משרד הבריאות: רוב הישראלים שחלו במלריה לא קיבלו טיפול מונע

מהודעת משרד הבריאות עולה כי מרבית הישראלים שחלו במלריה לא קיבלו טיפול מונע

מלריה הינה מחלה טרופית זיהומית אשר מועברת על ידי יתוש האנופלס. מדינות רבות בעולם סובלות מהמחלה, אשר גובה קרוב לשני מליון קורבנות מידי שנה ולמאות מליוני חולים.

תסמיני מחלת המלריה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. מאת: Mikael Häggström
תסמיני מחלת המלריה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. מאת: Mikael Häggström

מהודעה שפורסמה על ידי משרד הבריאות, עולה כי בשנת 2010 דווח למשרד הבריאות על 32 מקרים של תיירים ישראלים, אשר חלו במחלת המלריה ונבדקו בחו”ל. בין התיירים, אישה אחת אשר נפטרה כתוצאה מהמחלה. רוב מכריע של החולים- כ87% דהיינו 28 מתוך 32 החולים לא קיבלו טרם צאתם למדינות אלה טיפול מונע נגד המחלה (לרבות החולה אשר נפטרה מן המחלה).

ממשרד הבריאות נמסר כי התיירים נדבקו במחלת המלריה במדינות הבאות:   אנגולה, אוגנדה, אתיופיה, בורקינה פסו, גינאה המשוונית, גינאה, הודו, חוף השנהב, ליבריה, מלאוי, ניגריה, סיירה לאון, קונגו, קמרון וקמבודיה.

יתרה מזאת, מן ההודעה עולה כי למשרד הבריאות ידוע על כ-140 חולים אחרים, אשר מרביתם שוהים לא חוקיים בישראל או עובדים זרים, אשר הגיעו ממדינות אשר בהן מחלת המלריה נפוצה.  בהודעת משרד הבריאות מודגש בהקשר זה כי לא היו מקרי הדבקה של מחלת המלריה בישראל.

לאור זאת, משרד הבריאות מפציר במטיילים אשר מתכננים טיול לארצות בהן המחלה נפוצה כאמור וביניהם ארצות במזרח הרחוק (דרום מזרח אסיה), אפריקה, ודרום אמריקה ומרכזה, להגיע לקבל ייעוץ רפואי מקצועי במרפאת מטיילים טרם נסיעתם וכן להקפיד ליטול טיפול מונע כנגד מחלות שונות ובהן מחלת המלריה, על פי הנחיות שיקבלו במרפאות מטיילים אלה.