ריבוי שימוש בתרופת דמה-פלסבו

ממצאי מחקר חדש מעלים כי שכיחות השימוש של מטפלים בתרופות דמה- פלסבו גבוהה

השפעתה הפסיכולוגית של תרופת דמה- פלסבו – פלצבו ידועה מזה שנים רבות גם ברפואה הקונבנציונאלית המקובלת וגם ברפואה האלטרנטיבית ובשיטות פסיכולוגיות בהן נעשה שימוש בכוח המודעות והנפש להפחתת תסמינים שונים של מחלות או ריפוי באמצעות שינוי מצב נפשי וסיוע באמצעים חיצוניים של תרופה שאין בה מרכיב פעיל, אך נטילתה מעצימה את החולה באופן שמעורר בו מנגנוני פעולה שמביאים לשיפור בתסמינים או לשינוי מצבים בריאותיים שלו.
ממצאי מחקר חדש מצביעים על ריבוי השימוש של גורמים מטפלים רפואיים ברפואה הקונבנציונאלית כמו רופאים, אחיות, וגורמי מקצוע שונים שעושים שימוש במתן תרופות ממש או תרופות ללא חומר פעיל לחולים על מנת להביא לשיפור סימפטומטי במצבם.

כדורים תרופתיים. מקור: ויקיפדיה ברישיון CC3-by-sa. צילום: David Richfield
תרופות דמה. מקור: ויקיפדיה ברישיון CC3-by-sa. צילום: David Richfield

הממצאים שהתפרסמו בכתב העת MEDICAL BMC מבוססים על תוצאות של מחקר מטא אנליזה שכלל עשרים ושניים מחקרים משתים עשרה מדינות שונות בעולם שבהם נתנו הגורמים המטפלים לחולים חומר שלא כלל רכיבים פעילים לטיפול בתחלואים שהוצגו בפניהם על ידי החולים או שניתן חומר פעיל כמו אנטיביוטיקה או חומר אחר עם רכיבים פעילים למרות שהללו לא יכלו להשפיע על מצבו של החולה מבחינה רפואית מהותית והללו ניתנו רק על מנת לשפר את מצבו ברמה הפסיכולוגית- תודעתית באמצעות אפקט הפלסבו.

על פי הממצאים בין 17% ל80% מהרופאים נתנו למטופלים תרופת פלסבו טהורה ללא רכיבים פעילים כלל כמו תמיסת מים- סליין ואילו 51% עד 100% מהאחיות במחקרים השונים דיווחו כי נתנו לחולים תרופת דמה . יחד עם זאת החוקרים סבורים כי הנתונים גבוהים בהרבה לנוכח הדיווחים הרבים של גורמים מטפלים גם על מתן תרופות פלצבו עם רכיבים פעילים שלא יכולות כבר אמנם לסייע לחולה אך ניתנות על כל פנים על ידי המטפל כדי להוות תרופת דמה בעלת אפקט פסיכולוגי.