מחקר: ניקוטין בציפורניים מנבא סרטן ריאות

חוקרים אמריקאיים : רמת ניקוטין גבוה בציפורניים מנבאת סרטן ריאות

מעשנים פאסיביים או מעשנים בעצמכם? בידקו את צבע ציפורני הרגליים !  מחקר חדש מצביע על הקשר בין רמות הניקוטין בציפורני הרגליים לבין הסיכון לחלות בסרטן ריאות. החוקרים מצאו כי אנשים מעשנים ולא מעשנים, שציפורני הרגליים שלהם צהובות בגלל רמות גבוהות של ניקוטין, הינם בסיכון גדול פי 3.5 מאחרים.

ניקוטין- השפעות ותופעות לוואי. מקור: ויקיפדיה. ברשיון. איור: Mikael Haggstrom
ניקוטין- השפעות ותופעות לוואי. מקור: ויקיפדיה. ברשיון. איור: Mikael Haggstrom

החוקרים מהמחלקה לרפואת משפחה ולרפואה מונעת בבית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה בארה”ב, ביקשו לבחון את הקשר בין רמות הניקוטין המצויות בציפורני הרגליים לבין הסיכוי לחלות בסרטן ריאות ולהעריך את תקפותו של מדד זה של רמות ניקוטין בציפורי הרגליים כמרקר ביולוגי (סמן. ביו-מרקר) המנבא באופן יעיל את מחלת סרטן הריאות, ללא קשר האם האדם מעשן.

החוקרים בחנו את רמות הניקוטין בציפורניים דווקא ולא השתמשו בבדיקת רמות הניקוטין בשתן למשל, משום שציפורניים גדלות באיטיות ולפיכך בחינת שיעור הניקוטין בהן מספק אינדיקציה יציבה שאינה משתנה במהירות.

במחקר, נבחנו 210 גברים שאובחנו כחולים בסרטן ריאות, אותם השוו החוקרים עם קבוצת בקרה של 630 נבדקים בריאים בני 40-75 עם נתוני רקע דומים.

במהלך המחקר ניתחו החוקרים דגימות ציפורנים שנלקחו מהנבדקים בשנת 1987 לבחינת כמויות הניקוטין, ובדקו את שיעור התחלואה בסרטן הריאות בקרב הנבדקים בין השנים 1988 שנת 2000 .

ממצאי המחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Epidemiology העלו כי אצל אנשים שאובחנו כחולים בסרטן הריאות, נמצאו רמות של ניקוטין בציפורני הרגליים בכמות של 0.95 ננוגרם למיליגרם- כמות הגדולה פי 3.8 מרמות הניקוטין בקרב הנבדקים שלא אובחנו כחולים בסרטן ריאות בקבוצת הבקרה. ממצאים אלה רלוונטיים גם עבור אנשים שאינם מעשנם בעצמם, אלא נחשבים “מעשנים פאסיביים” –חשופים לעשן סיגריות של אחרים בסביבתם.

גם לאחר שהחוקרים ביצעו התאמת משתנים שונים כמו גיל והיסטוריה של עישון של הנבדקים, מצאו החוקרים כי רמות הניקוטין בציפורניים של הנבדקים עם שיעורי הניקוטין הגבוהים, ניבאו את הסיכון לסרטן ריאות. החוקרים מצאו כי כמות הניקוטין בציפורניים ניבאה סיכון של פי 3.57 לסרטן ריאות בקרב משתתפים אלה.

לסיכום, מסקנות החוקרים היו כי רמות הניקוטין בציפורני הרגליים, עשויות לשמש סמן ביולוגי (ביו-מרקר) תקף המנבא באופן יעיל את הסיכון לחלות בסרטן ריאות, גם עבור מעשנים וגם עבור אנשים שאינם מעשנים.