שיטה למניעת עמידות חיידקים נגד אנטיביוטיקה

אנטיביוטיקה נגד חיידקים. חיידקי סלמונה חודרים לתאים אנושיים. צילום: Us  National Institutes of Health
אנטיביוטיקה נגד חיידקים. חיידקי סלמונה חודרים לתאים אנושיים. צילום: Us National Institutes of Health

חוקרים מישראל ומארה”ב פיתחו שיטה שפוגעת ביכולת החיידק לפתח עמידות לאנטיביוטיקה

תרופות אנטיביוטיות רבות הופכות לבלתי יעילות לטיפול בחיידקים בשל פיתוח עמידות של החיידקים. בעיה רפואית קרדינלית זו של אובדן היכולת של תרופות אנטיביוטיות להלחם בחיידקים מטרידה רופאים וחוקרים רבים.

במחקר חדש, דיווחו חוקרים על התקדמות בפיתוח סוגי אנטיביוטיקה חדשים שמפשרות לפגוע ביכולת של החיידקים אשר פיתחו עמידות לאנטיביוטיקה, כולל פגיעה בחיידקים פתוגניים הנפוצים במוסדות רפואיים מרכזיים- בתי חולים, קופות חולים, מרפאות ומרכזים רפואיים.

החוקרים – הדוקטור מיכה פרידמן מבי”הס לכימיה בפקולטה למדעים מדויקים על שם סאקלר באוניברסיטת תל אביב  ושותפתו למחקר ד”ר סילבי גארנו-צודיקובה, מאוניברסיטת מישיגן באן ארבור שבארצות הברית, הציגו את ממצאי המחקר ביום עיון לתלמידים ברחבי הארץ המיועד לקרב את התלמידים למדע הכימיה.

במאמר נוסף המפרט את תוצאות המחקר, אשר התקבל לאחרונה לפרסום בכתב העת  Organic  and Biomolecular Chemistry מתארים הדוקטור פרידמן ושותפיו למחקר, את הצלחתם להחזיר לפעילות אנטיביוטיקה מסוג אמינוגליקוזידים  (Tobramycin, Paromomycin) באופן אפקטיבי שפוגע בחיידקים שכבר פיתחו עמידות כנגד אנטיביוטיקה מסוג זה.

לדברי הדוקטור פרידמן ביכולתם של החיידקים “לאתר את האנטיביוטיקות בעזרת אנזימים, ובאמצעות שינוי כימי בעמדה מתאימה בתרופה הם מנטרלים את פעילותה”. לכן, הפתרון שבו בחרו החוקרים היה “לקשור עמדה כימית לעמדה ספציפית בתרופה”. ובכך, הצליחו החוקרים לא לאפשר לחיידק לנטרל את האנטיביוטיקה בעזרת האנזים. במחקרם זה וכן במחקרים נוספים מוקדמים יותר שביצעו, החוקרים פיתחו שיטות כימיות וביוכימיות על מנת “לחסום את העמדה באנטיביוטיקה שאותה משנה האנזים המקנה עמידות לחיידקים”. החסימה הזו של עמדה מונעת מהחיידק מלנטרל את האנטיביוטיקה החדשה ובנוסף- החומר שחובר לאנטיביוטיקה שומר על יכולתה לפגוע בחיידק באופן אפקטיבי.

לפני שנה פורסמו הממצאים הראשוניים אולם מאז הצליחו החוקרים ליצור באופן אפקטיבי כמה מולקולות ששימשו כמודלים- לפיתוח סוגי אנטיביוטיקה חדשים ובדקו כיצד משפיעות מולקולות על מגוון חיידקים לרבות חיידקים מחוללי מחלות אשר נפוצים במוסדות רפואיים, והם אשר אחראים לזיהומים, תחלואה ותמותה במקומות כמו מרכזים רפואיים, קופות חולים, מרפאות איזוריות ובתי החולים.

המחקר נועד להאריך את חיי תרופות האנטיביוטיקה שכבר נמצאות בשוק, באמצעות התאמות כימיות שלהן באופן שיאפשר להן למנוע מנגנוני עמידות של החיידקים כנגדן, ובמיוחד כשמדובר בזנים של חיידקים אלימים.

החוקרים מציינים כי זו היא הפעם ראשונה אשר בה משתמשים במנגנון של חיידק לצורך פיתוח סוגים חדשים של תרופות אנטיביוטיקה וכי זהו רובד משמעותי שיסייע לחוקרים לפתח תרופות שיותאמו גם נגד עמידות החיידקים. זאת במיוחד לנוכח העובדה כי כיום שכיחות מקרי הזיהומים, התחלואה והמוות עקבות זיהומים מחיידקים היא עדיין רבה ומהווה בעיה רפואית נכבדת, שמצריכה טיפול במיוחד לנוכח התפתחות העמידות לתרופות.