ברשת האינטרנט השפיע על הפעילות הרפואית שלהם.

ממצאי המחקר מעלים גם ממצאים באשר להשלכות של האינטרנט על העמקת הרגלי אורח חיים בריא ומצביעים כי שיעור ניכר של כ-45% מהגולשים דיווחו על כך שהמידע באינטרנט עזר להם להתחיל בפעילות גופנית ואילו 40% אמרו כי מידע זה ברשת עזר להם בהחלטתם להתחיל דיאטה לשינוי המשקל.

מעבר לכך, החוקרים בחנו גם את התפיסה של הנבדקים לגבי אמינות המידע הרפואי בכלל ואמינות המידע ברשת האינטרנט בפרט. ניתוח הממצאים העלה כי בסולם שבין 1-5  כאשר 1- מתאר חוסר אמון ואילו 5 מציין אמון רב מאוד, זוכים הרופאים לאמינות מקסימלית בעיני הנבדקים- בציון ממוצע של 4.13. . אחיות מדורגות כנותנות מידע אמין בשיעור של 3.5, בני משפחה וחברים  זוכים לציון של 2.97. החוקרים מצאו שרמת האמון כלפי המידע באינטרנט הוא 2.74 והוא שעור אמינות גבוהה יותר מהאמון שמעניקים הנבדקים למידע בכתבי עת 2.5 ומהמידע שהם קוראים בעיתונים המדורג  2.28.

הרשת הפכה לכלי משלים לחיפוש והשוואת מידע ממקורות אחרים. לטענת החוקרים גם מי שמביעים אמון רב ברופאים מחפשים מידע משלים ברשת וכיום צרכני בריאות ממשיכים להעזר במקורות המידע המסורתיים ולא מחליפים אותם, אך משתמשים במקורות מידע אחרים להשלמת הידע: כתבי עת וספרים, תוכניות טלוויזיה בנושאי בריאות ובשנים האחרונות, גם דליית מידע דרך האינטרנט.  מגמה זו, מעידה על העברת מוקד העוצמה הקלאסי ממקורות המידע המוסמכים, ובראשם הרופאים, לאחריותו של החולה ו"היווצרות הולכת וגוברת של צרכן בריאות הנוטל אחראיות רבה יותר על ניהול מצב בריאותו" לדבריו של הפרופסור מש.

 

דילוג לתוכן