שחיקה בעבודה מגבירה סיכון למחלות לב

כיצד משפיעה שחיקה בעבודה על הבריאות הפיזית ? מה הקשר בין שחיקה בעבודה לבין מחלות לב קרדיו וסקולריות ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
עבודה משרדית. מקור: ויקיפדיה ברשיון PD. באדיבות סוכנות FEMA. צילום: Michael-Rieger

כיצד משפיעה שחיקה בעבודה על הבריאות הפיזית ? מה הקשר בין שחיקה בעבודה לבין מחלות לב קרדיו וסקולריות ? ממצאי מחקר חדש של חוקרים ישראלים מדגישים את חשיבות תפיסת העובד במקום עבודתו בדמות תחושת שחיקה בעבודה לבין הסיכון לחלות במחלות לב.

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון כיצד מושפע הסיכון לחלות במחלות לב מתחושות שליליות, תשישות, עייפות פיזית ותשישות קוגניטיבית העולות כדי תופעת שחיקה בעבודה, כפי שנמדד בשאלוני שירון מלמד לכימות רמת שחיקה בעבודה. לשם כך בחנו החוקרים ממצאים של 8838 גברים בריאים שהגיעו לבדיקות שגרתיות במרכז הרפואי תל אביב במהלך 3.4 שנות מחקר בממוצע. הנבדקים עבדו במקומות עבודה הטרוגניים והיו בגילאי 19 עד 67 שנים.

מניתוח ממצאי המחקר העלו החוקרים כי במהלך המחקר ארעו 93 אירועי מחלות לב חדשים שכללו מחלות כמו אנגינה פקטוריס, מחלות לב איסכמיות ואוטם שריר הלב. החוקרים בחנו ומצאו כי קיים מתאם חיובי ישיר בין השחיקה בעבודה לבין הסבירות ללקות באיוע לב כך שמי שהיה בקרב העובדים בתחושת שחיקה גבוה היה בסיכון של פי 1.79 ללקות במחלות לב.

בנוסף מצאו החוקרים כי לאחר ניכוי והתאמות גורמים שונים, בתחילת המחקר היתה הסבירות של האנשים שחוו שחיקה ניכרת במקום עבודתם, להתאפיין בגורמי סיכון שקשורים לסיכון למחלות לב היה גבוה פי 1.41.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת לרפואה פסיכוסומטית התנהגותית Psychosomatic Medicine. המחקר נערך על ידי חוקרים ישראלים מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב ומן המכללה האקדמית תל אביב יפו, וחוקרים מבית החולים סוראסקי בתל אביב (איכילוב).

שחיקה מוגברת בעבודה מעלה משמעותית את הסיכון למחלות לב

הקשר בין מתח נפשי, שחיקה במקום העבודה והסיכון למחלות לב ומחלות אחרות מבוסס היטב. חשיפה ממושכת לרמות גבוהות של מתח ושחיקה עלולה להיות בעלת השפעות מזיקות על הבריאות הגופנית. מתח כרוני עלול להוביל לעלייה בלחץ הדם, לרמות גבוהות של דלקת ולפגיעה בתפקוד החיסוני.

גורמים אלה, בתורם, תורמים להתפתחות מחלות לב וכלי דם, כגון מחלות לב, שבץ ויתר לחץ דם. בנוסף, מתח ושחיקה יכולים להשפיע על הבריאות הנפשית, מה שמוביל למצבים כמו חרדה ודיכאון, אשר מגבירים עוד יותר את הסיכון לפתח מחלות אחרות.

לכן נדגיש כי חשוב עבור אנשים וארגונים לתעדף רווחה נפשית וליישם אסטרטגיות לניהול והפחתת מתח ושחיקה במקום העבודה כדי להפחית את הסיכונים הבריאותיים הנלווים.

דילוג לתוכן