שאיבת שומן מפחיתה טריגליצרידים וסיכון למחלות לב

השפעות ניתוח פלסטי לשאיבת שומן. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. צילום :Dcopelandps-Dr-Mordcai-Blau
השפעות ניתוח פלסטי לשאיבת שומן. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. צילום :Dcopelandps-Dr-Mordcai-Blau

מגמה גוברת והולכת בעולם היא של ריבוי הליכי שאיבת שומן, חיטוב והצרת היקפים, המסת שומן בקור (הקפאת שומן) או המסת שומן בחום בלייזר. להליכים אלה יתרונות וחסרונות שונים. ברם, האם ניתוח שאיבת שומן תת עורי בבטן מסייע יותר מאשר ברמה הקוסמטית-אסתטית ? מה הקשר בין ניתוח שאיבת שומן להפחתת הסיכון ללקות במחלות לב קרדיו-וסקולריות, הפחתת הסיכון לשבץ ולסוכרת? ממצאי מחקר חדש שפורסם בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לרפואה פלסטית  American Society of Plastic Surgeons (ASPS) בדנבר שבארצות הברית, מגלים כי לניתוח שאיבת שומן יש השלכות חיוביות שאינן רק ברמת האסתטיקה : ההליך הביא להפחתת רמות הטריגליצרידים בדם של המטופלים שסבלו מרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם, השפעה בעלות השלכות חיוביות על הפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת.

ממצאי המחקר מעלים שניתוח שאיבת שומן מסייע להפחתת רמות טריגליצרידים בדם לאנשים שסבלו מרמה גבוה שלהם

במחקרם בחנו החוקרים את רמות הכולסטרול ורמות הטריגליצרידים בדם של 322 מטופלים שעברו ניתוח שאיבת שומן וחלקם גם ניתוח עיצוב בטן. 71% עברו ניתוח שאיבת שומן בלבד. מן הממצאים עלה כי רמות הטריגליצרידים בדמם של מטופלים שעברו ניתוח שאיבת שומן, לא פחתו כאשר בדמם של המנותחים היו רמות רגילות של טריגליצרידים- הנמוכות מ150 מיליגרם לדציליטר.

עם זאת החוקרים הופתעו לגלות כי מטופלים –גברים ונשים כאחד- שהיו בעלי רמת טריגליצרידים גבוהה מ150, נהנו מהפחתה של 43% ברמות הטריגליצרידים בדמם- שיעור הפחתה כפול מזה שהיו משיגים המנותחים אילו היו משתמשים בתרופות להורדת רמות הטריגליצרידים בדם.

ממצאי המחקר הפתיעו את החוקרים שכן עד כה היה מקובל לחשוב כי השומן העוטף את האיברים ומצוי בחלל הבטן הוא המשמעותי והמשפיע בין היתר על רמות הטריגליצרידים בגוף אולם ממצאי המחקר העלו כי הסרה של שכבות שומן תת עורי השפיעו גם כן באופן ניכר על הפחתת רמות הטריגליצרידים, ממצא חיובי בעל השלכות בריאותיות ניכרות.

בנוסף, הממצאים הצביעו על כך שניתוח שאיבת השומן שעברו המטופלים הפחית ב-11% את ספירת תאי הדם הלבנים בדמם של המנותחים. שיעור גבוה של תאי דם לבנים קשור, לפי מחקרים, ברמת דלקתיות גבוהה בגוף, וקשור לסיכון גבוה למחלות לב, השמנה, יתר לחץ דם וסוכרת. החוקרים לא התייחסו לניתוחים אחרים שאינם שאיבת שומן כגון המסת שומן בקור – הקפאת שומן או המסת שומן בחום באמצעות לייזר או זריקות ממיסי שומן.

 לדברי החוקרים, למרות השינוי שהתבטא בירידה ברמות תאי הדם הלבנים בדם, והפחתת רמות הטריגליצרידים, לא נמצאה ירידה בכמות הכולסטרול בדם.