שיטה חדשה לחיזוי גרורות סרטן

שיטה חדשה לחיזוי גרורות סרטן על סמך צילומי וידאו במיקרוסקופ של תאי והתנהגות תאי סרטן עור 

קבוצת מחקר הבין-תחומית בהובלתו של ד”ר אסף זריצקי,  פיתחה שיטה לחיזוי הסיכוי שתא סרטני יהפוך לגרורה. השיטה, המכונה “הסטולוגיה באמצעות דימות כמותי של תאים חיים” (quantitative live cell histology), הוצגה בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לביולוגיה תאית בסן-דייגו ואף נבחרה כתמונת היום באתר The Scientist.

הדוקטור אסף זריצקי מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף עם חוקרים מ-UT Southwestern פיתח שיטה לחיזוי הפוטנציאל הגרורתי על סמך דימות הדינמיקה של תאי סרטן עור מסוג מלנומ. החוקרים השתמשו בשיטת “למידה עמוקה” כדי לחלץ מידע כמותי לגבי המראה והתנהגות של תאי סרטן עור (מסוג מלנומה) יחידים מקטעי וידאו שצולמו באמצעות מיקרוסקופ אור נראה. השיטה לומדת מאפיינים אותם לא ניתן לזהות באמצעות העין האנושית והובילה למספר אבחנות חדשות:

· השיטה מאפשרת להבדיל בין תאים של חולים שונים על סמך סרטוני הווידאו.

· שורות תאים נפוצות לחקר מלנומה דומות זו לזו בהתנהגותן ושונות מאוד מתאי גידולים שהגיעו מחולים. תאים אלו לא עברו שינויים מלאכותיים כדי לאפשר להם להתרבות ללא הגבלת זמן בתרבית. החוקרים משערים כי מקור התופעה בברירה טבעית במהלך הפיכתם של תאי הגידול לשורות תאים בתרבית וחוששים ששימוש בהם כמודל פונקציונלי למלנומה עשוי להיות לא רלוונטי מבחינה קלינית.

· החוקרים הציגו עדויות ראשוניות לכך שניתן לחזות החמרה של מחלת המלנומה משלב III שבו הגרורות נמצאות במערכת הלימפה לשלב IV שבו הגרורות מרוחקות מהגידול המקורי ומתפשטות בגוף החולה.

· חזון החוקרים הינו שימוש בשיטה לאבחון של תאי סרטן ישירות מגידולים סרטניים אצל חולי מלנומה על מנת לאפשר דיאגנוסטיקה, התאמת טיפול ופיתוח תרופות. לשיטה יש פוטנציאל לשימושים פורצי דרך ברפואה מותאמת אישית ואפשרות להרחבת השיטה למחלות אחרות.

ד”ר זריצקי, שהוביל את המחקר לפיתוח ויישום השיטה במסגרת הבתר-דוקטורט במעבדתו של גאודנץ דנוזר (Gaudenz Danuser), במרכז הרפואי UT Southwestern בדאלאס, פתח באוקטובר האחרון את המעבדה לדינמיקה תאית חישובית במחלקה להנדסת תכנה ומערכות מידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.