ריבוי מקרי מוות מיותר בפריפריה

מחקר חדש מצביע על הפער בין הפריפריה לאיזור המרכז בכמות מקרי המוות שניתן היה למנוע בעזרת טיפול רפואי נגיש ונאות

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחינוך, חברה, משפט
מיטת אשפוז בבית חולים. מקור:ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. צילום: Mattes

ממצאי מחקר חדש: בפריפריה יש יותר מקרי מוות שניתן למנוע באמצעות טיפול

האם שירותי הבריאות באיזור המרכז וירושלים טובים יותר מאלו הניתנים בפריפריה ? ממצאי מחקרים שפורסמו בעבר העלו כי אכן השירות הרפואי בפריפריה הוא פחות איכותי. ממצאי מחקר נוסף שהתפרסם זה עתה בדבר מקרי מוות ברי מצביע על מגמה זו שוב. מקרי מוות ברי טיפול הם מקרי מוות שניתן היה למנוע באמצעות טיפול רפואי זמין ואיכותי. בממצאי מחקר שנושאו "תמותה מסיבות ברות טיפול רפואי- השוואה בין-אזורית ובינלאומית" אשר נערך על ידי החוקרות משרד הבריאות נחמה גולדברגר וציונה חקלאי עולה כי בממוצע שיעורי המוות בשנת 2007 עד 2009 במרכז הארץ נמצא שיעור נמוך יותר של מקרי תמותה מיותרים בהשוואה לפריפריה הכוללת את מחוז הדרום, הצפון ומחוז חיפה. 
בשולי הדברים יצוין כי בעשור האחרון חלה ירידה של 33% בשיעורי המוות בישראל כולה מסיבות שניתנות לטיפול רפואי (שנת 200 בהשוואה לשנת 2009) מ- 99.5 מקרי מוות בר טיפול ל- 100,000 נפש ל- 67.1 מקרים אולם יחד עם זאת אחוז הירידה רב יותר אצל גברים בהשוואה לנשים.
המדד מצביע לדעת החוקרות על פער בין איכות הטיפול הרפואי בפריפריה לעומת המרכז ועל הצורך בשיפורו.

מחקר נוסף שערכו החוקרות ציונה חקלאי, עטל-שולמית גורדון, יעל אפלבוים בנושא השוואה בין אזורים בישראל בדבר אשפוזים ברי מניעה בהקשר דומה המצביע על הפער בשירות הרפואי בין הפרפריה לאיזורי המרכז העלה כי במדדי אשפוז שמהווים אינדיקציה לאיכות הטיפול בקהילה, עולה כי בעשור האחרון נרשמה מגמת ירידה במרבית האשפוזים ברי המניעה בישראל. אך יחד עם זאת עולה כי במרבית הנפות והמחלות יש מגמת ירידה בשיעורי האשפוז אולם מצטיירת תמונה של פערים בין האזורים, שחלקם גדולים: כך לדוגמה שיעורי אשפוז גבוה נמצאו במחוז הצפון, אזור חדרה, אזור אשקלון, אזור השרון ואזור רמלה בלפחות אחת מהמחלות שנבדקו. בנוסף, באיזור פתח תקווה נמצאו שיעורי אשפוז גבוהים עקב אסתמה ואי ספיקת לב. ממצאי החוקרות מדגישים את הצורך בהמשך חקר הגורמים לפערים אלה ואת הצורך בהקטנות אי השוויון בין המרכז לפריפריה.

המחקרים נערכו על ידי חוקרות משרד הבריאות במימון המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות אשר הוצג בכנס השנתי ה-9 למדיניות בריאות שערך המכון .

דילוג לתוכן