שמן קוקוס – סגולות וחסרונות

ממצאי מחקר מפריכים את האמונה ששמן קוקוס מסייע להפחתת סוכר בדם, מסייע להפחתת משקל ומוריד את הכולסטרול בגוף ואף מצביעים על תוצאות הפוכות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהמדע
שמן קוקוס - סגולות, השפעות וחסרונות. צילום:Pixabay DanaTentis

רבים משוכנעים ששמן קוקוס יכול לעזור בירידה במשקל, השימוש בו אינו מזיק ולא משפיע על הכולסטרול אלא אף מועיל ומסייע לשלל היבטים בריאותיים. שמן קוקוס הפך נפוץ בשנים האחרונות לשימושים שונים על ידי רבים עקב אמונות רווחות לגבי תועלותיו הרפואיות והבריאותיות לכאורה. רבים משתמשים בשמן קוקוס כתרופת סבתא או בהתבסס על רפואה עממית כבעל סגולות טובות מגוונות. למשל שימוש בשמן קוקוס לשיער, מריחת שמן קוקוס בנרתיק, שמן קוקוס לפנים או שימוש בשמן הקוקוס לדלקות חניכיים. זאת בשל אמונה עממית רווחת כי שמן קוקוס למרות היותו שמן רווי, הינו חומר המסייע להפחתת דלקתיות, איזון גלוקוז והפחתת שומן בגוף.

עם זאת ממצאי מחקר מטא אנליזה המבוסס על סקירה של מגוון מחקרים אקדמיים המבוססים על ניסויים שונים מצביע על ממצאים שונים לגמרי. שמן קוקוס לא נמצא כמועיל להרזיה, הפחתת סוכר בדם ועוד.

השפעה שלילית, חסרונות ותופעות לוואי של שמן קוקוס

במחקרם בחנו החוקרים תוצאות מניסויים שונים הנוגעים להשפעת שמן קוקוס על משקל הגוף והיקף מותניים, השפעתו על הפחתת רמות סוכר  ועל חלבונים בגוף. כך נבדקה השפעת צריכת שמן קוקוס על הפחתת רמות הכולסטרול בגוף.

ניתוח הממצאים העלה כי שמן וקוקוס דווקא העלה את רמת הכולסטרול בדם LDL-cholesterol וכן HDL-cholesterol ולא השפיע על ירידה במשקל. בהמחקר העלה גם ששמן קוקוס לא הוביל להפחתה של הכולסטרול ולא הוריד את רמות הסוכר בדם.

בנוסף, דווחו באופן ספורדי חסרונות שמן קוקוס נוספים על ידי משתתפים בודדים בתופעות לוואי של שמן הקוקוס כמו תופעות במערכת העיכול כמו שלשול, עליה במשקל, דלקת במעי ובקיבה וגרוד בגרון.

להרחבה וקריאת המאמר:

Neelakantan N, Seah JYH, van Dam RM. The Effect of Coconut Oil Consumption on Cardiovascular Risk Factors: A Systematic Review and Meta-Analysis of Clinical Trials. Circulation. 2020 Mar 10;141(10):803-814. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.119.043052. Epub 2020 Jan 13. PMID: 31928080.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן