שימוש בשפה העברית ובשפות אחרות

נתוני הסקר החברתי של הלמ”ס מתארים את השליטה בשפה העברית בישראל ושימוש בשפות אחרות

מה אחוז האנשים דוברי העברית כשפת אם בישראל ? מה שיעור דוברי שפת אם ערבית ? לקט נתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתוך הסקר החברתי 2011 בנושא שליטה בשפה העברית ובשפות אחרות מעלה כי בקרב ישראלים בגילאי 20 ומעלה – כ-49% בעלי שפת אם שהיא עברית. 60% מבני 20 עד 40 ו-18% מבני 65 ומעלה. מן הממצאים עולה עוד כי שפת האם של 18% מהישראלים מעל גיל 20 היא ערבית ושפת האם של 15% היא רוסית. 2% הם בעלי שפת אם אנגלית, 2%- יידיש ו-2% צרפתית. 

דתות. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. איור:Wiki-vr
שפות דתות ולאומים. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. איור:Wiki-vr

מן הנתונים עולה עוד כי בקרב יהודים בלבד, 61% הם בעלי שפת אם עברית בעוד של14% שפת אם רוסית. 74% מהמשתתפים הבוגרים היהודים שולטים ברמה טובה מאד בשפה העברית בדיבור, 73% בקריאה ו76% בהבנת עברית.
עוד עולה מן הנתונים שפורסמו כי בקרב האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל 98% מדברים בבית את השפה הערבית ו-4% מדברים גם עברית. 79% מהמועסקים הערבים משוחחים בשפה הערבית במקום העבודה אך ערבית אינה השפה היחידה ורק 20% מדברים רק בערבית בעבודה. 79% מהמועסקים הערבים משוחחים גם בעברית בעבודה ו-16% דוברים עברית בלבד.

אשר לילידי ברית המועצות לשעבר, מתברר מן הנתונים כי 88% מהם מדברים בבית את השפה הרוסית ו-48% מדברים רק בשפה הרוסית בבית. 48% מדברים בעברית כמו גם רוסית בבית ואילו רק 8% מדברים רק בשפה העברית בבית.
מן הנתונים עולה כי ככל שאדם שולט טוב יותר בשפה העברית, כך הסבירות שהוא מועסק רבה יותר.