ריאליטי וילדים – העולם האמיתי ?

ילדים וריאליטי – העולם האמיתי ? ?

במשך שנים רבות נשמר הטאבו שבו לא נראו ילדים על המרקע. זאת מתוך תפיסה מגוננת הרואה אותם כמיעוט חלש בחברה הזקוק להגנת המבוגרים מפני המציאות שם בחוץ. עם הזמן שיקולים כלכליים החלו להשתלט מאחורי הקלעים ולהביא אל המסך דמויות המייצרות רייטינג. פתאום התחלנו לראות ילדים חמודים מתרוצצים בחיתולים ומוכרים מוצרים שונים. המעבר הזה שיבש את התפיסה החברתית הישנה והפך אותם לכמו מבוגרים.

טלוויזיה וחדשות. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.
טלוויזיה וחדשות. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

לאחרונה אנו עדים לתופעה חדשה שבה ילדים צעירים משתתפים בתוכניות ריאליטי, מתמודדים בתחרות ומתנהגים ממש כמו מבוגרים ואף טוב מהם בדברים שונים. התמימות והנאיביות התחלפה בעקשות, צדקת הדרך והרצון להצליח ולנצח. התוכניות נעו על הציר שבין ילדות לבגרות ומכרו לנו תכונות והתנהלות של בוגרים בגוף תמים וחביב של ילדים.

התקשורת כיום רואה בילדים קהל יעד חדש ומרכזי. קהל יעד זה מהווה מטרה קלה כי הוא משתכנע בקלות, הוא מאמין לכל מה שאומרים לו, הוא רוצה להיות מקובל ומוצלח. מצד שני, יש לו כוח השפעה רב על ההורים המרגישים נקיפות מצפון ומפצים אותם במוצרים, הנופלים לרגליו בקלות יתרה והופכים לצרכנים בלית ברירה. תכני התקשורת משכנעים את הילדים שצריך ללבוש מותגים, שכדאי לקנות מוצרים כדי להיות מקובלים, שכדאי לאכול לבד כי זה יותר, שאלימות היא דרך לפתרון בעיות ושיש הבדל משמעותי בין בנים לבנות. כל זאת מאחורי הגב של ההורים.

השינוי הזה ניראה לכאורה שולי ולא משמעותי אבל מדובר בילדים שלנו, בתפיסתם ובעתידם. ילדינו הזכים צופים בילדים אחרים המאפשרים להם מודלים חדשים להזדהות והערצה. עם זאת, הצפייה בילדים אחרים מצליחים, מוצלחים ובוגרים עלולה לגרום לתחושות קיפוח וחוסר ביטחון אנחנו כהורים מנסים לשמור עליהם מוגנים בצמר גפן אבל התקשורת אינה מאפשרת לנו.

אז מה מקום ההורים בתהליך זה? עלינו להיות מגן אנושי החוצץ בין התקשורת לילדים. אנחנו צריכים להסביר להם שלא תמיד כדאי להיות פתי מאמין, שיש אינטרסים מאחורי הקלעים והילדים על המרקע רק נראים מאושרים אבל אלה אינם פני הדברים. עלינו לתת להם להאמין בעצמם ולמצוא את דרכם בעולם האמיתי, עלינו לאפשר להם לחלום כילדים ולא להכניסם לעולם המבוגרים, עלינו לגרום להם להבין שלא תמיד כיף להיות סלבריטאים או מפורסמים ולא כל מה ש”בא לי” תמיד מקבלים.

התקשורת לקחה את הילדים מהמציאות והובילה אותם למציאות חדשה ומושלמת כמו עמי ותמי באגדת הילדים, אבל שכחה לומר להם שכך לא נראים החיים האמיתיים. התקשורת ניצלה את תמימותם ונשמתם הזכה ומכרה אותה תמורת סינר או סינגל המוסווים כהרפתקאה. במציאות חדשה זו עלינו כהורים להחזיר אותם למציאות האמיתית והילדית ולאפשר להם להיות ילדים עוד כמה שנים כי הבגרות אינה יפה כמו בסרטים או מוצלחת כמו בריאליטי, אז לאן הם כל כך ממהרים??

מאת: ד”ר שלי גפן.ד”ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ’ פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.