ריפוי או פיתוי-רפואה אלטרנטיבית במבחן-ס.סינג

על ספרם של סיימון סינג ואזארד ארנסט - "ריפוי או פיתוי-רפואה אלטרנטיבית במבחן"

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
ביקורת ספרים בנושאי רפואה בריאות, ניהול, פסיכולוגיה ורפואה משלימה. health-Book-review

שם הספר: ריפוי או פיתוי- רפואה אלטרנטיבית במבחן

המחברים : סיימון סינג ואזארד ארנסט

הוצאת הספרים : ידיעות אחרונות

מספר עמודים :476

סוג כריכה: רכה

תחום : רפואה אלטרנטיבית, אקופנקטורה-דיקור סיני, הומאופתיה, כירופרקטיקה, צמחי מרפא

תקציר :

חרף ההתפתחות האדירה בתחום הרפואה במאה השנים האחרונות, חלו ירידה משמעותית בתפיסת ערכו ומעמדו של הרופא והרפואה הקונבנציונאלית ועלייה במעמדן של שיטות רפואה אלטרנטיביות המציעות "גישה סימטרית יותר, שמכבדת את רצונותיו והעדפותיו של החולה ומשתפת אותו בהחלטות הנוגעות לגורלו…".

הספר "ריפוי או פיתוי" מציע לקורא בחינה ביקורתית, לנוכח הפופולריות הרבה של הרפואה האלטרנטיבית, ש"חלקים רבים בה אינם מבוססים על מדע, דרכי ההתנהלות שלה אינן עומדות בתנאי רגולציה כלשהם, צרכנים- נמשכים אליה בהמוניהם, וקובעי המדיניות הממונים על ההחלטות בענייני בריאות, נוטים להסכים לכך שיש בה ערך, וזאת ללא הוכחות רפואיות".

הכותבים מדגישים כי "הרפואה האלטרנטיבית תהליך ההערכה המדעית עדיין בתחילת דרכו הם "מרגישים שהספר הזה הוא לא ספר נגד רפואה אלטרנטיבית…" וש"ביחס לאופני טיפול מסוימים" כמו תוספי מזון "אין ספק שחלקם מועילים במצבים מסוימים".

אולם, מחברי הספר מחמירים בביקורת עם השיטות שהם בוחנים, וממעט להציג תמיכה מחקרית לשיטות שהוא בוחן למעט מקרים חריגים ביותר.

הספר סוקר בביקורתיות נתונים שיטתיים מ"אלפי ניסיים קליניים" ומסיק כי רבות מהשיטות אינן אפקטיביות לפי קריטריונים אמפיריים מחקריים-רפואיים מחמירים שלפיהן הן נבחנו.

כך לדוגמה מסיקים המחברים כי האקופנקטורה (הדיקור הסיני) או ההומאופתיה אינה שיטה אפקטיבית אלא "פועלת כפלצבו ולא יותר".

השיאצו למשל מתואר כ"מבוסס על תיאוריית ין ויאנג שאין לה אחיזה מבחינה ביולוגית. עיסוי שיאצו לפיכך נראה כבזבוז מאמץ וכסף ואינו מציע שום דבר מעבר לעיסוי קונבנציונלי".

שיטת הרייקי מתוארת כ"צורה פופולארית של הילינג רוחני, אבל אין לה כל אחיזה מדעית. הראיות שהתקבלו מניסויים לא הצליחו להוכיח שהשיטה משפיעה על מחלה כלשהי".

הספר נכתב על ידי אזארד ארנסט – פרופסור שחקר את תחום הרפואה המשלימה ועל ידי סיימון סינג- המוכר מהספר "המשפט האחרון של פרמה".

דילוג לתוכן