שימוש באנטיביוטיקה לפני טיפולי שיניים- מיותר ?

ממצאי המחקר מעלים כי שימוש מונע באנטיביוטיקה לפני טיפולי שיניים למניעת מחלות לב- לא מפחית תחלואה ותמותה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לברופאי שיניים
טיפול שיניים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: Barbaricino

מחקר: שימוש באנטיביוטיקה לפני טיפולי שיניים- מיותר ?

מחקר חדש קובע כי טיפול באנטיביוטיקה לפני טיפולי שיניים אשר נהוג למניעת דלקת פנים הלב, אינו נחוץ. באנגליה, בה בוטלו ההנחיות לביצוע טיפול מניעתי זה שהיה נהוג לפני טיפולי שיניים למניעת סיכון לתחלואת לב, וחלה ירידה בשימוש במרשמי תרופות אנטיביוטיקה, נמצא כי התחלואה הרלוונטית נותרה ללא שינוי.

מטרת המחקר, אשר פורסם בכתב העת הבריטי לרפואה British Medical Journal BMJ הייתה לכמת את שיעור השינוי בכמות המרשמים שניתנו לתרופות אנטיביוטיות כתרופה מונעת פרופילקטית, טרם טיפול שיניים פולשני לחולים עם סיכון לדלקת זיהומית של קרום הפנים של הלב Endocarditis  Infective וכן לכמת את השינוי בשכיחות התחלואה בדלקת פנים הלב. זאת לאור ההנחיות הרפואיות החדשות שהוצאו על ידי המכון הלאומי לבריאות ומצוינות טיפולית NICE במרץ 2008, אשר המליץ על הפסקת השימוש על ידי רופאים בתרופות אנטיביוטיות כטיפול מונע באנגליה.

 

לשם כך בחנו החוקרים את שיעור התחלואה והמוות בשל זיהום מסטרפטוקוקוס בדלקת זיהומית של פנים הלב באנגליה וכן את מספר המרשמים לתרופות אנטיביוטיות פרופילקטיות- לטיפול מונע, אשר ניטלו דרך הפה והכילו 3 גרם של אמוקסילין או קלינדמיצין. זאת במשך שנה לפני ביטול ההנחיות ולמשך שנתיים אחרי ביטול ההנחיות.

 

ממצאי המחקר העלו כי בתקופה שלאחר שינוי ההנחיות, חלה ירידה של 78.6% בכמות המרשמים שניתנו למטופלים לתרופות אנטיביוטיות מונעות. למרות ההימנעות משימוש באנטיביוטיקה כרפואה מונעת, החוקרים לא מצאו כי קיימת עליה מובהקת בשיעורי התחלואה או המוות מזיהומים של פנים הלב, במהלך השנתיים בהם התקיים המחקר לאחר ביטול ההנחיות.

 

חרף העובדה שממצאים אלה תומכים בהנחיות החדשות הממליצות להמנע משימוש באנטיביוטיקה כטיפול מונע, החוקרים סבורים כי עדיין יש להמשיך ולנטר את הנתונים החדשים וכי יש לבצע מחקרים קליניים נוספים על מנת לבחון האם שימוש מניעתי באנטיביוטיקה, בכל זאת מגן על בריאותם של נבדקים מסוימים המצויים בסיכון גבוה.

 

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן