5 שלבי שטיפת ידיים נכונה נגד קורונה

5 שלבים איך לשטוף ידיים נכון כדי להפחית סיכון להדבק בנגיף הקורונה, בוירוסים אחרים ובחיידקים

איך שוטפים ידיים בצורה נכונה ? שטיפת ידיים נכונה כנגד קורונה מגיפת הקורונה מתפשטת ברחבי העולם ובישראל. כחלק מפעולות הרפואה המונעת, מלבד בידוד ומניעת התקהלות ואמצעים אחרים שנוקטים משרדי הממשלה, רופאי האיגוד לכירורגיה פלסטית בהסתדרות הרפואית החלו בקמפיין הסברה ציבורי לשטיפת ידיים, כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה. הרופאים מומחי האיגוד מצלמים סרטוני הדגמה המבוססים על שיטת רחיצת ידיים מים וסבון על פי המלצות משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי. רופאי האיגוד קוראים לציבור לצפות בסרטונים, להראות לילדים ולשטוף ידיים מספר פעמים ביום בדרך הזו, במטרה להפחית באופן משמעותי את הסיכון להדבקה בקורונה, זה יכול להציל חיים.

שטיפת ידיים  – משרד הבריאות

לגבי ההנחיות הכלליות בנוגע לשטיפת ידיים משרד הבריאות מתווה בהסבר איך לשטוף ידיים בצורה נכונה. על פי משרד הבריאות וארגוני בריאות נוספים שמירה על היגיינה באמצעות שטיפת ידיים נכונה היא חשובה למניעת הדבקות במחלות. להלן ההנחיות ל-5 שלבים של שטיפת ידיים נכונה :

  1. יש להרטיב את הידיים תחת ברז מים זורמים חמים או קרים ואז למרוח עליהן סבון. יש להשתמש בכמות מספקת של סבון.

    5 שלבי שטיפת ידיים נכונה. צילום: Pixabay Martin Slavoljubovski
    5 שלבי שטיפת ידיים נכונה. צילום: Pixabay Martin Slavoljubovski
  2. שפשף/י את הידיים זו בזו. יש לשפשף בין האצבעות. בגב כף היד ובקצות האצבעות. לבעלי ציפורניים ארוכות מומלץ לשפשף תחתיהן במברשת. ישנן המלצות המפרטות את האמור ביחס לצורך להקפיד לשפשף את הידיים כף אל כף וכן כף יד על גבי גב כף היד הנגדית בשתי הידיים כך שגב כפות הידיים זוכות לניקוי וכן לשזור את כפות הידיים כך שמנקים בין האצבעות, משלבים אצבעות באופן מנוגד ומבצעים שפשוף סיבובי.
  3. לאחר מכן יש המשך/המשיכי בשפשוף למשך עשרים שניות לפחות.
  4. יש לשטוף את הידיים היטב תחת מים זורמים.
  5. יבש/י את הידיים באמצעות מגבת נקייה או אוויר חם. יש הממליצים לסגור את הברז באמצעות מגבת.

מתי חשוב במיוחד להקפיד לשטוף ידיים ?

באילו מצבים חשוב להקפיד במיוחד על שטיפת ידיים? שטיפת ידיים על פי משרד הבריאות וארגונים בריאות נוספים חשובה במצבים אלה:

  • לאחר קינוח האף, שיעול או עיטוש.
  • לאחר מגע במשטחים או בחפצים, במיוחד בסביבה בה שהו אנשים אחרים
  • לפני אכילת מזון.
  • לפני, אחרי ובמהלך הכנת מזון.
  • לאחר השימוש בשירותים.
  • לאחר החלפת חיתולים או ניקוי ילד שעשה שימוש בשירותים.
  • לאחר מגע בבעל חיים או בצואת בעל חיים.
  • לאחר מגע באשפה.
  • לפני ואחרי טיפול בפצע.

ניקוי ידיים בעזרת תכשירי חיטוי ידיים

בהנחיות משרד הבריאות המתיחסות לשטיפה נכונה של ידיים, התקפות לגבי שמירה על היגיינה כללית על מנת להמנע מחיידקים ונגיפים ולאו דווקא בהקשר לנגיף הקורונה מציינים ש”בשוק ניתן למצוא מגוון תכשירים לחיטוי ידיים. רוב התכשירים מבוססים על אלכוהול וחלקם מכילים גם חומרים מחטאים אחרים. התכשירים הללו אינם מועילים נגד וירוסים, אלא אם כן נבדקו במפורש כנגדם. באופן כללי, שטיפת ידיים במים ובסבון היא האמצעי הטוב ביותר להפחתת מספר החיידקים והווירוסים על פני הידיים. עם זאת, אם אין מים וסבון בנמצא ניתן לעשות בהם שימוש. תכשירים אלה לא יעילים כשיש על הידיים ישנו לכלוך נראה לעין. התכשירים מבוססי האלכוהול מפחיתים במהירות את מספר החיידקים במצבים מסויימים, אולם אינם מועילים נגד כל סוגי החיידקים.” בעת שימוש בתכשירים כאלה ישנה עדיפות לבחור במוצרי חיטוי כמו ג’ל אלכוהולי (אלכוג’ל) אשר מכיל שיעור של 70 אחוזי אלכוהול ויותר”.

כיצד להשתמש נכון בתכשירי חיטוי ידיים ?

על פי הנחיות משרד הבריאות על מנת לעשות ניקוי ידיים בעזרת חיטוי ידיים “יש לקחת מהתכשיר אל פנים כף היד. אז יש “לשפשף את הידיים זו בזו. השפשוף צריך להתבצע על כל שטח כפות הידיים ובין האצבעות ובקצות האצבעות עד שהידיים יבשות.”

כיצד לבצע שטיפה נכונה של הידיים למניעת הידבקות במחלות

חשיבותה של שטיפת ידיים נכונה מועלה למודעות על ידי סרטוני הדגמה באדיבות רופאי האיגוד לכירורגיה פלסטית בהסתדרות הרפואית שהחלו בקמפיין הסברה ציבורי לשטיפת ידיים, כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה. הרופאים מומחי האיגוד מצלמים סרטוני הדגמה המבוססים על שיטת רחיצת ידיים מים וסבון על פי המלצות משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי. הרופאים קוראים לציבור לצפות בסרטונים, להראות לילדים ולשטוף ידיים מספר פעמים ביום בדרך הזו, במטרה להפחית באופן משמעותי את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה ובכך לסייע להציל חיים. 

המחשה של שטיפת ידיים נכונה על ידי ד”ר מאיר כהן, במסגרת קמפיין ההסברה:

 

כללים לשטיפת ידיים נכונה

המחשה נוספת כיצד נכון לשטוף את הידיים על מנת להפחית את הסיכון להידבקת בוירוס קורונה או בנגיפים וחיידקים אחרים, כחלק מקמפיין ההסברה הציבורי להגברת מודעות לשטיפה נכונה של ידיים, בהמחשה על ידי ד”ר אריאל טיסונה.