שבץ מוחי: דיקור מסייע לשיפור תפקוד המוח

דיקור סיני באמצעות זרמים חשמליים תת עוריים מסייע לשיקום חולים שלקו בשבץ מוחי

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואה משלימה
שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה. ברישיון CC3-by sa צילום: Bobjgalindo

ממצאי מחקר חדש מעלים כי דיקור תת עורי באמצעות מחטי דיקור המזרימות זרם חשמלי בגולגלת מסייע לשיפור התפקוד המוחי לחולים שלקו בשבץ מוחי

אקופונקטורה – דיקור סיני היא שיטה עתיקת יומין שמקורה במזרח הרחוק והיא מתבססת על דקירת הגוף באופן עדין באמצעות מחטים בנקודות מסוימות על פני הגוף ומטרתו לשחרר חסימות אנרגטיות. האם וכיצד יכול דיקור סיני לסייע לאנשים שלקו בשבץ מוחי אסכמי ? ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שגירוי חשמלי תת עורי בנקודות על פני הקרקפת עשויות לסייע בתפקוד המוחי.

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון כיד משפיע גירוי חשמלי תת עורי בתדירות נמוכה של 2/100 Hz בנקודות מסוימות על פני הקרקפת בראש, לפי שיטת האקופונקטורה- הדיקור הסיני על פעילות המוח ותפקודו הנוירולוגי לפי שלושה סולמות מדידת תפקוד מוחי.

לשם כך הם השוו בין שתי קבוצות נבדקים שלקו בשבץ אסכמי שנה וחצי לפני המחקר לפחות – האחת שקיבלה טיפול באמצעות זרמים תת עורים באמצעות מחטי דיקור סיני והשניה שקיבלה טיפול דמה. שתי הקבוצות קיבלו 10 טיפולים- אמיתיים או מדומים, ולאחר מכן נבחנו התוצאות של השפעת המניפולציה המחקרית או המדומה על קבוצת הניסוי ועל נבדקי קבוצת הביקורת (בסך הכל 62 נבדקים).

מן הממצאים העלו החוקרים כי בחינת תפקודתם המוחי של הנבדקים בקבוצת הניסוי, הנבדקים שקיבלו את הגירוי החשמלי התת עורי על פני הקרקפת בהתאם לעקרונות הדיקור הסיני, הראו שיפור משמעותי. שיפור משמעותי זה בתפקוד המוחי ניכר על פי סולם הבדיקה המכונה National Institutes of Health Stroke Scale (NIHSS). שני סולמות המדידה – אינדקס Barthel, Rankin לא הצביעו על שיפור תפקודי.

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים ממרכז ברנסון אלן במחלקת הנוירולוגיה במרכז הרפואי בית ישראל שבבית הספר לרפואה בהארוורד שבבוסטון בארה"ב וחוקרים מהמחלקה לנוירולוגיה בבית הספר לרפואה הארוורד וכן חוקרים מאוניברסיטת סאו פאולו שבברזיל, פורסם בכתב העת בנושא רפואה משלימה ורפואה אלטרנטיבית The Journal of Alternative and Complementary Medicine

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן