שילוב מזונות ותוספים כנגד סרטן

צירוף של מספר מזונות או תוספי מזון בולמי סרטן יעיל בהרבה מצריכת כל אחד מהם לחוד

בעולם הצומח יש פיטוכימיקלים רבים, למעשה אלפים. מתוכם כ-400-500 מצויים במזונות שבהישג יד. עם פיטוכימיקלים אלו והצמחים המכילים אותם נערכו ונערכים מחקרים רבים, לגבי יכולתם למנוע ולרפא מחלות רבות ובכללן סרטן. מסתבר שלחלק מהם יש יכולת נרחבת ביותר למנוע סרטן, גם לרפא אותו במקרים לא מעטים. יסקרו בזאת תרכובות המצויות במזונות או תבלינים שונים, שהוכחו במחקרים כעוזרות לטיפול בסרטן. התרכובות שתסקרנה הן DIM, כורכומין, I3C, EGCG וגניסטאין. יוקדש קטע גם לפיברו בוסט, מוצר שהוא תרכיז של אצת הים אקלוניה קאוה. לכל אחד מהצמחים או התרכובות המוזכרות, שמקורן בצמחים, יש פעילויות שייחודיות לו. אבל, צריכתם ביחד הרבה יותר יעילה מאשר זו של כל אחד בנפרד.

תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.
תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

בז’ורנאל המקצועי Acta Pharmacol Sinica דווח על מחקר שנעשה באוניברסיטת ליציסטר בבריטניה. עם תרכובות אלו, המוזכרות פה, נערכו מחקרים רבים אין ויטרו (במעבדה). אבל, במחקרים אלו הכמויות של החומרים בהם השתמשו היו הרבה יותר רבות ממה שאנשים חולים לוקחים בפועל. לכן, הם ערכו איתם ניסויים ממושכים, אבל עם כמויות התואמות את אלו הנצרכות על-ידי בני אדם. הם מצאו שכורכומין, EGCG המצוי בתה ירוק, DIM ו- I3C בלמו שגשוג של תאים סרטניים 1.5 עד 2 פעמים יותר מן הפעילות של התרופה קספאז 3/7. החומר C3I גרם לאפופטוזיס, מוות מבוקר של תאים סרטניים. מבין התרכובות שנבדקו, לEGCG- הייתה הפעילות היותר נמוכה ולDIM- הייתה הפעילות היותר רבה למניעת פגיעה באותם גנים שגורמים לתא להפוך לתא סרטני. כורכומין, DIM, תה ירוק וגניסטאין הגבירו את עמידות התאים בפני נזקי קרינה שפוגעים ב-DNA וזאת מבלי להפריע לפעולת האנזימים מתקני DNA. מסקנת החוקרים הייתה שבצירוף זה של נטילת הפיטוכימיקלים הנזכרים כאן, האפופטוזיס מתמשך וכך נעצרת התפתחות הסרטן. הם מצאו גם שפעילויות כאלו יכולות להתרחש גם עם נטילת התרכובות הנזכרות במינונים שמקובלים בטיפול בבני אדם, בלי צורך במינונים גבוהים שמקובלים בניסויי מעבדה.

