שומן טוב? שומן חום כנגד סוכרת והשמנה

השמנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC. מאת: Alina Zienowicz
השמנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC. מאת: Alina Zienowicz

חוקרים גילו “שומן טוב” – שומן חום שמסייע כנגד סוכרת והשמנה

האם הסוף לבעיית עודף משקל והפתרון לסוכרת נמצא ? חוקרים מדווחים כי רקמת שומן ייחודית – שומן חום, שאופיינית לרקמת שרירי שלד, צורכת אנרגיה, מונעת השמנה ומפחיתה את הסיכון לסוכרת, עשויה להציע את הפתרון שאליו מייחלים הסובלים מעודף משקל.

חוסר איזון בסוכר ובמאזן האנרגטי בגוף הוא גורם מרכזי למגיפת ההשמנה והתחלואה בסוכרת בעולם. השומן הרגיל שבגופנו – המכונה שומן לבן, אוצר בתוכו את האנרגיה העודפת מגופנו, ואגירתו קשורה למחלת סוכרת מסוג 2. זהו סוג השומן שממנו מנסים להפטר כאשר סובלים מעודף משקל. לעומתו קיים בגופנו שומן הקרוי שומן חום והוא דווקא מתפקד כמעין רקמה שרירית, מכיל מינרלים ואחראי לשריפת אנרגיה בתא, ויסות תהליכי יציבות פנימית בגוף. שומן זה הולך ופוחת ככל שהאדם מתבגר, באופן בלתי הפיך.

גילוי מחקרי חדש של החוקר, עשוי לאפשר לחוקרים לווסת תהליכים בגוף שיגרמו לשומן הלבן להפוך לשומן חום, על ידי חסימה של כימיקל טבעי בגופנו.

במחקרם, בחנו החוקרים את מאפייני השומן החום והלבן, ותהליכי השינוי בהם. ממצאי המחקר העלו כי נוגדן שומן חום TGF-β מגן מפני התפתחות שומניות בכבד, כנגד השמנה וכנגד סוכרת. במחקר זה שממצאיו התפרסמו בכתב העת Cell Metabolism  על ידי חוקרים אמריקאים, מדגימים החוקרים את תפקידו החשוב של TGF-β/Smad3 בויסות היציבות הפנימית של רמת האנרגיה והסוכרים בגוף (הומואסטזיס).

במחקרם מצאו החוקרים כי עכברים בעלי חוסר ב Smad3 נמצאו כמוגנים מהשמנה בעקבות תזונה לא מאוזנת ומוגנים מפני סוכרת. ההגנה המטבולית, להפתעתם של החוקרים, לוותה ברקמת שומן לבנה שהייתה בעלת איפיון של שומן חום האופייני לשריר שלדי.

לסיכום, החוקרים מדגישים כי התוצאות ממחישות כי  איתותי TGF-β ממלאים תפקיד חשוב בוויסות את הרגישות לגלוקוז הקשורה למחלת הסוכרת ואת היציבות האנרגטית (הומואסטזיס בגופנו), ומצביעות על כך שתמרון פעילות זו, עשויה לשמש בעתיד כטיפול יעיל כנגד השמנה ומחלת הסוכרת.