שאלות ותשובות לגבי נגיף הקורונה

בישראל הגיע מספר המתים מקורונה ל15, ומספר הנדבקים עלה  לכמות של 4247 חולים מהם מעל 70 במצב קשה. מספר החולים בעולם ממשיך לעלות והוא מגיע אל מעבר ל700,000 חולים, מהם מעל 33,000 מקרי מוות. ארצות הברית סובלת ממספר החולים הגבוה ביותר העולה על 133,000 ומספר מקרי המוות בה עולה על 2300 חולים שנפטרו. איטליה עדיין ... להמשך קריאה

דקל שחף

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
התמודדות כנגד נגיף הקורונה. צילום אילוסטרציה: Pixabay Orna Wachman

בישראל הגיע מספר המתים מקורונה ל15, ומספר הנדבקים עלה  לכמות של 4247 חולים מהם מעל 70 במצב קשה. מספר החולים בעולם ממשיך לעלות והוא מגיע אל מעבר ל700,000 חולים, מהם מעל 33,000 מקרי מוות. ארצות הברית סובלת ממספר החולים הגבוה ביותר העולה על 133,000 ומספר מקרי המוות בה עולה על 2300 חולים שנפטרו. איטליה עדיין סובלת משיעור גבוהה של תמותה מהנגיף וביממה האחרונה עלה מניין המתים ב756 איש למעל 10,700 מקרי מוות.

תדרוך שנעשה עם הדוקטור ורד עזרא ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות וכן גם התייחסות של נעם ויצנר ראש מטה מנכ"ל, עלו נושאים הנוגעים לאשפוז חולים בנגיף הקורונה, נושא כמות הבדיקות היומיות והמעבדות המשתתפות, הטעיות באבחון הקורונה, התמודדות עם הסגר ופעילות המשק, שמירה על בידוד בבתי האבות ואף התייחסות לחולה בן ה20 המונשם.

נעם ויצנר, ראש מטה מנכ"ל משרד הבריאות:

א. נושא בדיקות לאיתור חולים בנגיף הקורונה:

במבצע ההתמודדות עם נגיף הקורונה, התחברו 27 מעבדות מכל הארץ, של קופות חולים, בתי חולים ומעבדות אחרות למערכת אזרחית ומרכזית אחת. בשבוע האחרון כמות הבדיקות עלתה משמעותית ונעשות כעת אלפי בדיקות. קופות החולים בודקות כל מבוטח על פי מצבו, ואף חולים או מטופלים מקופות חולים מקבילות. כעת, נעשות קרוב ל6000 בדיקות מדי יום. ראש הממשלה הנחה לעלות עד לכדי 30,000 בדיקות ביום ונעשה זאת באמצעות הגברת כמות הפעילות במעבדות, יחד עם מד"א אשר ירחיבו את פעילות הבדיקה. משרד הבריאות מבצע דגימה של האוכלוסייה על מנת לבדוק גם קבוצות אוכלוסייה מגוונות על מנת לוודא שלא ניכרת תחלואה בקהילה שאינה מוכרת. באשר לקבוצות באוכלוסייה שלא מקבלות את המסרונים, ייעשו טלפונים והודעות מוקלטות בנוסף למוקד של משרד הבריאות אליו ניתן לחזור כדי לקבל הבהרות נוספות.

ב. מקרה הטעות בבדיקות לאיבחון חולי קורונה:

במהלך הלילה בין שישי לשבת התגלו מספר טעויות אשר לא נבעו מהבדיקות עצמן אלא מקורן בדיווחים ובנתונים שהועברו, לכן נעשתה מיד עצירה של הפעילות כדי להבין מה הוא מקור הטעות וגודלה. הטעות מונה בין בודדים לעשרות מקרים, אך חשוב ללמוד מכל טעות והדברים עדיין בבדיקה. המעבדות חזרו לפעילות ובמהלך היום תהיה חזרה לפעילות מלאה.
מי שעדיין לא קיבל תשובה ב48 השעות האחרונות צריך להמשיך להיות בבידוד כדי שלא ידביק אנשים אחרים. אנחנו מקווים שעוד היום כל המעבדות יחזרו לפעולה.

ג. הסגר ופעילות המשק:

העבודה השוטפת נמשכת באופן מצומצם של 30% עבודה. על מנת לראות עליית מדרגה נוספת ולראות את הסגר פועל באופן מלא תידרש הקפאה שאינה מוחלטת של דברים שאינם חיוניים. נשקלת אפשרות לצמצום נוסף של עבודה בסקטור הציבורי על מנת למקסם את העבודה מהבית ולהגיע לצמצום של המגעים במקומות השונים.
במקומות בהם הסגר לא נשמר ולא נשמעים לכללים ולהנחיות משרד הבריאות המשטרה תגביר את האכיפה. רוב הציבור נשמע להנחיות משרד הבריאות ומתקיים שיח ועבודה משותפת עם משטרת ישראל על מנת להבטיח את בטיחות הציבור.

שאלות ותשובות לגבי נגיף הקורונה

2. מעיקרי דבריה שח ד"ר ורד עזרא ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות בתדרוך עלה כי ישנם מעל 3800 נבדקים חיוביים "כאשר רובם קלים. אנחנו רואים עליה בחולים הקלים והמונשמים. נכון לעכשיו יש 13 נפטרים. ברמה האישית והמקצועית הקפיצה הזו מטרידה מאוד כי היא עלולה להעיד על מגמה בעייתית שיכולה להשפיע על המערכת ועל העומס שלה."

שאלות ותשובות:
שאלה ראשונה שנשאלה היתה ביחס לאשפוז במלונות: בשיחה הקודמת אמרת שברירת המחדל זה אשפוז במלונות אך רוב החולים בבית.
תשובה: יש פער וראינו צורך בשימוש במלונות למקומות בהם התפרצות משמעותית וקושי לבודד אנשים. מי שמפעיל את מערך המלונות זה פיקוד העורף. צריך להמשיך עם זה וזה נמצא בתהליך.
אנחנו לא מרוצים מהמספרים שאנחנו רואים, יש אנשים לא רוצים. אם מישהו רוצה להגן על המשפחה שלו הוא צריך ללכת לשם. אולי נחדד זאת יותר לאוכלוסיות עם בעיית הדבקה.

שאלה נוספת: לגבי מחדל בתי האבות, ההערכות לאוכלוסיות המוחלשות ובסיכון והאיחור הגודל בבדיקות שעושים בבתי האבות וההודעות שמשפחות מקבלות לפנות את יקיריהם. מי עושה את זה?
תשובה: נתחיל מפינוי מחלקות בבתי אבות, יש מוסדות שנקראים מר״ג, עם יכולות של בית חולים. במרכז יש בין מחלקה לשתיים של מחלקות סיעודיות. התקבלה החלטה להעבירם לבתי אבות סיעודיים על מנת לקלוט במחלקות האחו אנשים סיעודיים עם קורונה. אני מקווה שזה יושלם בימים הקרובים ונפתח מחלקות לאנשים אלו עם קורונה, במצב קל. עבדנו על מעבר בקבוצה אחת, על מנת לפגוע בהם כמה שפחות.
לגבי נושא הבדיקות במוסדות גריאטריים, בדיקה נעשית לפי צורך אם יש סימנים קליניים. אין טעם לפי מה שאנחנו יודעים לעשות סקריה. תשובה שלילית לא פותרת שום בעיה כי מחר יוכל להיות חיובי. הבדיקות נעשות לאנשים עם סימפטומים. הצוותים שלנו של ראשי מחוזים וכדו׳ מחליטים לפי הסימפטומים ועל פי זה נעשות בדיקות.

שאלה: מה עם חוסר שמירה על בידוד במקומות האלו?
תשובה: יש בעיה מול הצוותים, אולי מחוסר ידע שהם לא מוכנים לעבוד מהבידוד. בדיוק עכשיו בודקים איך לפעול. מדובר במבודדים סיעודיים וצריך להתייחס אליהם בהתאם. צריכים לדאוג שזה יקרה ושכולם יקבלו טיפול הולם.

שאלה: תוכלי להסביר מה את רואה ומוטרדת ממנו? יש חשש אמיתי?
שאלה: יש פה הרבה אנשים חכמים שיושבים על מודלים מתמטיים, אבל בלי להיות כזו, אנחנו רואים קפיצה מאוד גדולה בחולים הקשים וזה מעיד על מגמה כלשהי. בסוף יש ספיקה של המערכת. צריך לעשות הכל כדי להוריד את כמות ההדבקות והחולים.

שאלה: לפי תכנית ההיערכות לבתי חולים יש 640 מיטות, ולפי הנתונים שלכם עומדים מעריכים 5000 חולים, איך זה ייתכן?
תשובה: ביום חמישי הופץ מכתב משולש שלי של סמנכ"ל בינוי וכספים להגיד לבתי חולים להיערך למצב של 5000 חולים. זה תרחיש מאוד קשה והמספרים היום מכוונים לתרחיש קשה אף יותר. צריך להמשיך בצעדים דרסטיים.

