שימוש בצמחי מרפא בחולי סרטן עלול להזיק

שימוש בלתי מפוקח ב’צמחי מרפא’ במהלך הטיפול הכימותרפי מסכן את החולה

כיצד משפיע שימוש בצמחי מרפא על בריאות החולה במהלך טיפול כימותרפי ? מה השלכות השימוש בצמחי מרפא ותרופות טבעיות בעת טיפולים שונים במחלת הסרטן ?

כתב העת Cancer מדווח על מודל חדש המגשר בין רפואת צמחים לטיפולים קונבנציונליים בסרטן. פרופ’-משנה קליני ערן בן-אריה, ממובילי המחקר: “שימוש בלתי מפוקח ב’צמחי מרפא’ במהלך הטיפול הכימותרפי מסכן את החולה”

גישה חדשה לשילוב רפואת צמחים בטיפול האונקולוגי נולדה מתוך שיתוף פעולה נדיר בין חוקרים מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון לרופאים מסוריה, מעירק, מתימן וממדינות נוספות. כך מדווח כתב העת Cancer, הרואה אור במסגרת האגודה האמריקאית לסרטן (American Cancer Society).

פרופ’-משנה קליני ערן בן-אריה, ממובילי המחקר, מסביר כי הרפואה המשלימה תופסת מקום הולך וגדל בחייהם של מטופלים רבים. “השימוש ב’צמחי מרפא’ בולט במיוחד בקרב חולי סרטן מסיבות רבות ושונות ובהן זיקה לרפואת צמחים מסורתית, כמיהה לשיפור איכות החיים, צמצום תופעות הלוואי של הטיפול האונקולוגי וכמובן תקווה לריפוי. החולים הפונים לרפואת צמחים תופסים אותה כטיפול רך יחסית לטיפול התרופתי הקונוונציונלי. הם מניחים כי בשל היותו של הטיפול הצמחי ‘טבעי’ הוא בהכרח אינו מזיק.”

הנחה זו, לדברי פרופ’-משנה בן-אריה, שגויה במקרים רבים. “השימוש ברפואת צמחים מבוסס במקרים רבים על מידע לא-אמין ממקור לא מקצועי ואף שרלטני. יתר על כן, שימוש בטיפולים אלטרנטיביים כאלה בזמן טיפול אונקולוגי פעיל (כימותרפיה), ללא ידיעתו של הצוות הרפואי, מהווה סכנה של ממש למטופל.”

המאמר שפורסם ב-Cancer התמקד בבחינת בטיחותם של 44 צמחים שבהם משתמשים חולי סרטן לעתים כהשלמה לטיפול הכימותרפי. החוקרים בחנו את מנגנוני הפעילות של הצמחים בהתייחס לספרות המחקרית העדכנית ואיתרו ב-29 מהצמחים סוגיות בטיחות משמעותיות: רעילות ותופעות לוואי (18 צמחים); יחסי גומלין צמח-תרופה העשויים לפגוע בפעילות התרופה האונקולוגית (15 צמחים), והעצמה של הפעילות הכימותרפית באופן העלול לסכן את החולה (7 צמחים).

“ההנחה שצמחים הנם ‘תמימים’, ‘טבעיים’ וחפים מסיכון, בבחינת ‘טבעי אז לא מזיק’, רחוקה מהמציאות,” מסביר פרופ’-משנה בן אריה. “מנגד, תפיסה השוללת שימוש בצמחי מרפא בתקופת הטיפול האונקולוגי, בבחינת ‘אשם עד שהוכח אחרת’, איננה ישימה במדינות רב-תרבותיות כישראל, שבהן הזיקה לרפואת צמחים מסורתית מעוגנת בתפיסת הבריאות של רבים מהמטופלים. בתנאים אלו, עמדה אנטגוניסטית של הרופא המטפל כלפי השימוש בצמחים תוביל לכך שהמטופל לא ישתף אותו בפרטי הטיפול החלופי.”

לדברי פרופ’-משנה בן אריה, “ממצאי המחקר תואמים מחקרים קודמים של צוות המחקר בטכניון וב-MERGIO (קבוצת המחקר המזרח-תיכונית לאונקולוגיה משולבת).”

לאור זאת מציעים החוקרים לשלב במחלקות האונקולוגיות רופאים בעלי הכשרה ברפואה משולבת, כחלק מהצוות האונקולוגי. “מודל זה נועד להעצים את איכות החיים של המטופל באמצעות שיטות טיפול ברפואה מסורתית ומשלימה על בסיס רפואה מבוססת ראיות, ובה בעת להבטיח את בריאות המטופל ואת יעילותו של הטיפול האונקולוגי.”

המחקר נעשה על ידי 17 מחברים מישראל ומ-7 מדינות נוספות במזרח התיכון במסגרת MECC – תאגיד הסרטן המזרח-תיכוני, שאליו קשורים 339 אונקולוגים, אחיות, חוקרים ואנשי צוות רפואי מ-16 מדינות. על בסיס ממצאי המחקר גובש מתווה-מחקר הבוחן עמדות של אנשי צוות אונקולוגי כלפי אפשרות של בניית מודל אינטגרטיבי אשר יוטמע במכונים אונקולוגיים ברחבי המזרח-התיכון.

המאמר נכתב על ידי חוקרי הטכניון פרופ’-משנה קליני ערן בן-אריה, פרופ’-משנה קליני לי גולדשטיין, פרופ’-משנה קליני אלעד שיף, מרצה בכיר נלווה ד”ר נח סמואלס ופרופ’-משנה קליני גיל בר סלע, בשיתוף עמיתים משבע מדינות שכנות במזרח התיכון. מחקר זו נערך תוך שיתוף פעולה יוצא דופן של חוקרים וקלינאים בקבוצת המחקר MERGIO (Middle-East Research Group in Integrative Oncology) הפועלת בשנים האחרונות במסגרת תאגיד הסרטן המזרח תיכוני – MECC (Middle-East Cancer Consortium).