למה שינה מספקת תורמת לבריאות טובה

שינה מספקת תורמת להגנה בפני מחלות ויראליות ומחלות נוספות

שינה מספקת היא אחת מן הדרכים היותר חשובות להגנה בפני מחלות שונות, כולל מחלות ויראליות ושפעות לסוגיהן. בתנאים רגילים, מומלץ לישון 8 שעות ואפילו יותר. כיום, מרבית האנשים ישנים פחות, בסביבות 6 וחצי שעות. רבים אפילו מתפארים בכך. יש אפילו אנשים “חרוצים” שישנים 4 שעות כל לילה. בארה”ב, רק כרבע מן האנשים ישנים 8 שעות. סביר להניח שכך הוא המצב גם בארץ. אבל, מחקרים חדשים מלמדים שחוסר שינה פוגע במערכת החיסונית ומגביר במידה רבה רגישות למחלות שונות.

השפעות רפואיות של מחסור בשינה. מקור: ויקיפדיה. ברישיון. תרשים: Mikael-Haggstrom
השפעות רפואיות של מחסור בשינה. מקור: ויקיפדיה. ברישיון. תרשים: Mikael-Haggstrom

מדענים מאוניברסיטת קרנגי מלון בארה”ב ערכו מחקר בו שותפו 153 גברים ונשים בריאים בגילאי 21-55, לגבי משך השינה שלהם ורגישותם למחלות ויראליות. במשך 14 ימים הם רשמו במדויק את שעות השינה שלהם, בעיות בריאות ומחלות שונות. הם ניהלו רישום מדויק של נתונים לגבי השינה שלהם, מתי הלכו לישון, מתי קמו ואם הם הרגישו רעננים אחרי השינה. כל הנתונים סוכמו.. טפטפו לאפם טיפות עם וירוס הגורם לנזלת. הם נבדקו לגבי תחלואה בנזלת יום לפני הטיפול הזה ו-5 ימים לאחריו. התוצאות היו דרמטיות. אצל אלו שישנו 7 ופחות שעות הייתה פי 3 יותר נגיעות בנזלת לעומת אצל אלו שישנו 8 ויותר שעות. כאשר חישבו גם את המחסור המצטבר של שינה, נמצא שאצל 92% מבין אלו שסבלו ממחסור מצטבר הסיכון לקבל נזלת אחרי טפטוף הווירוס עלה ב-550%, פי 5 ויותר לעומת המצב של אלו שישנו 8-9 שעות ביממה.

מאז שחר האנושות, האדם היה כפוף לשינויי תאורה בין יום ללילה. בשעות החשיכה, יש הפרשה של מלטונין. מלטונין נמצא כקשור לטיפול בבעיות שינה. עוד נמצא כי מלטונין מסייע כנגד בעיות זיכרון וקוגניציה. הורמון מלטונין זה משפיע גם על הפרשה מוגברת של פרולקטין. שני ההורמונים האלו ביחד, מגבירים את הפעולה של מקרופג’ים ותאי T קוטלים טבעיים. אלו מחסלים בקטריות גורמות מחלות ותאים שנוגעו על-ידי וירוסים, גם תאים סרטניים. בו בזמן, הם שומרים על אוכלוסיית החיידקים החשובים שבמעי. כל שיבוש בהפרשה של ההורמונים האלו וכתוצאה מכך, הפחתת הפעולה של כדוריות הדם הלבנות גורם קודם כל למחלות במערכת העיכול, ולהחלשת עמידות הגוף בפני כל מיני מחלות.

לשם ייצור מספיק של מלטונין ופרולקטין, דרושה שינה בחשיכה גמורה. אין להשאיר אור דולק בחדר השינה, לא לפתוח מקרר בשעות הלילה ואם יש אורות מבחוץ, יש לסגור תריסים או לשים על החלונות וילונות כהים.

