שחיקת סחוס בברך – איך מזהים ואיך מתמודדים?

מהי שחיקת סחוס בברך? שחיקת סחוס בברך הינה דלקת מפרקים ניוונית בברך – Osteoarthritis אוסטאו ארתריטיס בברך המכונה או שחיקת מפרק הברך היא מצב בו ישנו תהליך ניווני של הפרעה בתוך המפרק של עצם השוק ועצם הירך של הידלדלות החומר הסחוסי המצוי במפרק הברך או התהוות של בליטות עצם בתוך המפרק. אחת מתופעות הלוואי של ...

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

ויטמיניםאורטופדיה
שחיקת סחוס בברך וכאבי ברכיים. אילוסטרציה: Pixabay Naturwohl Gesundheit

מהי שחיקת סחוס בברך?

שחיקת סחוס בברך הינה דלקת מפרקים ניוונית בברך – Osteoarthritis אוסטאו ארתריטיס בברך המכונה או שחיקת מפרק הברך היא מצב בו ישנו תהליך ניווני של הפרעה בתוך המפרק של עצם השוק ועצם הירך של הידלדלות החומר הסחוסי המצוי במפרק הברך או התהוות של בליטות עצם בתוך המפרק.

אחת מתופעות הלוואי של שחיקת סחוס היא מצב דלקתי ניווני של המפרק. מצב של שחיקת סחוסים בדלקת מפרקים ניוונית מופיע במפרקי הגוף בכלל. תופעה זו אינה מיוחדת למפרק הברך והוא מופיע בתפוצה נרחבת גם במפרקים אחרים נושאי משקל המצויים בתנועה רבה ותחת עומס מכני.

קבוצות סיכון ושחיקת סחוס בברך אצל צעירים

מי מצוי בסיכון לשחיקת סחוסים בברכיים, באילו גילאים זה קורה ומה גורם לכך ? שחיקת סחוס בברך ובכלל שחיקת מפרקים נושאי מאמץ גדול כמו הירכיים, נפוצה בשיעור משמעותי ככל שעולים בגיל. התופעה יכולה להופיע בגיל צעיר על רקע בעיות בריאות שונות, חוסר יציבות במפרק, גנטיקה, פעילות גופנית או טראומה פיזית.

החל מגיל 55 עולה הסיכוי לפתח שחיקת סחוס בברך ובמפרקים. שחיקת סחוסים הינה תופעה נפוצה בכלל ביותר בקרב מבוגרים; הערכות שונות מתארות סיכוי של בין 40 ל-70 אחוז לסבול מתופעות של שחיקת סחוס כלשהו בקרב אוכלוסיית בני גילאי 64 ומעלה.

נשים סובלות משחיקת מפרקים בשיעור גבוה יותר מגברים ובפרט שחיקת מפרקי של הברכיים. נשים מעל גיל 65 מצויות בסיכון מוגבר לפתח שחיקת סחוסים בברך בשיעורים גבוהים בהרבה מגברים באותם גילאים ומכלל האוכלוסיה.

שחיקת סחוסים בברך בקרב צעירים אינה נפוצה כשם שהיא נפוצה במבוגרים אך יחד עם זאת קיימים מצבים רבים של צעירים הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית – שחיקת סחוס בברך גם כדלקת שאינה משנית עקב פגיעה טראומתית במפרק. כלומר צעירים סובלים משחיקת סחוס בברך עקב פציעות של פעילות ספורטיבית או פגיעה טראומטית בברך, אך גם בעקבות דלקת ניוונים שמקורה אינו בפעילות או פגיעה כזו.

אנשים בעלי נטיה גנטית לשחיקת סחוסים מצוים בסיכון מוגבר וכך גם אנשים הסובלים מעודף משקל בכל הגילאים ובפרט בגילאים מבוגרים.

