רשלנות רפואית ותקשורת בינאישית

התרשלות רפואית : קשר בין תקשורת לא טובה בין צוות רפואי למטופל לליקויים בטיפול הרפואי

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
טיפול רפואי בקשישים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות US National Inst Healthcare.

רשלנות רפואית מתייחסת לרשלנות מקצועית של נותני שירותי בריאות, כגון רופאים, אחיות או מטפלים, בה הם חורגים מסטנדרט הטיפול המצופה בתחומם. כתוצאה מכך נגרם נזק או פגיעה במטופל. הרשלנות הרפואית מתרחש כאשר איש מקצוע בתחום הבריאות נכשל במתן טיפול או מבצע פעולה מתחת לסטנדרט הנהוג המקובל, מה שמוביל להשלכות שליליות עבור המטופל.

לתקשורת טובה יש תפקיד מכריע בצמצום מקרי רשלנות רפואית. תקשורת יעילה יכולה לעזור להפחית את הסיכון לרשלנות:

1. הסכמה מדעת: תקשורת ברורה ויסודית מסייעת למטפלים להבטיח שהמטופלים יבינו במלואם את טיבם, הסיכונים והיתרונות של טיפול או הליך מסוים.

2. בניית אמון: תקשורת פתוחה וכנה מטפחת יחסי אמון בין מטפלים למטופלים. כאשר המטופלים מרגישים בנוח לחלוק את ההיסטוריה הרפואית, הסימפטומים והחששות שלהם, המטפלים יכולים לקבל החלטות מושכלות ולספק טיפול מתאים, תוך מזעור הסיכויים לטעויות או אבחנות שגויות.

3. הנחיות ברורות: מטפלים עלולים שלא לספק הנחיות ברורות לגבי תרופות, פגישות מעקב או טיפול לאחר הטיפול. תקשורת טובה מבטיחה שהמטופלים מקבלים הנחיות מדויקות ומובנות, ומפחיתה את הסיכון לטעויות תרופתיות, החמצת פגישות או טיפול לאחר לא הולם.

4. גילוי מוקדם של בעיות: כאשר מטפלים שומרים על תקשורת פתוחה ותדירה, סביר יותר שהמטופלים ידווחו על כל סיבוכים, תופעות לוואי או דאגות באופן מיידי.

5. תיעוד: תיעוד נכון של כל האינטראקציות, הדיונים ותוכניות הטיפול מהווה גורם חשוב. רישומים מדויקים ומפורטים משמשים עדות לתקשורת טובה, מבטיחים שלכל הצדדים המעורבים יש הבנה ברורה של הטיפול שניתן ומצמצם את הסיכויים לאי הבנות או מחלוקות.

על ידי מתן עדיפות לתקשורת אפקטיבית, מטפלים יכולים ליצור קשר חזק עם המטופלים שלהם, לקדם קבלת החלטות משותפת, ובסופו של דבר לצמצם את התרחשות של רשלנות רפואית.

ממצאים לגבי הקשר בין תקשורת בינאישית רפואית וטיב טיפול ירוד

ממצאי מחקר שנערך על ידי ארגון Healthgrades מעלים כי בבתי חולים ובמוסדות בריאות שנבחנו אשר בהם הייתה רמת תקשורת בינאישית ורפואית פחות טובה בין המטופלים לצוות רפואי התומך- אחיות בית החולים, נמצאו יותר מקרים של טיפול רפואי שהסתיים בפציעה, פגיעה או ליקוי רפואי כלפי המטופל, שלא היה כורח המציאות, וייתכן אף שעולה כדי רשלנות רפואית.

על פי הממצאים שנאספו משנת 2008 ועד שנת 2010 עולה כי אופן התקשורת של המטופל עם הצוות הרפואי קשור במתאם ישיר שלילי ומובהק לטיב הטיפול הרפואי לו זכה המטופל ולמקרים הרפואיים הקשורים לבטיחות ובריאות החולה. מן הממצאים עלה כי בבתי חולים בהם המטופלים דיווחו על "תקשורת לא טובה", עם הצוות הרפואי, ובמיוחד עם הצוות התומך- אחיות בתי החולים, נמצא כי ארעו 27% יותר מקרים של בעיות רפואיות למטופל. חלק מבעיות אלה עשויות להיות מוגדרות באופן משפטי כ"רשלנות רפואית" אולם ההיבט המשפטי-רפואי לא נבדק במחקר זה והוא נגזרת אפשרית לטיב השירות, כפי שנמצא במחקרים אחרים בדבר הקשר בין תקשורת בינאישית לבין מספר תביעות רשלנות רפואית.

מן המחקר עלה כי לדוגמה בבתי החולים בהם דיווחו המטופלים על תקשורת בינאישית הגרועה ביותר עם הצוות (בהשוואה למוסדות בריאות אחרים) נמצאו 77% יותר מקרים של זיהומים שלאחר ניתוח, נמצאו 76% יותר מקרים של פצעי לחץ, 58% יותר מקרים של זיהומים בשל קטטר ו-53% יותר מקרים של קרישי דם לאחר ניתוח.

Healthgrades הינו ארגון העוסק במדידה, דירוג ותעדוף מוסדות בריאות כמו בתי חולים, בתי אבות, רופאים, רופאי שיניים ועוד בארצות הברית. פעילות Healthgrades נעשית על פי דירוג איכות על פי סטנדרטים מגוונים של דיווח של מטופלים ובדיקות של סטטיסטיקות האירועים בבתי החולים עצמם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן