שיטה חדשה לעצירת חיידק טורף

חוקרים ישראלים פענחו את תהליך פעילות חיידק אלים ומצאו שיטה כיצד לעצור את פעולתו המסוכנת

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
תא דם לבן תוקף חיידק אנטרקס. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5-by. צילום: -Volker Brinkmann-plos

חוקרים ישראלים גילו את תהליכי ההתפתחות הראשונים של החיידק הטורף "סטרפטוקוקוס פיוגני" וגילו שיטה לעצירתו

חוקרים ישראלים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים – פרופסור עמנואל הנסקי ותלמיד המחקר משה ברוך הצליחו לזהות את תהליכי התפתחותו של חיידק "סטרפטוקוקוס פיוגני" – חיידק טורף אלים ולמצוא שיטה לעצירתו.

החוקרים גילו כיצד פועל החיידק, אשר גורם לתסמונת ההלם הרעלני למשל המסכנת את חייהם של 25% (שיעור תמותה) מעל חצי מליון אנשים הלוקים בו מידי שנה, ועלולה להוביל לתסמונת החיידק הטורף המתבטאת בהרס מהיר של רקמות רכות. החוקרים מצאו כי מה שמסייע לחיידק לעבור מהעור לתוך זרם הדם הוא "דו שיח מולקולרי" בו החיידק מחדיר לתאי הגוף רעלני סטרפטוליזינים שמשמשים את פעולת מערכת תקינות קיפול החלבונים, וכך גורם בגופנו בתגובה ליצירת חומצה אמינית אספארגין שבה מסתייע החיידק כדי להפוך לאלים ולהתפשט במהירות בדם. 

לשם טיפול בעצירת התפשטות החיידק מצאו החוקרים כי שימוש באנזים אספאראגינאז המפרק אספארגין וכיום משמש תרופה למספר סוגי סרטן, אכן מנע מהחיידק מלהתפשט. 

החוקרים רשמו פטנט על הגילוי בעזרת חברת יישום הממסחרת טכנולוגיות המפותחות על ידי חוקרי האונ' העברית והם מקווים כי הדבר יוביל בהקדם לפיתוח מענה רפואי יעיל ומהיר בדמות תרופה לחיידק זה. 

דילוג לתוכן