רמת Q10 נמוכה וסיכון למחלות

רמת Q10 נמוכה בדם יכולה לגרום למחלות קשות
בית הספר לרפואה באוניברסיטת הארווארד פרסם ב- 22 באפריל 2013 מחקר שמצא קשר בין רמה נמוכה של הקואנזים Q10 בדם ובין מחלות קשות. במחקר זה הושוו נתונים של 33 חולים במחלות מסכנות חיים, בהשוואה לנתוני 18 אנשים בריאים, בני גילאים דומים. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם רמות נמוכות של Q10 אופייניות רק לנמצאים במצב של שוק זיהומי או גם לחולים בכל המחלות הקשות. 
לפי הגדרת מדליין פלוס, “שוק זיהומי” (ספטיק שוק) הינו מצב חמור שקורה כאשר יש אינפקציה נרחבת ונפילה חדה בלחץ הדם גם יחד. במחקר נבדקו רמות Q10 אצל חולים במצב קריטי, חלקם עם שוק זיהומי וחלקם ללא שוק כזה. זאת בהשוואה לרמות Q10 אצל בריאים. אם כי רמתו הממוצעת של קואנזים זה הייתה יותר נמוכה אצל אלו שסבלו משוק זיהומי, היא הייתה נמוכה גם אצל כל אלו שסבלו ממחלות חמורות. מצבם של אלו האחרונים לא היה טוב יותר משל אלו הסובלים משוק זיהומי. בשתי הקבוצות רמתו של Q10 בדם הייתה יותר נמוכה מאשר הרמה שנמצאה אצל הבריאים. מסקנת המחקר הייתה, שתופעה זו של רמת Q10 נמוכה נצפית אצל רבים בקרב החולים במחלות קריטיות. רמה נמוכה זו יכולה להיות קשורה לסיבות רבות. אחת מהן היא גיל מבוגר.

נתונים על קואנזים Q10 
הימצאותו של קואנזים זה קשורה קודם כל בגיל. יכולתו של הגוף לייצר או למחזר את הקואנזים הזה מתחילה להצטמצם כבר בסביבות גיל 20. מעל גיל 80, הגוף כלל לא יכול לייצר אותו.
זהו חומר דמוי ויטמין, לא חלבוני, שעוזר ליצירת אנזימים מטבוליים. במיטוכונדריות של התאים נוצר אדנוזין טריפוספט (ATP), חומר שמספק אנרגיה לפעולות הגוף. התהליכים הנעשים על-ידי ATP קשורים במידה רבה לחמצן – בלעדיו התאים לא יכולים לייצר די ATP והם צריכים להסתמך על תהליך תסיסה כדי לייצר לעצמם אנרגיה. כך נוצרים תאי סרטן. זו כבר סיבה מספקת לקחת קואנזים Q10 – כדי לצמצם סיכון לסרטן. קואנזים Q10 כיוביקוינון הוא הצורה המחומצנת שלו בגוף. עליו להפוך ליוביקווינול, צורה נוגדת חמצון פעילה, וזאת כדי לקחת חלק ביצירת מעגל ATP. כאשר צורכים יוביקווינול, הוא כבר מוכן לפעולה ואיננו זקוק לחילוף חומרים משל עצמו. קואנזים זה הוא מסיס שומן, לכן יש ליטול אותו ביחד עם איזשהו מזון שומני.

היתרונות הבריאותיים של קואנזים Q10 
Q10 דרוש לכל הגוף, אך יותר לאיברים שזקוקים ליותר אנרגיה לשם פעולתם – לב, כליות, כבד ולבלב. כמו כן, מומלצת נטילתו ברמה גבוהה לחולי איידס ומחלת פרקינסון – עליהם ליטול יוביקווינול. לחולים במחלות קשות כאלו נתנו עד 300 מ”ג ביום, כמות מחולקת למספר מנות. לעיתים יש אי-נוחות בבטן עם נטילת כמויות כאלו במרוכז בפעם אחת – זה לא קורה עם כמויות קטנות יותר. תועלת בריאותית של יוביקווינול יש כבר עם נטילת כמויות של בין 90 ל- 150 מ”ג ביום.

מקורות:

Lack of CoQ10 in blood causes serious illness: Study Friday, May 17, 2013 by: PF Louis
http://www.naturalnews.com/040371_CoQ10_disease_prevention_aging.html#ixzz2WAdwbSh0
http://www.naturalnews.com/040371_CoQ10_disease_prevention_aging.html#ixzz2WAeKNFUh
http://www.vitasearch.com/get-clp-summary/40665
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23618779
http://altmedicine.about.com/cs/supplements/a/CoenzymeQ10.htm
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/938.html

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466