שיפור הפוריות לפני הריון: סביבת הביצית חשובה

לפני ההריון : לא רק איכות הביצית והזרע אחראים לפריון והתפתחות הריון תקני אלא גם סביבת הביצית

מה משפיע על התעברות והתפתחות תקינה של הביצית המופרית? קשיי כניסה להריון או בעיות בהתפתחות העובר במהלך ההריון טורדים את מנוחתם של רבים המבקשים להקים או להרחיב את המשפחה. מחקר חדש מצביע על קשר בין הרכב השומנים בנוזל מסביב לביצית להתפתחות הריון תקין. המחקר שנערך על ידי מדענים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והיחידה להפריה חוץ-גופית בביה”ח הדסה עין כרם בירושלים

בעיות פוריות הינן נפוצות למדי. ב-40%-55% מן המקרים העדר פוריות או בעיה בכניסה להריון נובעת מבעיה אצל האישה בליקוי שהינו הורמונלי וקשור להפרעה בתהליך הביוץ, או ליקוי מכני, הנגרם מבעיה במערכת הרבייה. לעומת זאת ב-25%-40% מן המקרים הבעיה היא אצל הגבר, ונגרמת בשל ליקוי בזרע או בשל בעיה חסימתית. ב-10% מהמקרים הסיבה לאי-פוריות אינה ידועה- בעיה המכונה בלשון המקצועית אי-פוריות אידיופטית. ב-10% מן המקרים מאובחן ליקוי אצל שני בני הזוג.

בדיקת אולטרסאונד לבחינת התפתחות העובר בהריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Nevit Dilmen
בדיקת אולטרסאונד לבחינת התפתחות העובר בהריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Nevit Dilmen

עקב ירידה במספר הביציות הזמינות ובאיכותן, ככל שגיל האישה מבוגר יותר, סיכוייה להיכנס להיריון הולכים ופוחתים. הירידה בפוריות מתחילה מגיל 35 באופן איטי מאד, ומעבר לגיל 40 ישנה ירידה בולטת נוספת בשיעורי ההצלחה. לאחר גיל 45 ישנו היעדר כמעט מוחלט של היריונות. אצל הגבר, קיימת גם ירידה בפוריות עם הגיל, אך זו מתונה יותר.

מדענים רבים תרים אחר תובנות בדבר התנאים להתפתחות הריון. צוות מדענים מהאוניברסיטה העברית בירושלים בהובלתו של הדוקטור אריה מוסאיוף מפקולטה לרפואה, בוחן תהליכים מטבוליים בתחילת התפתחות העובר, ומצא עד כה כי הבדלים בהרכב השומנים (“ליפידים”) בסביבת הביצית, הקשורים להתפתחותה, עשויים לנבא הריון.

צוות המעבדה של ד”ר מוסאיוף בדק בשנים האחרונות שינויים מטבוליים הקשורים בתחילת ההתפתחות העוברית, ובמיוחד בחומרים השומניים. הצוות בחן את הנוזל הפוליקולארי במסגרת זו. נוזל פוליקולארי הינו הנוזל המקיף את הביצית בתוך הזקיק. ד”ר אריה מוסאיוף מבאר ש”תהליכים מטבוליים כוללים כל שינוי בהרכב המולקולות הקטנות שבתא (מטבוליטים). יש עושר עצום של מטבוליטים. אנו מתעניינים במיוחד בליפידים, חומרים בעלי אופי שומני. במעבדתנו, אנו מאפיינים אלפי ליפידים ומשתמשים בהרכב הספציפי שלהם כדי לאפיין את המצב של יחידה ביולוגית, ובמקרה זה של ביצית לפני הפרייה. אפיון זה משמש למעקב אחרי תהליכים התפתחותיים, כמו גם תהליכים פתולוגיים. הבנת השינויים המטאבוליים הכרוכים בתהליכי התפתחות או תהליכים ביולוגיים אחרים יכולה לאפשר וויסות של תהליכים אלה במקרים רבים”.

בפרויקט זה, שנערך על ידי הסטודנטיות אלאא שחאדה ורעות ברוק-חיימסון בשיתוף הדוקטור אסף בן מאיר מהיחידה להפריה חוץ גופית של הדסה עין-כרם, שמר צוות המחקר את הנוזל הפוליקולארי של נשים שטופלו ביחידה ובחן האם אפשר לקשר בין ההרכב של הנוזל העוטף את הביצית ובין היכולת של הביצית להתפתח לעובר ולעבור השרשה. ממחקרם נראה שישנו קשר בין ההרכב הליפידי של סביבת הביצית, ובין היכולת של הביצית להתפתח לכדי הריון.

“המחקר הוא שלב ראשון במספר פרויקטים העוסקים בהתפתחות המוקדמת של העובר” הסביר ד”ר מוסאיוף ואמר כי המדענים “אוספים דוגמאות מהקליניקה על לחזק את ממצאי המחקר ולהרחיבם לתובנות נוספות.”