תרכובות אלו, מהן?
DIM – דיאינדולימתאן ו- I3C – אינדול-3-קרבינול הן תרכובות המצויות בצמחים בני משפחת המצליבים. בני משפחה זו המגודלים בתרבות הם ברוקולי, כרוב, כרוב ניצנים, כרוב סיני, כרובית, צנון, כלרבי, עלי
לפת, רוקט, ארגולה, גרגיר נחלים, נבטי ברוקולי וצנונית, עלי חרדל תרבותי וזרעיו.
בארץ יש מינים רבים מאוד של מצליבי בר – כולם ראויים למאכל. יש להם טעם חרדלי, חריף יותר או חריף פחות, לטעמי הם טעימים למדי. היותר נפוצים שבהם הם חרדל השדה, חרדל לבן, כרוב החוף, לפתית מצויה, שלח, בן-חרדל, בקבוקון מקומט, תודרה סיגית, ילקוט הרועים, מלקולמיה ומרזיה. כולם חד שנתיים וצומחים בעיקר בחודשי הגשמים או בחודשים קרירים, באדמות מושקות. אין הם צומחים בקיץ, להוציא גרגיר הנחלים שגדל במים זורמים. אבל, צמחי התרבות בני משפחת המצליבים גדלים כל חודשי השנה.
ל-DIM יש פעילות נוגדת סרטן במספר מסלולים. הוא בולם את היכולת של גידולים סרטניים לייצור כלי דם חדשים שיזינו אותם. הוא מחליש את כוח החיות של תאי סרטן, עוצר את השגשוג שלהם וגורם להם לאפופטוזיס. השפעתו ניכרת בעיקר למניעה וריפוי של סוגי סרטן שד קשורי אסטרוגן, סרטן שחלות וערמונית. הוא מעכב הן גדילה והן יצירת גרורות של סוגי סרטן כאלו ועוזר גם לפעולת המקרופג’ים קוטלי הסרטן. זהו חומר טבעי מווסת הורמונים. אפילו בכמות של מיליגרמים בודדים, DIM משנה את המטבוליזם של האסטרוגן לכיוון של מטבוליט בולם סרטן, לא לזה שמזרז סרטן. פעולה דומה לו נעשים גם על-ידי I3C, המצוי גם הוא בירקות וצמחי בר בני משפחת המצליבים.
בקרב אוכלוסיות הממעטות לצרוך ירקות וצמחים בני משפחת המצליבים יש שכיחות גבוהה יותר של סוגי סרטן קשורי אסטרוגן, במיוחד סרטן שד ושחלות, גם סרטן ערמונית שקשור להורמונים. יש תוספי מזון מכילי DIM בהם ניתן להשתמש אם אין די צמחים בני משפחת המצליבים בתפריט היומי. נבטי ברוקולי חשובים במיוחד.

יש גם תוספי מזון של C3I, אבל בגוף הם הופכים, בעזרת פעולת מיץ הקיבה, ל-DIM. צריכת ירקות מצליבים טובה יותר מאשר צריכת מרכיב בודד שלהם. על כל פנים, מומלץ בעיקר לנשים בגיל שאחרי גמר המחזור ולגברים מבוגרים, אם אין הם צורכים כמויות של ממש מן הירקות המצליבים, לקחת תוספים של DIM. לירקות בני משפחת המצליבים יש פעילות נוגדת להורמוני בלוטת התריס. לכן, חשוב לצרוך כל יום אצות ים ממספר סוגים ביחד עם אגוזי ברזיל או סלניום, כדי לבטל את הפעילות נוגדת הורמוני הבלוטה של המצליבים.

תה ירוק ECGC
תרכובת זו, אפיגלוקטצ’ין-3-קלאט הינה פוליפנול מיוחד המצוי בתה ירוק. תה זה עוזר למניעה ולריפוי של מחלות רבות, כולל מניעה וריפוי של סרטן. הוא אנטיאוקסידנט, משפר סבילות לסוכר, מגן על הכבד ועוזר לניטרול רעלים בו וכן עוזר למערכת לב – כלי-דם. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו ירידה של 54% בשכיחות של סרטן השחלות בקרב נשים ששתו תה ירוק. הוא גורם גם לאפופטוזיס של תאי סרטן מעי-גס – חלחולת ועוזר לטיפול בסרטן הלבלב. הוא מגן על ה-DNA מפני פגיעת רדיקלים חופשיים, מפחית רמות כולסטרול ומצמצם הידבקות של לוחיות דם. הוא עוזר גם נגד השמנה ולשם איזון רמות סוכר ואינסולין בדם. עדיף לקנות תה ירוק ולא תרכיזים שמוצו ממנו. על כל פנים, אי אפשר להתעלם מן העובדה שתה ירוק המיובא מסין מכיל כמות רבה של פלואוריד. יש צורך לבדוק אם תה כזה מתוצרת יפאן או סרילנקה מכיל אף הוא כמות רבה של פלואוריד. אם אינו מכיל כמות רבה, הוא עדיף.

