שימוש בויטמינים והפלות

ממצאי המחקר מצביעים על כך שהסיכוי להפלות אצל נשים שהשתמשו בויטמינים בתחילת ההריון היה נמוך באופן משמעותי בהשוואה לנשים שלא השתמשו בויטמינים. עם זאת קיימות הסתייגויות הקשורות למחקר אליהן יש לתת את הדעת.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תוספי תזונהויטמינים
ויטמינים.מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2-sa-by מאת:Ragesoss

ויטמינים הם רכיבי תזונה חיוניים שגופנו זקוק להם בכמויות קטנות לתפקוד תקין. בעוד שתזונה מאוזנת מספקת בדרך כלל אספקה ​​נאותה של ויטמינים, אנשים מסוימים עשויים להפיק תועלת מנטילת תוספי ויטמינים. זאצ כדי לטפל בחסרים ספציפיים או במצבים בריאותיים. ויטמינים משמשים בדרך כלל כתוספי תזונה כדי לשפר את הבריאות בכלל או לטפל במחסור מסוים או בעיה.

מחקרים הראו שלוויטמינים מסוימים יש יתרונות רפואיים מובהקים. לדוגמה, ויטמין D ממלא תפקיד מכריע בשמירה על בריאות העצם ומניעת מצבים כמו רככת ואוסטיאופורוזיס. ויטמין C ידוע בתכונותיו נוגדות החמצון ובתפקידו בתמיכה במערכת החיסון. ויטמיני B, כגון B12 וחומצה פולית, חשובים לייצור אנרגיה, היווצרות תאי דם אדומים ותפקוד העצבים. ויטמין A חיוני לבריאות העיניים ולתפקוד החיסון.

מחקרים רפואיים חקרו גם את היתרונות הפוטנציאליים של ויטמינים בטיפול במחלות, תסמינים ומצבים בריאותיים מסוימים. לדוגמה, ויטמין E נחקר לגבי תפקידו הפוטנציאלי בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. הוא נמצא כאפקטיבי במגוון תועלות בריאותיות. כך למשל נמצא שהוא עשוי להיות בעל תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות. ויטמין B6 ומגנזיום הוכחו כיעילים בהפחתת תסמינים של תסמונת קדם וסתית (PMS).

שימוש בויטמינים ומינרלים בתקופת ההריון, והפחתת סיכון להפלות

הפלה היא אירוע טראומתי מבחינה נפשית וגופנית. הסיבות להפלות טרם נחקרו עד תום ואינן נהירות דיין. מחקר חדש שפורסם בכתב העת האמריקאי לאפידמיולוגיה American Journal of Epidemiology  ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין דיווח עצמי על שימוש של נשים בשלבי ההריון המוקדמים בתוספים של ויטמינים לבין שיעורי ההפלות. המחקר עסק בקשר בין נטילת ויטמינים לשיעור הפלות נמוך.

בין השנים 2000 ל-2008 נבחנו 4,752 נשים אמריקאיות. המידע אודות השימוש שלהן בויטמינים נאסף החל מראיון מהלך הטרימסטר הראשון להריון. כ-95% מהנשים דיווחו על שימוש בויטמינים בתקופה המוקדמת של ההריון. מתוך המדגם, נמנו 524 הפלות. ניתוח הנתונים הצביע על כך שהסיכוי להפלות בקרב נשים שנטלו ויטמינים בתחילת ההריון היה נמוך ב-57% בהשוואה לנשים שלא השתמשו בויטמינים.

תוצאות המחקר לא מצאו גורמים מתערבים כגון מאפייני גיל אימהות, נתוני הריונות קודמים, מצב משפחתי, השכלה, גזע ומוצא אתני, עישון ושימוש בהורמון הפרוגסטרון שהשפיעו על שיעורי ההפלות, מלבד המשתנה המרכזי- שימוש או אי שימוש בויטמינים.

ממצאים מדעיים נוספים הצביעו על קשר דומה בין נטילת ויטמינים לסיכון להפלה בהריון. לצד זה נדגיש כי נדרשים תימוכין מחקריים נוספים על מנת לבחון האם קשר זה מעיד שאכן נטילת ויטמינים מפחיתה את הסיכון להפלות. כן לדוגמה ייתכן כי נשים שעושות שימוש בויטמינים הן אוכלוסייה שמתאפיינת באורח חיים, בפעילויות ובהתנהלות בריאה שהיא הגורם האמיתי לשיעור ההפלות הנמוך בקרבן. כמו כן, במחקר זה לא נעשו הבחנות בין תקופות התחלת השימוש בויטמינים (טרימסטרים) או הבחנות לגבי מהות מדויקת של הויטמינים (מינוני הויטמינים, ורכיבי התוספים).

 

דילוג לתוכן