שליטה בקצב הלב ?

שליטה בקצב הלב ?
צוות חוקרים ישראלים מהטכניון הצליח “להכתיב” לתאי לב את הקצב שבו יפעמו, באמצעות השפעה מכנית בלבד. התגלית לגבי חשיבותה של תקשורת מכנית צפויה להשפיע על הבנה וטיפול במחלות לב

חוקרים בטכניון הצליחו “להכתיב” לתאי לב את הקצב שבו יפעמו, וזאת באמצעות השפעה מכנית בלבד. ההשפעה הושגה באמצעות ‘תא מכני’ מלאכותי, המייצר דפורמציות מכניות מחזוריות המדמות תא-לב סמוך במשטח עליו גדל תא-היעד הנבדק. תוך זמן קצר הִתאים תא-היעד את פעימותיו לקצב שהוכתב לו. יתר על כן, התא המשיך לפעום בקצב זה במשך שעה שלמה אחרי הפסקת הגירוי המכני.
המחקר שהתפרסם בכתב העת ” Nature Physics”נערך במעבדתה של פרופ’-משנה שלי צליל, מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, החוקרת את התקשורת הבין תאית

(Cell-cell communication) לסוגיה. “תקשורת בין-תאית חיונית לגדילת התאים והרקמה, להתפתחותם ולתיפקודם,” היא מסבירה. “עד כה נהוג היה להניח שתקשורת זו מתרחשת באמצעים כימיים וחשמליים בלבד, אבל אנחנו הראינו כי התא ניחן ביכולות של חישה מכנית (cell mechanosensing) והוא מגיב לשינויים מכניים בסביבה – למשל לדפורמציות מכניות הנוצרות בעקבות הפעלת כוחות על ידי תאים שכנים. יתר על כן, טווח הפעולה של ההשפעה המכנית גדול מזה של ההשפעות החשמליות והכימיות. כעת גילינו שגם משך ההשפעה גדול יותר כשהגירוי הוא מכני, דבר המעיד על כך שתקשורת מכנית גורמת לשינויים ביוכימיים בתא הנשארים לאורך זמן.”

במחקר הראתה פרופ’-משנה צליל יחד עם צוותה כי תאי לב מסתנכרנים זה עם זה גם כשאינם צמודים זה לזה; די בכך שיימצאו על אותו מצע אלסטי, דהיינו רקמת הלב, שכן ההשפעה המכנית “עוברת” דרך המצע. כעת, כאמור, מתברר שהשפעה זו נשמרת גם לאחר הפסקת הגירוי (התא המכני). “במחקר הנוכחי אנו מראים כי אפשר ‘לאמן’ תא לב מבודָד כך שיפעם בתדירות הרצויה, וזאת באמצעות גירוי מכני של המצע שעליו הוא נמצא. בנוסף אנו מראים כי לתקשורת מכנית תפקיד חשוב בפיזיולוגיה של הלב: היא חיונית לכך שהתאים השונים יתרגמו את האות החשמלי לפעימה מכנית אחידה ומשותפת. המסקנה היישומית היא שהוספה של היבט מכני לקוצבי לב תשפר משמעותית את יעילותם.”

 

לסרטון 1 לחץ כאן
כיתוב : פעימה מסונכרת של תאי לב מצומדים-מכנית: צילום דולג-זמן של זוג תאי-לב פועמים על מצע בקשיחות של 3.8kPa . הבדל הפאזה (משמאל) והדמיית סידן (מימין). סקאלת המרחק היא 20 מיקרון.

לסרטון 2 לחץ כאן

כיתוב: שדה הדפורמציות המתקבל במצע בזמן פעימה מסונכרנת של תאי לב מצומדים-מכנית: דימות דולג-זמן של שדה הדפורמציה הנוצר על ידי צמד תאי לב פועמים על מצע בקשיחות של 3.8kPa. חלקיקים פלורוסנטיים שהוחדרו לג’ל מאפשרים מעקב אחרי שדה הדפורמציות בג’ל.