רזברטרול: תרופת הקסם ביין האדום

מחקר חדש מצביע על יעילותו של רזברטרול המצוי בקליפות הענבים וביין האדום כנגד דלדול שריר וירידה במאסת עצם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
יין אדום. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5-by-sa. צילום: André Karwath aka

רזברטרול: תרופת הקסם ביין האדום כנגד דלדול שרירים וירידה בצפיפות העצם

מה הקשר בין יין אדום טיסות בחלל, דלול עצם ואובדן מאסת שריר, לבין יין אדום? מזה מספר שנים מעלים ממצאים של מחקרים שונים כי חומר ייחודי בשם רזברטרול (רסברטרול) resveratrol  המצוי במספר מצומצם של צמחים ובמיוחד בקליפות של ענבים אדומים, הוא בעל השפעות בריאותיות ייחודיות. כך מחקרים העלו כי הרזברטרול המשמש כנוגד חימצון יעיל, מסייע כנגד בעיות לב, מצמצם את הסיכון לסרטן, עוזר לצמצום השומן בגוף,  וקשור להארכת תוחלת החיים. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Federation of American Societies for Experimental Biology מעלה כי החומר יעיל גם כנגד דלדול עצם ואובדן מאסת שריר, תופעות הקורות בעת טיסות חלל בקרב אסטרונאוטים ובשל העדר פעילות גופנית.

טיסות חלל מעוררות היפוקינסיה והיפודינמיה אשר יחד עם כוח משיכה נמוך גורמים למספר שינויים פיזיולוגיים בעייתיים כמו התנוונות שרירים, ירידה בכוח השריר, תנגודת אינסולין, המרת שומנים לפחמימות ואובדן עצם.

לאור הממצאים בדבר יעילות הרזברטרול לתופעות הקשורות להשלכות טיסות חלל ארוכות טווח ביקשו החוקרים לבחון את השפעתו על בעיות אלה במחקרם זה כחומר פוליפנולי טבעי שיכול לסייע כאמצעי מניעה כנגד אובדן מאסת שריר ואובדן עצם. זאת באמצעות ניסוי ב-15 חולדות.

ממצאי המחקר העלו כי בהשוואה לקבוצת הביקורת של החולדות שלא קיבלו תוסף רזברטרול, שימוש בתוסף רזברטרול בקרב קבוצת הניסוי הוביל לשמירה על מאסת השרירים שלהן, שמר על כוח ההתכווצות של השרירים שלהן וגם שמר יכול מיטוכונריאלית לחמצן חומרים שונים באופן שלא יוצר עקה חימצונית. כמו כן ברמה המולקולרית חולדות שהשתמשו בתוסף נהנו משמירה על רמת של   Sirt-1 ושל  COXIV בשריר.

יתרה מזאת, החוקרים העלו כי שימוש בתוסף הגן על הגוף מרגישות לאינסולין , התחמצנות, המרה ליפידית ושימור הביטוי של חומרים בשריר וכן שמר על צפיפות המינרלים בעצם ועל חוזק מבני.

מלבד השלכתם הרלוונטית של הממצאים באשר ליעי

לותו של הרזברטרול בתחום הרפואה הטבעית, על הוגף וטיפול בבעיות אלה באופן יעיל וטבעי, החוקרים מאמינים כי ממצאי המחקר שהינם בעלי השלכה יישומית לתחום טיסות החלל, עשויים לספק מענה לבעיות של אובדן מאסת שריר, אובדן כוחות, התנוונות ואובדן עצם ושיפור בתנגודת האינסולין, אשר פוקדות את האסטרונאוטים. עם זאת, מוקדם עדיין להקיש לגבי יעילות דומה של רזברטרול בבני אדם ולאשר באופן סופי כי השפעות אלה יחולו גם על אסטרונאוטים או חולים הסובלים מאותן בעיות.

דילוג לתוכן