שאלה: כל המיטות בבתי חולים יהיו מיועדים לחולי קורונה?
תשובה: אנחנו מפנים מיטות במר"גים לחולי קורונה סיעודיים או לאנשים בפנימיות. מצד שני, יהיה מספר שממנו ההיערכות שלנו כבר לא תועיל אם נעבור מספר לא סביר. אמרנו לבתי החולים להיערך. תרחישים קשים יהיו קשים ולא נרצה להגיע אליהם.

שאלה: הנחיה להיערך ל5000 מונשמים אבל אין מכונות הנשמה. אני שומעת את הנתונים לגבי היקף המכונות איך נערכים בלי מכונות. ותסבירי את הפער במספרים.
תשובה: יש חמ"ל רכש שבין היתר רוכש ציוד כולל מכונות הנשמה יחד עם ייצור מקומי. יש פער שנבע מספירה לא נכונה של מכונות. דייקנו את המספרים ואת היעדים. יש רכש עתידי ופתיחת ייצור.

שאלה: מה עם תרופות?
תשובה: אנשי הרכש דואגים גם לנושא הזה. הקימו בישראל חמ"ל רכש עם כל גופי הביטחון ומשרד הבריאות ובמאמץ מרוכז.

שאלה: אנחנו נשמח לדעת מה קורה עם הפעילות בבתי החולים ומה לגבי שרפ?
תשובה: פעילות אלקטיבית ככל הופסקה למעט מקרים חריגים. ואפשרות לייצר וועדת חריגים בכל בית חולים כאשר בכל פעם לפי הצורך מתקדמים עוד באיזון. אנחנו רואים שצוותים נכנסים לבידוד בגלל אנשי צוות אחרים או מחולים. אנחנו כרגע מפסיקים פעילות אלקטיבית למעט חריגים כנ"ל על שר״פ.

שאלה: לגבי הבחור בין ה20 שמונשם, מה אפשר ללמוד מזה?
תשובה: שזאת יכולה להיות מחלה קשה וצריך להקפיד על הסגר ועל ההנחיות שלנו. צריך להגיד, הנפטרים והחולים קשה רובם מבוגרים אבל אין חסינות לצעירים. אני לא מכירה את הפרטים הקליניים של הצעיר. זאת יכולה להיות מחלה קשה ולא עוד שפעת והאזרחים צריכים להישמר ולעשות ככל הניתן להפסיק את הפצת המחלה.

שאלה: מה יעשו עם שאר החולים הזקוקים לאשפוז שאינם חולי קורונה? איפה לדעת בבדיקות שלכם המידע לא עובר כפי שצריך?
תשובה: על השאלה השנייה אני לא יודעת מכיוון שזה לא בתחומי. לגבי השאלה הראשונה, מצמצמים פעילות בתי חולים. כמובן שיישארו גרעין של דברים שאין להם תחליף בבית חולים. פעילות בית החולים הכללי הצטמצם וחלק ניכר מפעילות שאינה דחופה נרצה לקיים בסיוע רפואה מרחוק. זה תרחיש לא פשוט.

רוב הבדיקות שחזרו מבית האבות ״מגדל נופים״ העלה תוצאה שלילית לוירוס קורונה

בתוך כך מודיע משרד הבריאות ומחוז ירושלים כי רוב הבדיקות שחזרו מבית האבות ״מגדל נופים״ העלה תוצאה שלילית למחלה מנגיף הקורונה.
לדברי ד״ר חן זמיר, רופאת מחוז ירושלים: ״הקפדה על הנחיות הבידוד ושמירה על ההיגיינה האישית והסביבתית לפי הנחיות משרד הבריאות היא מרכיב קריטי בשמירה על הבריאות ומניעת המחלה. " לדבריה "אנו ממתינים לתשובות נוספות של המטפלות בבית האבות וברגע שנקבל אותן נפרסם זאת לציבור גם כן״.

משרד הבריאות מעדכן כי מתוך 166 דגימות מסופ״ש של דיירים ומטפלים בנופים: 141 בתוצאה שלילית. 1 עדיין ללא תשובה סופית. 24 הן כולן מטפלות בבית האבות שצריכות להגיע אליהן תשובות. בנוסף נדגמו גם 10 אנשי צוות דיור מוגן- 9 שלילי.

דילוג לתוכן