יש תכשיר המכונה פיברו בוסט, שהוא מיצוי מתוך אצת הים אקלוניה קאוה הגדלה בים ליד יפאן וקוריאה. תכשיר זה הינו 10 פעמים יותר אנטיאוקסידנטי מתה ירוק ויש לו איכויות מרפא נרחבות. מאחר ותכשיר זה איננו מכיל פלואוריד, מן הראוי לבדוק אם הוא יכול לעזור לאותן בעיות בריאות להן מועילה צריכת תה ירוק.

כורכומין
זהו המרכיב הפעיל המצוי בתבלין כורכום. הוא מופק משורשים של הצמח. אין זה הפרח כרכום. את התבלין כורכום חשוב לקנות אורגני – בכורכום לא אורגני נמצאו לפעמים שאריות של עופרת.
ערבוב של 30 חלקים תבלין כורכום עם חלק אחד של פלפל שחור, מעלה פי 20 את הניצולת של הכורכומין המצוי בתבלין הגולמי. הכורכומין הינו חומר אנטי דלקתי רב עוצמה שיכול להחליף, ללא תופעות לוואי, אספירין או תרופות אנטי-דלקתיות לא סטרואידליות. הוא עוזר לחולי ארטריטיס בהיותו בולם פגיעה במפרקים. נמצא שהוא מצמצם סיכון לתחלואה בסרטן שד, ערמונית, ריאות ומעי גס. הוא מונע מלכתחילה התפתחות של גידולים ומאט שגשוג של סרטן שכבר הופיע. הוא מצמצם פגיעה בגנים.
כורכומין נמצא עוזר גם לבלימת ההתפתחות של מחלת אלצהיימר, כל עוד משתמשים בו בשלבים הראשונים של מחלה זו. הוא מונע חימצון ודלקות ברקמת המוח ובכך מונע הפרעה לפעולת המוח ומערכת העצבים. כורכומין מצוי למכירה גם בכמוסות והכמות המומלצת לגביו היא כמוסה אחת ביום. אבל, מרבית הנטורופטים בארה”ב ממליצים להתחיל עם 3 כמוסות וככל שהמצב משתפר, לרדת בהדרגה עד 1 ליום.

גניסטאין
גניסטאין המצוי בסויה ומוצריה מצמצם אף הוא את פעילות ההורמונים המעוררים התפתחות סוגי סרטן קשורי הורמונים כמו סרטן שד וסרטן ערמונית. לשימוש בסויה ומוצריה מייחסים את התחלואה הנמוכה שיש בסין ויפאן בסוגי סרטן אלו. כדי שהגניסטאין יפעל, עליו לעבור פירוק במערכת העיכול.

מקורות וקריאה נוספת

http://www.naturalnews.com/024559.html
Li Y, Li X, Sarkar FH. Dim and prostate health. J Nutr 2003 Apr;133(4):1011-9.
Chinnakannu K, et al. Cell cycle-dependent effects oe 3,3′-diindolyimethane on proliferation and apoptosis of prostate cancer cells. J Cell Physiol.(c) 2008 Wiley-Liss, Inc. J Nutr 134;3493S-3498S, Dec 2004.
Beltz LA, et al. The acid-promoted reaction of the gerrn tea polyphenol epigallpcatrchin gallate with nitrite ions’ mechanisms of cancer prevention by green and black tea polyphenols. Anticancer Agents Med Chem 2006 Sep;6(5):389-406.
Jin Ho Chung, et al. Dual mechanisms of gerrn tea extract (EGCG)-UNDUCED CELL SURVIVAL IN HUMAN EPIDERMAL KERATINOCTES. The FASEB Journal 2003;17:1913-1915.
Antony S, et al. 1999. Immunomodulatory activity of curcumin. Immunol Invest 28:291-303.
Anto RJ, et al. 2000. L-929 cells harboring ectopically expressed Rela resist curcumin-induced apoptosis. J Biol Chem 275(21):15601-4.

Chlordane found in foods decades after pesticide use. Press release of the American Chemical Society, May 2, 2000.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466