שינה מספקת מגבירה את העמידות גם בפני סרטן לסוגיו 

יש שורה ארוכה של צעדים בהם אדם יכול לנקוט כדי לצמצם את הסיכון שלו ללקות בסרטן. אחד מהם הוא פעילות גופנית. בין הדברים המשפיעים לטובה, פעילות גופנית ומספר פרמטרים של הפעילות ההורמונאלית בגוף עוזרים לצמצום תחלואה בסרטן. אבל מסתבר, שחוסר שעות שינה מספיקות מבטל את התועלת של הפעילות הגופנית. לשם בדיקת ההשפעה של שינה על תחלואה בסרטן, נערך בארה”ב , במדינות ושינגטון ומרילנד, מחקר בו נטלו חלק 5,968 נשים מבנות 18 ויותר, שהיו בריאות. מעקב אחרי מצב בריאותן נמשך 10 שנים. בנתוני מחקר זה השתמשו כדי ללמוד מהי ההשפעה של פעילות גופנית והוצאת אנרגיה על תחלואה בסרטן ואיך משפיע אורך זמן השינה על ההתבטאות של פעולות אלו.
הממצאים הראו שאצל נשים שלא ישנו די, כלומר 8-9 שעות, אלא 7 שעות ופחות, נוהג זה צמצם במידה רבה את ההשפעה החיובית של פעילות גופנית. במהלך שנות הסקר, 604 נשים פיתחו סרטן ראשוני בשד. אצל אלו שישנו דיין, הסיכון ללקות בסרטן שד ושחלות היה כמחצית לעומת הסיכון אצל אותן נשים שלא ישנו דיין. סיכון מוגבר יותר לפתח סרטן מכל הסוגים היה בולט אצל נשים מעל גיל 65 שישנו 7 ופחות שעות בלילה. חוסר שינה נמצא, אם כן, מצמצם במידה רבה את התועלת הצפויה מהתעמלות ופעילות גופנית מתאימה.

ממצאים אלו הראו עד כמה לא העריכו נכונה את החשיבות של שינה מספקת והשפעתה על המערכת החיסונית ועל הסיכון ללקות בסרטן. אצל אלו שישנו 7 שעות ופחות, לא היה לגוף די זמן שינה להשלים את מעגל ההגנה של מלטונין – פרולקטין, מה שגרם להחלשת התגובות של המערכת החיסונית. לכדוריות הדם הלבנות שלהן לא היו האמצעים הנכונים כדי להגן על הגוף ולחסל תאים שיצאו משליטה, כמו גם חיידקים ווירוסים.

שינה מספקת מפחיתה גם את הסיכון לעודף משקל והשמנה חולנית
אנשים שלא ישנים מספיק שעות בלילה אוכלים יותר מדי ביום. מצב זה גורם לעלייה מתמדת במשקל. כל שנה מתווספים קילוגרמים נוספים עד למצב של השמנה חולנית, מופרזת ביותר. חוקרים מאוניברסיטת שיקאגו מצאו ששינה לא מספקת משבשת את אותות הרעב לגורמת לעירור מופרז של התיאבון. זאת ועוד, אנשים שלא ישנו דיים נוטים יותר מאחרים לאכול מזונות מזיקים – פחמימות ריקות, סוכרים וג’אנק פוד למיניהם. בארה”ב, במהלך 50 השנים האחרונות, משך השינה הממוצע התקצר בשעתיים. במקביל, השמנת יתר הוכפלה. לפני כ-50 שנה, רק אחד מתוך 8 אנשים היה שמן במידה פתולוגית, כיום זה קורה שם אצל אחד מתוך כל 4 אנשים.
ויש עוד הורמון שחשוב למעגל השינה. הורמון הגדילה ממריץ את יכולת הגוף להישאר צעיר ולפעול ברמה אופטימלית. אנשים עם רמה גבוהה של הורמון זה נראים ומרגישים צעירים יחסית לגילם הכרונולוגי ויש להם עמידות רבה בפני מחלות ויראליות, מחלות חיידקים וסרטן.
הכמות של הורמון זה תלויה אף היא במשך השינה. גם לגביו דרוש מעגל של 8 שעות כדי שרמתו תגיע לאופטימום.

איך לזכות בשינה טובה
שימוש בתרופות שינה מרמה את הגוף, וכמו במצבים נוספים בהם אדם מרמה את גופו, סופה של תרמית זו להתגלות. בעת שינה שבאה אחרי נטילת תרופות שינה, אין שום תהליך נורמאלי של הפרשת ההורמונים הדרושים לשיקום הגוף. ללא המעגל השלם של הפרשת מלטונין, פרולקטין והורמון הגדילה, לא יהיה שום תהליך ריפוי של הגוף ולא תהיית תמיכה במערכת החיסונית. כך, אנשים נחשפים למחלות וירוסים, חיידקים וסרטן. נטילת טבליות של מלטונין בלבד אף היא מחטיאת את המטרה. הורמון זה איננו פועל לבדו, לכן נטילה שלו לבדה לא תעזור, אם כי לא יהיה נזקה כמו עם תרופות שינה כימיות. יש דרכים טבעיות טובות יותר.
לדוגמה – פסיגי נביטה של חמניות מכילים כמות רבה של טריפטופן. בזרעי חמניות יש גם כמות רבה של מגנזיום, מנגן וויטמין 6B, כל אלו הם רכיבי התזונה היותר חשובים לשם שינה טובה.

מקורות

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep
http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories.pl?ACCT=104&STORY=/www/story/12-08-2009/0005147067&EDATE=
http://www.ninds.nih.gov/disorders/tbi/tbi.htm

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466