שינה רבה או מועטה מזיקה ללב

ישנים יותר משמונה שעות בלילה או פחות משש שעות ? אתם בסיכון למחלות לב וכלי דם ! כך על פי ממצאי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה.

במחקרם ביקשו החוקרים מהנבדקים לדווח על הרגלי השינה שלהם ולהשיב האם הם ישנים עד שש שעות בלילה, בין שש שעות לשמונה שעות בלילה ויותר משמונה שעות בלילה. החוקרים בחנו גם את התחלואה הלבבית של הנבדקים: האם הנבדקים אובחנו בעבר כמי שעברו בעבר אי ספיקת לב מוגדשת, התקף לב, מחלה של כלי הדם הכליליים, אנגינה לבבית או שבץ בלב. 

שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse
שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse

מחקר זה מוכיח ממצאים שנמצאו בעבר בדבר השפעות שליליות של שינה עודפת או מעט שינה על מחלות לב אך מציג ממצאים רחבים יותר, מתייחס לחמישה גורמי תחלואה לבבית ומסתמך על מדגם רחב היקף של מעל 3000 נבדקים בני 45 ומעלה.
מן הממצאים עולה כי אנשים שישנו פחות משש שעות בלילה בממוצע היו בסיכון מוגבר ללקות במחלות לב וביניהן סיכון להתקף לב, שבץ וכשל לבבי מוגדש. עוד עולה מן המחקר כי אנשים שישנו יותר משמונה שעות בלילה היו גם הם מועדים בשיעור רב יותר למחלות לב ובראשן אנגינה (תעוקת לב או תעוקת חזה אנגינה פקטוריס) ומחלות של כלי הדם הכליליים בדגש על היצרות כלי הדם המובילים דם ללב.
כך מצאו החוקרים כי אנשים שישנים מעט מידי היו בסיכון גבוה פי 2 ללקות בשבץ או בהתקף לב ! והיו מועדים לאי ספיקת לב מוגדשת בסיכון גבוה ב-60% מאנשים שישנו בין שש לשמונה שעות.
גם נבדקים שישנו יותר משמונה שעות במוצע מידי לילה נמצאו כבעל סיכון מוגבר למחלות לב: נבדקים אלה היו בסיכון כפול (200%) לפתח תעוקת לב- אנגינה פקטוריס וסבלו מסיכון מוגבר של 10% למחלות לב של כלי הדם הכליליים.

בעוד שהחוקרים מצביעים על סיבות שונות לתחלואת לב בעקבות חוסר שינה וביניהם אי סבילות לסוכר, פעילות יתר של המערכת הסימפטתית, סוכרתיות ועליה ברמות הורמון הקורטיזון, החוקרים אינם מבינים עדיין לאושרן את הסיבות לתחלואת לב בעקבות שינה עודפת.
ממצאי המחקר Sleep Patterns and Prevalence of Cardiovascular Outcomes- Analysis of National Health and Nutrition Examination Survey יוצגו במסגרת הכינוס ה61 של הקולג’ האמריקאי לרפואת לב.