שורש מאקה לטיפול באוסטיאופורוזיס

ממצאי מחקר מצביעים על השפעתו האפשרית של שורש מאקה על חוסר באסטרוגן ובעיית צפיפות עצם ואוסטיאופורוזיס

שי לביא

עודכן בתאריך

רפואה משלימהתוספי תזונה
X RAY צילום רנטגן צפיפות עצם. השפעת שורש מאקה על אסטרוגן וצפיפות העצם. צילום: PIXABAY Dr Manuel González Reyes

ממצאי מחקר ייחודי מצביעים על יעילות תמצית שורש מאקה במניעת חוסר אסטרוגן המוביל להידלדלות בצפיפות העצם. במחקר שנערך בעכברי מעבדה שהוסרו מהן השחלות וחוו חוסר איזון הורמונלי מצאו החוקרים השפעה חיובית של שורש המאקה על האסטרוגן.

יתרונותיו של שורש המאקה רבים. שורש המאקה הוא פקעת הגדלה בפרו שבדרום אמריקה. הוא משמש לריפוי. לרוב משתמשים ברפואה העממית במאקה לשם הגברת הפריון, טיפול בדיכאון וכן שיפור החשק המיני והגברת היכולת המינית. זאת בקרב נשים וגברים. עוד משתמשים בשורש המאקה לערמונית מוגדלת, וטיפול בתסמיני גיל המעבר.

מאקה מכילה רכיבים מועילים כמו ויטמינים מינרלים, אלקלואידים, חלבונים, חומצות אמינו וסיבים תזונתיים. שורש מאקה מכיל ויטמינים ומינרלים כמו סידן, ברזל ומגנזיום.

השפעה על מחסור באסטרוגן וצפיפות העצם

 

ממצאי המחקר העלו כי לתמצית אתנול המכילה שורש מאקה יש השפעות על אוסטיאופורוזיס. זאת בהתבסס על ממצאי מחקר שנערך בעכברות לאחר הסרת שחלות.

החוקרים פותחים ומדגישים כי נעשה שימוש עממי בשורש המאקה לשיפור הפוריות. הוא גם משמש לטיפול בתסמיני גיל המעבר. מטרת החוקרים היתה לבחן את ההשפעה של תמצית אתנול המכילה מיצוי של שורש מאקה. הם בחנו כיצד משפיע שימוש בתמצית זו במינונים שונים על עכברות לאחר כריתת שחלות. עכברות אלה היו בשלב שלאחר הפסקת הווסת. זאת באופן דומה למצב של נשים בגיל המעבר או לאחריו. בעת שהמחזור החודשי הפסיק ומתחילות תופעות אלה לרבות הידלדלות עצם, בשל חוסר איזון הורמונלי.

בהשוואה בין קבוצות המחקר חקרו המדענים השפעה על קבוצת הניסוי של העכברות שקיבלו תמצית מאקה של 0.096 או 0.24 גרם תמצית לק"ג למשך 28 שבועות .

הממצאים העלו כי צפיפות העצם והפרמטרים הביומכניים, ביוכימיים וההיסטפתולוגיים הצביעו על השפעה חיובית של תמצית מאקה על מניעת אובדן עצם עקב חוסר אסטרוגן.

 

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת בנושא אתנופרמקולוגיה:

Zhang, Yongzhong, Mingzhang AoWenwen Jin Longjiang Yu.,  Effect of ethanol extract of Lepidium Myenii Walp. on osteoporosis in ovariectomized rat. Journal of  Ethnopharmacol 4-21-2006;105(1-2):274-279.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378874105008329?via%3Dihub

דילוג לתוכן