שינת אב עם בנו מפחיתה טסטוסטרון

ממצאי מחקר חדש מעלים כי שינה של אב עם בנו מפחיתה את רמות הורמון הטסטוסטרון בגוף האב לאחר ההרדמות

מה הקשר בין ירידה ברמת הורמון הטסטוסטרון לבין השינוי של האב לתפקיד אבהות מתפקיד רבייתי ? מהו המעמד ההורי של האב בטיפול בילדים ? עד כמה משפיעה שינה של אב עם ילדו על תפקודו ההורמונלי של האב ? מה תפקידו הביולוגי של האב כהורה בחלוקת התפקידים המשפחתית בגידול הילד ?

שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse
שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse

ממצאי מחקר חדש מעניקים תשובות לשאלות אלה ואחרות מהפן הביולוגי של התופעה; על פי ממצאי מחקר חדש אבות שישנים עם ילדיהם, סובלים מירידה משמעותית ומובהקת של עשרות אחוזים ברמות הורמון הטסטוסטרון בדמם מיד לאחר ההרדמות. על פי הממצאים, רמות אלה נמשכות במהלך השינה ולאחר שהאב מתעורר ויוצא מחדר השינה, בו לן עם ילדו, עלתה רמת ההורמון שוב לרמתה הנורמלית.

המחקר התבסס על ממצאים שנאפו משנת 2005 ועד שנת 2009 בקרב 362 הורים בני 26 החיים במטרופולין סבו בפיליפינים, בהתבסס על בחינת רמות הטסטוסטרון שלהם לפני שישנו עם ילדיהם במהלך ניסוי זה, לאחר הירדמותם, במהלך שנתם ולאחר שהתעוררו ויצאו מהחדר בו לנו עם הילדים.

החוקרים מסייגים את הממצאים בהיותם מבוססים על מחקר בקרב אבות וילדיהם באוכלוסיה מאיזור הפיליפינים שם לינה משותפת הינה ממילא במרחב משותף, אך יחד עם זאת סייג זה זוכה למענה בדמות מחקרים נוספים שפורסמו בעבר ומתייחסים לאוכלוסיה של העולם המערבי ולפיהם קיימים סימוכין לכך שאכן אבות שישנו מעט בשל מיקוד לבכי ילדיהם, חוו ירידה ברמות הטסטוסטרון.

החוקרים סבורים כי ממצאים אלה מעלים שאלות באשר לתפקיד האב ומיקומו בגידול הילד מבחינה ביו-אבולוציונית הקשורה למיקומו של האב כהורה מטפל בילד בעת שהוא חווה רמות נמוכות של טסטוסטרון לעומת תפקוד רבייתי לא מוכוון הורות בעת שרמות הטסטוסטרון בגופו גבוהות.

הממצאים ראו אור בכתב העת Plos One . המחקר נערך על ידי חוקרים מהמחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת נוטרדם באינדיאנה בארצות הברית, מהמחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת נורת’ווסטרן באווסטון אלינוי, מהמרכז לבריאות וחברה והמכון למדיניות מחקר באוניברסיטת נורת’ווסטרן באילינוי ומהקרן ללימודי האוכלוסין באוניברסיטת סן קרלוס בסבו סיטי בפיליפיניים.