שמן דגים מסייע לטיפול בפצעי לחץ

שמן דגים אומגה 3 בכלל וחומצות בפרט נמצאו כמסייעות לשיפור תפקודים שונים ולטיפול בבעיות בריאותיות ובין היתר הפחתת יתר לחץ דם, טיפול בדלקות מפרקים ודלקות עור והתפתחות עוברית תקינה. מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת תל אביב בכתבי העת British Journal of Nutrition  ו-American Journal of Critical Care מעלים כי בנוסף לסגולות אלה, שמן הדגים מעצים את המערכת החיסונית וגורם לשיפור במצבם של פצעי לחץ ב20 עד 25 אחוזים לפי מדד ריפוי, באופן שבא לידי ביטוי בהפחתה משמעותית של הכאב וחוסר הנוחות שחוו המטופלים החולים.

דג מקרל. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום באדיבות: National Oceanic and Atmospheric Administration
דג מקרל. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום באדיבות: National Oceanic and Atmospheric Administration

פצעי לחץ נגרמים במיוחד בחולים במחלות קשות ובמחלות שלא מאפשרות תנועה, בעקבות לחץ שמופעל על הרקמות והעור בשל שכיבה או ישיבה ממושכת ללא תנועה. פצעים אלה מסכנים את החולה ללקות בזיהומים והם גורמים לסבל וחוסר נוחות רב לחולים ולכן חשוב לטפל בהם ולמנוע אותם.

מחקר: שמן דגים מסייע לחיזוק המערכת החיסונית ולהפחתת פצעי לחץ

במסגרת המחקר, בחנו החוקרים כיצד ישפיע שינוי תזונתי של תפריט החולים במידה ויתווסף שמן דגים כתוסף. המשתתפים קיבלו מידי יום שמונה גרם של שמן דגים למהלך 3 שבועות .

לאחר ניתוח התוצאות בדבר השפעת שמן הדגים, העלו הממצאים כי חל “שיפור של 25-20 אחוז על פי מדד הריפוי של פצעי לחץ, שהתבטא בירידה משמעותית בכאב ובאי-נוחות שנגרמו לחולים. בנוסף נצפו עלייה ביעילותה של מערכת החיסון והפחתת דלקות בכל הגוף כפי שבא לידי ביטוי בביטויין של “קבוצת מולקולות הקשורה להכוונת תאי דם לבנים לעבר פצעים, מה שעשוי להסביר את השיפור בתהליך הריפוי”. בנוסף, החוקרים גילו בדמם של החולים ירידה ניכרת בחלבון מגיב C , הקשור למגוון מצבים ומחלות: דלקות, זיהומים ויראליים ובקטריאליים, מחלות ראומטיות, פגיעה ברקמות ונקרוזה.

במסגרת מחקר המשך יבקרו החוקרים לבחון את השימוש בשמן דגים כשיטה טבעית לניהול כאב בקרב חולים לאחר ניתוח להחלפת הברך או מפרק הירך, שיקבלו תוסף שמן דגים.