שחיקת סחוס בברך – סימפטומים

לפני שמתחילים בתרגילים לכאבי ברכיים, תרופות או טיפולים ונחפזים למסקנות או חששות, מומלץ בכל מקרה של כאבים בברכיים שטרם אובחנו או בעיות דלקת מפרקים, אוסטאו ארתריטיס, בעיות ברצועות, במיניסקוס או שחיקת סחוס בברך אחת או שתיים להוועץ עם רופא אורטופד מומחה ברכיים שיכול לתת אבחון, ייעוץ, ליווי ומענה מקיף ומדויק למטופל בהתחשב במצבו, מאפייניו, מחלות ומצבי רקע רפואיים.

איך אורטופד מומחה ברכיים מזהים שחיקת סחוס בברך ? אלה הסימפטומים לשחיקת סחוס בברך:

• כאב בברך במיוחד בעת מאמץ או לחץ משקל. הכאבים במפרקי הברכיים במקרה של שחיקת מפרקים מאפיינים את החולה לסרוגין כך שהוא עלול לסבול מהם במשך חודשים או שבועות ולאחר מכן להנות מהפסקת הכאבים או היחלשותם. יחד עם זאת בשל המשך השחיקה ככל שחולף הזמן חומרת הכאבים גוברת. לעיתים מופיע כאב רקע חלש אך קבוע גם במהלך העדר פעילות.
• רעשי שיפשוף או חריקה בעת הזזת המפרק
• רגישות המפרק בעת מגע של משהו בברך.
• נפיחות מפרק הברך, תחושת חום באזור ודלקתיות זמנית.
• קשיות – קשיון של מפרק הברך במיוחד לאחר העדר תנועה למשל לאחר שינה.
• מגבלה בטווח התנועה של הרגל.
• עלייה באלסטיות של רצועות מפרק הברך

איך מונעים וכיצד מתמודדים עם שחיקת מפרק הברך?

ההתמודדות עם שחיקה בסחוסי הברכיים נעשית על ידי פיזיותרפיה, שינוי תזונתי ותפקודי, ניתוח או על ידי פתרונות שמרניים הכוללים טיפול שאינו פולשני וטיפול סימפטומטי תרופתי. זאת לצד תזונה מותאמת, פעילות גופנית סדירה ותרגילים לחיזוק הברך שמהווים דרכים להתמודדות עם שחיקה של סחוס בברך ועשויים לסייע להפחתת עוצמת וכאבי השחיקה ותופעות ראומטולוגיה לאורך זמן.

ניתן להימנע או לפחות להפחית את הסיכוי לשחיקת מפרקים או הקטנת עוצמת השחיקה והכאב הנלווה באמצעות תזונה מתאימה המפחיתה סיכון לדלקתיות ומשפרת את מצבנו הבריאותי, על ידי צריכת רכיבים תזונתיים מסוימים, שמירה על משקל גוף תקין והתנהלות יומיומית בריאה של הרמת משאות וביצוע פעולות מונוטוניות, יציבה וישיבה נכונה.

המענה התזונתי לתופעת השחיקה של סחוסי הברכיים מסייעת בשני היבטים: הראשון תזונה בריאה המפחיתה משקל עודף. משקל עודף גורם להגברת הלחץ על מפרקי הברכיים ולכן תזונה בריאה המובילה להרזיה ומשקל מאוזן יותר מסייעת להפחתת לחץ מפרקי זה לסובלים מבעיות מפרקי הברכיים וגם עשוייה לסייע למניעת החמרה או התהוות הבעיה.

ההיבט השני בו תזונה פועלת לטיפול בבעיות שחיקת סחוסי הברכיים אוסטאו ארתריטיים היא בהשפעתה על בריאות המפרקים והפחתת תהליכים דלקתיים בשל רכיבי תזונה שונים. אכילה בדיאטה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון מסייעת לבריאותנו. דיאטה מאוזנת כולל הימנעות ממזונות המכילים שומן טרנס, שומן רווי, נתרן שמקורו במלח וסוכרים כמו בשר בקר מעובד לדוגמה. זאת לצד שתייה של מים בכמות מספקת יחד עם צריכת מזונות עשירים בחומרים נוגדי חימצון, מינרלים, ויטמינים ואנטי אוקסידנטים כמו ויטמין אי E, בורון, גלוקזמין, סיבים תזונתיים וחומצות שומן כמו אומגה 3 כגון ירקות ופירות אגוזים וזרעים כמו זרעי פשתן.

תרגילים לחיזוק הברך

במצבים של אוסטיאו ארטריטיס חשוב לתת למפרקים הדואבים זמן מנוחה אולם בניגוד לסברות כי במקרים של שחיקת סחוסים יש למעט ככל האפשר בהפעלת מפרק הברך, כיום נהיר כי פעילות גופנית מועילה לבריאותם ומפחיתה את נוקשותם תוך חיזוק השרירים המייצבים התומכים סביב למפרקים, באופן המפחית כאבים.
לשם כך מוצעים לסובלים מבעיות ברכיים תרגילים לטיפול בשחיקת הסחוס, תרגילים לחיזוק הברך ותרגול להפחתת כאבי ברכיים וכן טיפוליים ייעודיים כפתרון לבעיה ובין היתר על ידי פיזיותרפיה.
תרגילי ברכיים לחיזוק המפרק יכולים לכלול תרגילים מתיחות של הברך בעומס מופחת, כפיפה של הברך, תרגילי חיזוק לברכיים כמו תרגיל ייצוב פיקות הברך או תרגיל מתיחת ברך עם או בלי התנגדות. את התרגילים יש לבצע לצד ליווי רפואי בדבר בעיית שחיקת הסחוסים הקיימת אצל המטופל והם אינם מהווים תחליף לליווי ייעוץ רפואי. טרם תחילת פעילות לטיפול בברך מומלץ להוועץ בגורם המטפל ולקבל אבחון ומענה מקיף לבעיה על ידי רופא אורתופד מומחה ברכיים.

ניתוח בברך – כפתרון לשחיקת סחוס

לעיתים הטיפול השמרני, הפעילות הגופנית, התזונה או התרופות נוגדות הדלקת ותרופות סימפטומטיות אינם מסייע לטיפול בבעיית מפרק הברך והפתרון לשחיקת הסחוס בברך הוא ניתוח בברך. לאחר שמומחה ברכיים אבחן את המצב הוא יציע את הטיפול המומלץ.

קיימים מספר סוגי ניתוחים לטיפול במפרק הברך. לבעיה קיים פתרון לטיפול בשחיקת סחוס בברך באמצעות ניתוח החלפת מפרק הברך. ואולם, ניתוח החלפת ברך הוא לא הפתרון היחיד וקיימים הליכים כירורגיים נוספים. ניתוח החלפת ברך הוא הליך שבו מוחלף ברגל המשטח של הירך והמשטח של השוק הפועלים יחד כ"מפרק הברך" מהמפרק הטבעי הפועל באופן לקוי עקב שחיקת סחוסים לדוגמה. בניתוח זה מוחלף המפרק הקיים ברגל במפרק ברך מלאכותי. בהליך זה הפיקה מוזזת לצידה של הברך, רצועת הברך מוסרת ומסורים המשטחים המפרקיים של עצמות השוק והירק ובמקום אותם משטחים מפרקיים מורכב על גבי העצמות שתלי מפרקים מלאכותיים.

לצד ניתוח החלפת ברך ישנן חלופות ניתוחיות אחרות לבעיית שחיקת סחוסי הברכיים וביניהם הליכי שיוף סחוס, השתלת סחוס ניתוח שחזור סחוס או ניתוחי ברך אחרים בהם לא מוחלף כל המפרק אלא מוצאת מעצם השוק יתר עצם המשנה את המכינה וזווית מבנית להסטת לחצים מפרקיים. ניתוחים אלה מתאימים יותר לצעירים בהם החלק החיצוני של הברך במצב תקין, או שהשחיקה אינה משמעותית וישנה יכולת שיקום עצמית של הסחוס.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן